Side 1 av 2

Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Lagt inn: 11 mai 2014, 23:26
av tom-eil
Hei.
I dag når vi skulle kjøre 2 km hjem fra et besøk, kom det en svak uvant lyd under pådrag.
Kikket tilfeldig i speilet, og så at jeg røykla nabolaget... Det ble bare mer og mer hvit røyk, og når jeg stoppet hjemme og slo av bilen og åpnet panseret, så jeg at det kom røyk fra turboen også.
Etter ca 10 min. startet jeg opp igjen, men da kom det bare røyk fra eksos, og ikke turbo.
Røyken er hvit, og det lukter ikke bra av den. Lukter kan minne svakt om svidd clutch eller noe svidd.
Turboen ble byttet av forrige eier av et svensk saab-forhandler. Regningen var ca. 40 000,- inkl. veivhusventilasjon og litt annet, så jeg regner med at det var en orginal garret 1752.
Dette var i 2009/2010 og jeg tror bilen da hadde gått ca. 80/90k. Nå, 4/5 år etterpå har den gått 142k. Er det vanlig at de ryker så fort?

Jeg bytter olje og filter hver 10k. Jeg bruker Castrol Edge 5w/40.
Forrige bytte var 132k, så jeg hadde planer om å bytte i disse dager.
For ca. 3-4 uker siden peilet jeg olje, og da var streken nesten helt nede på kulen, altså ganske lite igjen, så jeg fylte på en liter, og streken ble på midten av peilepinnen.
Når jeg peilet i sta, var streken helt i bunn igjen... Så det tyder på at bilen bruker olje. Noen som vet hva grunnen er? Og er det derfor turboen nå tar kvelden?
Dette passer veldig dårlig, når fruen har 7 dager igjen til termin, og jeg bruker bilen daglig til jobb, så jeg håper noen har noen gode tips.

Mvh Tom

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Lagt inn: 12 mai 2014, 00:03
av Kristian N2215
Skru av de tre mutterne som holder eksosen fast i turboen, og bend den til siden så du får en finger inn i turboen. Kjenn om det er slakk i akselen.
Ut ifra det du beskriver her så har du mest sannsynlig turbohavari, men det er fort gjort og sjekke slakk.

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Lagt inn: 12 mai 2014, 07:36
av Ingvar N629
Turbohavari, ikke noe å lure på.
Dersom turboen som sitter der er original, er det ikke normalt at den ryker så fort. Kvaliteten på disse turboene er ikke bedre enn den må være, men de holder nå normalt minimum 100k km. Sjekk oljerøret til turboen.
Du kan ikke kjøre en meter med bilen slik den er nå, du må bytte turbo. Det er enkelt å gjøre dette selv, dersom du har litt verktøy og et sted å stå. Bunnpanna bør også ned i forbindelse med bytte av turbo.
http://www.neobrothers.co.uk/turbo-char ... 9187693978

Dersom du oppgraderer til en Mitsubishi TD04HL-15T så får du en turbo med betydelig bedre holdbarhet. Dersom du har en original 150 hk så går dette "greit" uten å gjøre om software, men har du trim så bør programmet gjøres om for denne turboen. Vannrør og banjoer må byttes for at denne skal passe.
http://www.neobrothers.co.uk/turbo-char ... 9187693978

I tillegg til turboen må du ha eksospakning, kobberpakninger til vann- og oljerør, pakning til oljeretur, o-ring til cobraen og bolt- og muttersett.

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Lagt inn: 12 mai 2014, 13:56
av tom-eil
Kristian N2215 skrev:Skru av de tre mutterne som holder eksosen fast i turboen, og bend den til siden så du får en finger inn i turboen. Kjenn om det er slakk i akselen.
Ut ifra det du beskriver her så har du mest sannsynlig turbohavari, men det er fort gjort og sjekke slakk.
Jeg prøvde dette i sted, og fikk det ikke til... :oops:
Problemet var at jeg ikke fikk flyttet eksosen nok ut fra turboen, da eksosen stanget i noe på den andre siden.
Jeg har tatt et bilde:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/969 ... resize.JPG

1. Jeg får ikke dyttet ut eksosen fordi den stanger i veggen, og jeg kan ikke vri eksosen som er i turboen pga. at boltene er i veien(se 2. på bildet)

Er det bare vold og vaselin som gjelder?

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Lagt inn: 12 mai 2014, 14:05
av TiaZzz
Du kan ha turbohavari uten at det er allverdens spill i akslingen. Min Garret gav seg uten at det var voldsomt slipp i akslingen, men en bekjent fant det han mente var deler av pakningen i oljesølet som rant ut ved demontering. Hvit røyk er enten toppakning eller turbo. Må toppen av så må manifoilen med turbo ut så det er bare å skru av greiene.

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Lagt inn: 12 mai 2014, 16:25
av Ingvar N629
tom-eil skrev:
Kristian N2215 skrev:Skru av de tre mutterne som holder eksosen fast i turboen, og bend den til siden så du får en finger inn i turboen. Kjenn om det er slakk i akselen.
Ut ifra det du beskriver her så har du mest sannsynlig turbohavari, men det er fort gjort og sjekke slakk.
Jeg prøvde dette i sted, og fikk det ikke til... :oops:
Problemet var at jeg ikke fikk flyttet eksosen nok ut fra turboen, da eksosen stanget i noe på den andre siden.
Jeg har tatt et bilde:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/969 ... resize.JPG

1. Jeg får ikke dyttet ut eksosen fordi den stanger i veggen, og jeg kan ikke vri eksosen som er i turboen pga. at boltene er i veien(se 2. på bildet)

Er det bare vold og vaselin som gjelder?
Skru av braketten til momentstaget, du! Alternativt skrur du ut pinnboltene i eksoshuset!

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Lagt inn: 12 mai 2014, 17:36
av tom-eil
Kan jeg utelukke topppakningen ved å se på tennpluggene? Eller er det noen andre måter å finne ut av det på?

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Lagt inn: 12 mai 2014, 17:58
av TiaZzz
Det kan du ikke. Mine plugger så ille ut da jeg plukket dem ut, men de ble fine igjen etter å ha skiftet turbo (og nødvendigvis olje).

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Lagt inn: 12 mai 2014, 18:10
av Ingvar N629
Den røyken som du beskriver er nok ikke fra ei dårlig toppakning.

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Lagt inn: 12 mai 2014, 22:01
av odin1899
Hvit røyk= vann/kjølevæske
Blå røyk=olje
Svart røyk=rik bensin/luft blanding

Ikke sant? Så hvorfor skulle ikke den røyken som topicstarter beskrev være topppakning? (Bortsett fra det ekstreme olje forbruk da).

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Lagt inn: 13 mai 2014, 08:16
av Ingvar N629
odin1899 skrev:Hvit røyk= vann/kjølevæske
Blå røyk=olje
Svart røyk=rik bensin/luft blanding

Ikke sant? Så hvorfor skulle ikke den røyken som topicstarter beskrev være topppakning? (Bortsett fra det ekstreme olje forbruk da).
Olje som går rett ut i eksosen gir hvit røyk!! Og en dårlig toppakning røyklegger ikke hele nabolaget i samme grad. Pluss at bilen bruker ekstremt mye olje, totale toppakningshavarier på motorer med stålpakning er heller sjelden og turbohavarier med Garrett GT1752 er ikke uvanlig.

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Lagt inn: 13 mai 2014, 18:56
av Magnus1
Hei. Har også en 95 som det kommer masse hvit røyk ut av når den er kald. Særlig når jeg starter på morgenen. Forsvinner når motoren blir varm. Går bra ellers. Ikke funnet noen som kan svare meg på hva det er enda så er usikker.. Noen som har noen tips her. Bilen går helt fint ellers..

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Lagt inn: 13 mai 2014, 20:10
av TiaZzz
Kondens i eksosanlegget. Forsvinner det ikke olje eller kjølevæske så er det ikke noe problem.

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Lagt inn: 13 mai 2014, 20:35
av Magnus1
Ok. Takk for svar. Da satser jeg på at det er det for det har vært slik lenge :)

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Lagt inn: 14 mai 2014, 20:11
av tom-eil
Vil bare informere om at det var turboen som hadde gått. Skal snakke mer med verkstedet i morgen.