Side 1 av 1

er det mye feil på NG900?????

Lagt inn: 11 jan 2005, 16:31
av Aleksander N239
Vurderer å selge bilen min.. så da må jeg jo finne meg noe nytt..da står valget på en Ng900 Turbo..derfor lurer jeg på om det er mange svaheter/feil jeg bør se etter på denne bile???

Mvh Alex T

Lagt inn: 11 jan 2005, 17:02
av Lars E. N378
rust i dører, spesielt på 94 modeller sies det. enkelte tidlige 95 også, heldigvis ikke på min :wink:

dinside sier at drivlinjen er dålig, men det har jeg ikke sett..

girkula slipper, og er forholdsvis dyr på saab...

og ikke minst: alle (nesten) har et hvitt lekkert hull i sitteputa, og nada varme i setene..

alt jeg vet :roll:

Lagt inn: 12 jan 2005, 00:32
av Saab900STCR
Drivlinen var något sämre 94-95 och ca halva 96, då bytte saab ut diffen mot en som är symetrisk, den gamla opel-konstruktionen var då alltså assymetrisk.
Det kom också en ny framvagn från 95 och framåt, 1994 har en tendens att "spise" "framvagnsforinger"
Se också efter lakkslipp i nedre kant av bakluckan(har det på min).
För övrigt så blir jag bara mer och mer "glad" i bilen min....


Mvh Anders

Lagt inn: 12 jan 2005, 09:13
av Christian N076
Let etter lakkavskallinger ved nedkant bakluke.
Også: '94 og tidlig '95: Clutch og clutchoverføringer er et svakt punkt. Finn gjerne en som har byttet clutch og utløser, så er du mer sikker.

Ellers: Morsom, rask bil og fantastisk om vinteren.

Turboer er ganske sjeldne, og sugemotorene suger, så ta deg tid til å finne din bil.

Lagt inn: 12 jan 2005, 15:41
av Aleksander N239
Takk for all infoen...får se ka det blir til..

Lagt inn: 13 jan 2005, 14:00
av Kongpetrus
Her kommer det jeg husker. (kremt....)

Saab 900 finnes i tre ulike karosseriutgaver; tredørs coupe, femdørs kombicoupe og cabriolet.

Under panseret er også variasjonen stor, og selv om Saab nok er mest kjent for sine turbomotorer er det sugemotorene som dominerer i 900. Minst er to-literen med 130 hestekrefter, mens V6 motoren med 2,5-liters slagvolum og 170 hester er størst. En 2,3-liters motor finnes også. Ytelsen på den motoren er 150 hester. Sterkeste motoralternativ til 900 er likevel en turbomotor. Fra et slagvolum på to liter utviklet motoren 185 hestekrefter.

Saab 900 ble ikke levert med dieselmotor.

Dette er feilene
Motor: - Undersøk tilstanden på turboladeren.
- Defekt fordelerlokk.
Karosseri: - Rust er ikke noe problem på Saab 900.
Diverse: - Enkelte problemer med klimaanlegg.
- Sjekk bremsene.

Historikk
1993: - Saab introduserer 900 med ny design.
1994: - Tredørsversjonen kommer på markedet.
1995: - Introduksjon av 900 Cabriolet
1998: - Saab 900 erstattes av 9-3.

Konklusjon
Å kjøpe en ny Saab 900 var et godt kjøp, å kjøpe en brukt er et enda bedre. Først og fremst fordi det verste verditapet er betalt av bilens første eier. Om bilen har kjørt noen kilometer spiller egentlig ikke noen rolle, feilene er fortsatt stort sett bare av bagatellmessig art.

Men selv om det er relativt få feil på 900 bør man styre unna de som finnes. Den mest effektive måten å gjøre det på er å kjøpe modellene som er produsert etter 1995. Grunnen er at de første to modellårgangene var befengt med enkelte detaljmangler på drivlinjen. For deg betyr det upresis gearkasse og en clutchmekanisme som ikke er så bra som den burde være.
Hvilken av motorene du velger blir en smakssak, alle er stort sett solide.