Trenger hjelp fort! turbo trykk.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
modshot
Innlegg: 24
Registrert: 23 jun 2014, 18:26

Trenger hjelp fort! turbo trykk.

Legg inn av modshot » 29 jun 2014, 22:29

har en saab 9-3 cab 154 hk.

B204E: 219 N·m (162 lb·ft) @ 3600 rpm 154 hp (115 kW) @ 5500 rpm 9.2:1 0.40 bar (5.8 psi)

står at turboen på bilen skal egentlig ha 0.4 bar. men nå har den 0.7 bar. er dette farlig. klarte å justere den manuelle turbo justeringen med et uhell.?!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Trenger hjelp fort! turbo trykk.

Legg inn av EdHunter N815 » 30 jun 2014, 08:02

Manuell turbojustering? Er litt usikker på hva du mener med det. Wastegate-stag?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Trenger hjelp fort! turbo trykk.

Legg inn av little_e » 30 jun 2014, 10:59

Det du har gjort er å stramme wastegatestaget og endret GLT.
Jeg vil vel tro at Trionic 5 klarer å kompensere såppas at dersom ladetrykket blir for høyt kutter det bensintilførselen,
men det lureste burde vel være å få GLT tilbake dit det skal være :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

modshot
Innlegg: 24
Registrert: 23 jun 2014, 18:26

Re: Trenger hjelp fort! turbo trykk.

Legg inn av modshot » 30 jun 2014, 12:42

Forrige eier hadde bypassa magnet ventilene å satt inn manuel justerer, hvor mange bars tåler Turboen min?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trenger hjelp fort! turbo trykk.

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jun 2014, 14:03

modshot skrev:Forrige eier hadde bypassa magnet ventilene å satt inn manuel justerer, hvor mange bars tåler Turboen min?
DEN skal du bare fjerne, med mindre du er klar over og aksepterer risikoen. Det går jo stort sett bra med en slik beskjeden økning, men helt risikofritt er det ikke.

Hvis du vil trimme skikkelig, så skal det monteres en magnetventil, samtidig som styreenheten til motor omprogrammeres. Da kan du trimme mer, med full trygghet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar