Tankarmaturverktøy

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Ghostdog
Innlegg: 19
Registrert: 08 aug 2013, 14:41
Medlemsnummer: N2626
Navn: Bjørn
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t TD04 630cc
Sted: Gjøvik

Tankarmaturverktøy

Legg inn av Ghostdog » 02 mai 2014, 10:02

Tenkte jeg skulle dele denne, da den fungerte helt utmerket for å skru ut tankarmaturet uten å bryte av plast
Bilde

Kr. 34,90 på Biltema (110mm muffe + en runde med fil)
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-o ... jot-87268/
2005 Saab 9-5 Vector Sport 2.0t m/TD04-15T og Deka 630 cc [275 hk, 400 Nm på E85]

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Tankarmaturverktøy

Legg inn av TiaZzz » 02 mai 2014, 10:52

Fint tips det der.

For de som plutselig får bråhast så kan jeg anbefale en http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... met-20339/ (120mm tror jeg) som man spenner på tvers inne i låseringen. Da klarer man å få vridd ringen av. Reddet meg en sein kveld der jeg sto der og klødde meg i hodet.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Tankarmaturverktøy

Legg inn av Kristian N2215 » 02 mai 2014, 11:30

Man kan også skru sammen to smale vinkerjern som passer nedi sporene :)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Tankarmaturverktøy

Legg inn av Paradigm N558 » 02 mai 2014, 11:36

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Tankarmaturverktøy

Legg inn av TiaZzz » 02 mai 2014, 11:41

Paradigm N558 skrev:Hva er galt med dette da? :lol:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... ur-191543/
Pent tips, var ikke klar over at BT solgte et sånt.

Mitt tips er langt fra så pent, men det er mere et "åh shit! hva gjør jeg nå" på en sein kveld eller helg.

Brukeravatar
Ghostdog
Innlegg: 19
Registrert: 08 aug 2013, 14:41
Medlemsnummer: N2626
Navn: Bjørn
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t TD04 630cc
Sted: Gjøvik

Re: Tankarmaturverktøy

Legg inn av Ghostdog » 02 mai 2014, 11:46

Paradigm N558 skrev:Hva er galt med dette da? :lol:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... ur-191543/
Var denne jeg skulle ha, men de var utsolgt når jeg var innom. Så da kom jeg på at jeg hadde lest noe om å bruke 4" avløpsrørskjøt på et annet Saab forum. Skjøtemuffe på 110mm var dermed det nærmeste jeg kom og for 35,- tok jeg sjansen. La muffa over ringen og markerte med tusj hvor sporene skulle være. Veldig myk plast, så brukte 10 min med baufil/fil for å lage sporene.

Så nå begynner E85 forberedelsene mine å ta form og Deatschwerks DW200 er montert. Noen som har erfaringer med denne?
2005 Saab 9-5 Vector Sport 2.0t m/TD04-15T og Deka 630 cc [275 hk, 400 Nm på E85]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tankarmaturverktøy

Legg inn av Ingvar N629 » 02 mai 2014, 12:36

Ghostdog skrev: Så nå begynner E85 forberedelsene mine å ta form og Deatschwerks DW200 er montert. Noen som har erfaringer med denne?
Jepp, den er gulle god!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Tankarmaturverktøy

Legg inn av Paradigm N558 » 02 mai 2014, 14:47

Ingvar N629 skrev:
Ghostdog skrev: Så nå begynner E85 forberedelsene mine å ta form og Deatschwerks DW200 er montert. Noen som har erfaringer med denne?
Jepp, den er gulle god!
Må si meg enig. I min Saab kjørte jeg først på orginalpumpa, den døde relativt fort etter E85-konverteringen.
Så kjøpte jeg ei fra Scamtech, som døde 5 dager etter garantien gikk ut, gadd ikke krangle siden bedriften jeg kjøpte den hos er mer eller mindre 100% ansvarsfraskrivende.
Så kjøpte jeg ei ny Walbro-pumpe, den døde etter halvt år, og da fikk jeg pengene igjen, så kjøpte jeg fra Ingvar ei Deatschwerks DW200, som har fungert smertefritt siden dag#1.
Men den tok knekken på et par bensinslanger jeg hadde, så nå kjører jeg med stålomspunnet slange, og det har ikke gitt mer noen problemer siden da.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ghostdog
Innlegg: 19
Registrert: 08 aug 2013, 14:41
Medlemsnummer: N2626
Navn: Bjørn
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t TD04 630cc
Sted: Gjøvik

Re: Tankarmaturverktøy

Legg inn av Ghostdog » 03 mai 2014, 15:41

Godt å høre. Satt inn slange fra Gates som er sertifisert for å ligge i etanol. Så tiden vil vise om den holder mål. Regner med jeg må bytte bensinfilter ganske ofte den første tiden.
2005 Saab 9-5 Vector Sport 2.0t m/TD04-15T og Deka 630 cc [275 hk, 400 Nm på E85]

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Tankarmaturverktøy

Legg inn av Pål N526 » 05 mai 2014, 01:02

Ghostdog skrev:Godt å høre. Satt inn slange fra Gates som er sertifisert for å ligge i etanol. Så tiden vil vise om den holder mål. Regner med jeg må bytte bensinfilter ganske ofte den første tiden.
Et "kjent" problem ved bytte av pumpen er at slangen hopper av. Jeg pleier å dra lett over med smergelpapir for å skape litt mer friksjon der slangen skal gripe.

Btw. Er det ikke DW300 dere kjører på? Det gjør iaf. jeg..

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Tankarmaturverktøy

Legg inn av _marius » 06 mai 2014, 23:10

Jo, dw300 jeg ihvertfall.
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Ghostdog
Innlegg: 19
Registrert: 08 aug 2013, 14:41
Medlemsnummer: N2626
Navn: Bjørn
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t TD04 630cc
Sted: Gjøvik

Re: Tankarmaturverktøy

Legg inn av Ghostdog » 07 mai 2014, 13:04

Lest en del om DW300, men ikke så mye om DW200.

Siden DW200 skal klare å levere 255 LPH ved 3 bar, så burde den holde til mine planer (B205E auto med Siemens deka 630cc dyser og E85 i første omgang)
2005 Saab 9-5 Vector Sport 2.0t m/TD04-15T og Deka 630 cc [275 hk, 400 Nm på E85]

Svar