Side 1 av 2
Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lagt inn: 18 jun 2014, 08:49
av cozmo
Den nyinnkjøpte 2001 9-3'en har plutselig begynt å "ule". Det er verst rett etter kald start, og blir noe bedre når den blir varm. Ulingen varierer med turtall - men er uavhengig om bilen er i fart eller står i ro. Lyden kan best beskrives som samme lyden som kommer når man gir på litt i reversgir (- samme type uling som kommer pga ikke skråskjærte "reverstannhjul" )
Jeg tenker umiddelbart viftereim og spennruller (antar de har kulelagre som går over tid..).
Andre tips?
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lagt inn: 18 jun 2014, 09:02
av TiaZzz
Lavt nivå servoolje kan gi en type uling. Tar ikke lang tid å sjekke i det minste selv om det kanskje høres litt søkt ut.
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lagt inn: 18 jun 2014, 09:52
av saab9000aero
Tett oljefilter eller nesten tett oljesil kan også lage lyd før oljen blir varm
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lagt inn: 18 jun 2014, 10:48
av cozmo
Bra tips gutter, takker.
Husker fra da jeg byttet tannstang på 9-5'en at det ulte litt før all lufta var ute av systemet, men dette er liksom en mere høyfrekvent sak.
Bilen har vært på 160.000km service for ikke lenge siden, men gudene vet hva som egentlig ble gjort der. Er vel bare en "smøreservice", men skulle vel tro olje og filter ble bytta i det minste.
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lagt inn: 18 jun 2014, 12:02
av Ingvar N629
Ta ned bunnpanne og rengjør oljesil. Det er mest alvorlige årsak til ulyd, og det er lurt å gjøre uansett.
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lagt inn: 18 jun 2014, 12:17
av cozmo
Høres ut som et sted å starte.
Går ut fra at downpipe/eksos må bort for å få ned bunnpanna.
Bør sikkert bestille ny pakning? Eller bruker man bare sånn pakning på tube?
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lagt inn: 18 jun 2014, 13:51
av Ingvar N629
Kun pakningssilikon. Ikke ha på for mye!
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lagt inn: 18 jun 2014, 13:57
av little_e
Ingvar N629 skrev:Kun pakningssilikon. Ikke ha på for mye!
Pakningssilikon er vel ingen höjdare til bunnpannen.
Til bunnpannen skal man såvidt meg bekjent bruke Saabs originale - eller tilsvarende - anaerobe tetningsmiddel.
Pakningssilikon vil jo faktisk tette silen i bunnpannen dersom man bruker for mye.
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lagt inn: 18 jun 2014, 14:49
av Ingvar N629
Det er derfor man ikke skal bruke for mye. Anaerobt herdende pakningsmasse får man flere steder, men så lenge man begrenser mengden må man ikke bruke det, selv om det helt klart er å anbefale.
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lagt inn: 18 jun 2014, 14:51
av cozmo
Hvor kjøper man anaerob pakningsmasse?
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lagt inn: 18 jun 2014, 15:23
av Hjelle, N6
Fks
http://www.maptunparts.se/serviceproduk ... -saab.html eller nærmaste SAAB-forhandlar. Ellers får en sikkert lignande på ulike bilrekvisitasjapper og andre som driv med bildeler også.
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lagt inn: 18 jun 2014, 17:33
av Ingvar N629
Mener å huske at Wurth har i sortimentet.
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lagt inn: 04 des 2014, 15:35
av cozmo
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lagt inn: 04 des 2014, 20:59
av Ingvar N629
Joda, der har du det. Grumset suges opp mot sila når motor går. Når det ser slik ut, ta av midterste ramlagerbukk på veiva og sjekk lagerskåla. Er denne bra, er nok resten også i orden.
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lagt inn: 04 des 2014, 22:07
av cozmo
Hva er "ramlagerbukk"? tenker du på lagrene der veiva sitter fast i blokka?
Ser at man operer med litt ulike stammespråk ang betegnelser i ulike miljøer
Tenker du på å løsne rådeskrue og ta ned og inspisere underste lagerskål-halvpart på en av rådene?
