ombygging av turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Bakmusknaggen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 24 sep 2013, 17:05

ombygging av turbo

Legg inn av Bakmusknaggen » 25 jun 2014, 21:00

Hva trengs for å sette inn en Mitsh. Td04 turbo fra en 2002 Aero i en 2002 2.0t? Jeg vet at det finnes et kit hos speedparts vedrørende oljeslangene etc. Men passer den på eksosflens og manifold etc.?

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: ombygging av turbo

Legg inn av little_e » 25 jun 2014, 23:52

Alt du trenger er andre vannrør såvidt jeg vet, og de får du vel kjøpt på Speedparts vil jeg tro...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Bakmusknaggen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 24 sep 2013, 17:05

Re: ombygging av turbo

Legg inn av Bakmusknaggen » 26 jun 2014, 00:47

Takk!

Brukeravatar
Neteland
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 505
Registrert: 26 jan 2012, 10:24
Medlemsnummer: N2538
Bil: 997 Turbo
Sted: Bergen

Re: ombygging av turbo

Legg inn av Neteland » 26 jun 2014, 05:54

Må ikke cobra/saksofon byttes? Denne er jeg ikke sikker på...

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: ombygging av turbo

Legg inn av Ottar N398 » 26 jun 2014, 06:46

Mener bestemt at biler før 2004 må ha cobra også :)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: ombygging av turbo

Legg inn av john n04 » 26 jun 2014, 07:01

Jeg byttet ikke cobra. Det er 2 forskjellige cobraer, en som skal være til 06- td04 og en for -06. Forskjellen er lengden på tilkoblingsflensen mot turboen, og bedre flow i 06- cobraen. Tror jeg leste en plass at det fantes 2 versjoner av den gamle cobraen også.
Men, med turbo fra 2002 aero inn i en 2.0t så trenger man ikke bytte cobra.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: ombygging av turbo

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 jun 2014, 21:27

Kort oppsumert finns desse innsugsrøra på 9-5.
Nummera avser SAAB sine delenummer.

M98-M00: 9173378, kalla saksofon
M00-M03 B235R + øvrige M01-M03: 9192568 (erstatta av 30584297), kalla kobra
M04-M05 B235R + øvrige M04->: 5959218 (erstatta av 55559826), også kalla kobra, forskjellen på denne og den over er vel egentlig berre innfestinga til plastrøret ifrå veivhusvent.
M06-> B235R: 55560602, kalla kungskobra.

Svar