Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av cozmo » 03 jul 2014, 21:17

Hadde 9-5'en inne på forstillingskontroll i dag. Ba dem eksplisitt huske å sentrere ratt.
Når jeg fikk bilen tilbake var rattet riktignok vesentlig bedre enn det var før kontrollen, men ikke perfekt midtstilt - må holde noen grader til høyre for å kjøre rett frem.

Er det sånn man må akseptere? Eller bør jeg forlange at de fikser det HELT perfekt?
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av Kristian N2215 » 03 jul 2014, 22:05

Sliter med det samme. Hadde bilen hos snap drive på jessheim. Spesifiserte at jeg ville ha rattet rett, men jeg måtte tilbake og klage med en gang. De tok en ny kontroll, og de sa at de måtte kompensere ved å skru inn det ene endeleddet og det andre tilsvarende ut. Ble ikke 100% nå heller, men var lei av å vente, så gadd ikke å klage igjen.
Hvor vanskelig kan det egentlig være hvis man låser rattet i rett posisjon? Antar at de har utstyr til å spenne fast rattet?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av cozmo » 04 jul 2014, 08:36

Så jeg er altså ikke alene nei.....

Nei, man lure på hvor vanskelig dette skal være. Hadde jeg hatt et flatt garasjegulv skulle jeg jammen meg gjort dette bedre ved hjelp av hyssingmetoden.
Kanskje jeg bare får la det være, de klarer sikkert ikke få det bedre....
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av saab9000aero » 04 jul 2014, 09:26

Klag og få jobben gjort skikkelig.

Har selv opplevd og få rattet skjevt når eg har tatt hjulstilling på kundebiler. Var bare til og ta ny justering til rattet var rett.
Det verste eg vet er skjevt ratt
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av little_e » 04 jul 2014, 16:55

Dette er jo ikke uvanlig når et verksted ikke gidder å gjøre arbeidet skikkelig. De gidder ofte heller ikke å trekke til endeleddene med mothold, slik at de blir stående skjevt, og dermed sprekker mansjetten raskere.
Bare klag, det er eneste måten de lærer på. Må de gjøre jobben om igjen ofte nok uten betalt, lærer de nok [-X
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av cozmo » 04 jul 2014, 17:39

Var og klaget tidligere i dag. De foreslo at de kunne ta av rattet og sette det når hjula var i rett-frem-stilling...
Dårlig forslag syntes jeg, og krevde at de gjorde justeringen på nytt. De gikk motvillig med på det, men de hadde ikke tid før om 10 dagers tid....
Tror ikke jeg gidder å bruke dette verkstedet mer.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av little_e » 04 jul 2014, 19:53

Det er jo en elendig løsning.
Selvfølgelig skal de gjøre jobben om igjen - det er bare useriøse verksteder som ikke tar en slik klage til følge.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Kenster N800
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 229
Registrert: 03 okt 2007, 01:23
Medlemsnummer: N800
Bil: Saab 9-3 1.8t biopower
Sted: Mogreina

Re: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av Kenster N800 » 07 jul 2014, 18:45

Slenger meg inn her jeg siden jeg har hatt lignende erfaringer

Jeg endte opp på NAF på jessheim etter et par runder med verksted, fikk bra sentrert ratt.
har hatt flere biler både der og på NAF lillestrøm ikke fått igjen bilene med skjevt ratt fra de
Why drive a car when you can be pilot in a SAAB:)

2008 saab 9-3 1.8t Biopower
1997 2.0 Saab 900SE(Saabrina) solgt
1986 Silvia S12

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av Tor N12 » 07 jul 2014, 19:16

cozmo skrev:Var og klaget tidligere i dag. De foreslo at de kunne ta av rattet og sette det når hjula var i rett-frem-stilling...
Dårlig forslag syntes jeg, og krevde at de gjorde justeringen på nytt. De gikk motvillig med på det, men de hadde ikke tid før om 10 dagers tid....
Tror ikke jeg gidder å bruke dette verkstedet mer.
Det er umulig på 9-5 ;) Rattakslingen har et ekstra spor som gjør at rattet må stå akkurat der.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av cozmo » 07 jul 2014, 21:35

Bra å vite.
Dessuten helt på trynet å foreslå å ta av rattet, det er helt feil metodikk. På de bilene der dette faktisk er mulig blir jo da ikke bare utslaget ulikt til hver side, men og så rattvinkelmåleren som virker inn på ESP-systemet vil jo kunne gjøre at ESP ikke fungerer som den skal.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av Kristian N2215 » 17 aug 2014, 19:51

Hvordan ble det med deg? Fikk du rett ratt til slutt?

Jeg byttet akkurat til powerflex i forstillinga, og tok en ny justering, denne gangen på snapdrive i Trondheim. Fortalte at jeg hadde klaget på skjevt ratt to ganger tidligere, og at jeg ville ha 100% rett ratt. Dette klarte de selvfølgelig ikke. De påstod at de hadde vært ute og testa, og tatt en ekstra justering og at rattet var rett og fint under testturen.
Det er bare snakk om noen få grader mot venstre, men det irriterer meg noe fryktelig på langkjøring.
Kan det være noe i veien med bilen min siden rattet alltid blir skjevt, og mot samme side hver gang?
La også merke til at spissinga bak var såvidt utenfor grenseverdien på den ene siden. De sa at den var justert så langt det gikk. Jeg tror grunnen til dette, er at subframen bak kanskje ikke er helt sentrert etter at jeg hadde den ned. Er ikke dette noe de burde gjøre for å få verdien innefor specs? Det skal vel være mulig å flytte på subframen når bilen står på hjula?

Nå har jeg ikke noe greie på hvordan en sånn justering foregår, men hvor vanskelig er det å få alle 4 hjul til å peke i samme retning mens rattet er sentrert?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

OyvBra
Innlegg: 15
Registrert: 15 nov 2013, 12:40

Re: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av OyvBra » 17 aug 2014, 22:46

Kenster N800 skrev:Slenger meg inn her jeg siden jeg har hatt lignende erfaringer

Jeg endte opp på NAF på jessheim etter et par runder med verksted, fikk bra sentrert ratt.
har hatt flere biler både der og på NAF lillestrøm ikke fått igjen bilene med skjevt ratt fra de
Kenster N800,Du som er nabo med marius med den stuka bmw 3serien på greina?

Tenkte jeg skulle kommentere dette innlegget litt siden jeg jobber mye med forstillingskontroller samt justeringer. Mange av bilene vi får inn har kundene kjørt med skjevt slitte dekk p.g.a feil hjulstilling og noen ganger er det slik at uansett hvor mye vi forsøker å juster/fin justere vinklene så drar bilen litt til en av sidene, og da etter 6-7 forsøket (ja, for hos oss så gjør vi noen ganger så mange forsøk før vi sender bilen ut) og til slutt så må vi anbefale kunden om å bytte dekk for å se om det blir bedre, og 7 av 10 ganger så retter rattet seg merkbart.

Sier ikke det at dette unskylder folk som driver med dårlig arbeid, men det er faktisk noen faktorer som spiller inn noen gange som vi ikke kan råde over.

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av cozmo » 17 aug 2014, 23:14

Kristian N2215 skrev:Hvordan ble det med deg? Fikk du rett ratt til slutt?

Jeg byttet akkurat til powerflex i forstillinga, og tok en ny justering, denne gangen på snapdrive i Trondheim. Fortalte at jeg hadde klaget på skjevt ratt to ganger tidligere, og at jeg ville ha 100% rett ratt. Dette klarte de selvfølgelig ikke. De påstod at de hadde vært ute og testa, og tatt en ekstra justering og at rattet var rett og fint under testturen.
Det er bare snakk om noen få grader mot venstre, men det irriterer meg noe fryktelig på langkjøring.
Kan det være noe i veien med bilen min siden rattet alltid blir skjevt, og mot samme side hver gang?
La også merke til at spissinga bak var såvidt utenfor grenseverdien på den ene siden. De sa at den var justert så langt det gikk. Jeg tror grunnen til dette, er at subframen bak kanskje ikke er helt sentrert etter at jeg hadde den ned. Er ikke dette noe de burde gjøre for å få verdien innefor specs? Det skal vel være mulig å flytte på subframen når bilen står på hjula?

Nå har jeg ikke noe greie på hvordan en sånn justering foregår, men hvor vanskelig er det å få alle 4 hjul til å peke i samme retning mens rattet er sentrert?
Nei, fikk aldri rett ratt. Leverte bilen inn igjen, og den ble bittelitt bedre, men fortsatt åpenbart at rattet ikke var perfekt midtstilt. Tydeligvis er dette helt ekstremt vanskelig og på høyde med rocket science i kompleksitet. :( Jeg har gitt opp. Får bare leve med at det ikke blir bra nok. Mulig jeg har for høye krav, men..
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Sv: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av Kristian N2215 » 17 aug 2014, 23:20

OyvBra skrev:
Kenster N800 skrev:Slenger meg inn her jeg siden jeg har hatt lignende erfaringer

Jeg endte opp på NAF på jessheim etter et par runder med verksted, fikk bra sentrert ratt.
har hatt flere biler både der og på NAF lillestrøm ikke fått igjen bilene med skjevt ratt fra de
Kenster N800,Du som er nabo med marius med den stuka bmw 3serien på greina?

Tenkte jeg skulle kommentere dette innlegget litt siden jeg jobber mye med forstillingskontroller samt justeringer. Mange av bilene vi får inn har kundene kjørt med skjevt slitte dekk p.g.a feil hjulstilling og noen ganger er det slik at uansett hvor mye vi forsøker å juster/fin justere vinklene så drar bilen litt til en av sidene, og da etter 6-7 forsøket (ja, for hos oss så gjør vi noen ganger så mange forsøk før vi sender bilen ut) og til slutt så må vi anbefale kunden om å bytte dekk for å se om det blir bedre, og 7 av 10 ganger så retter rattet seg merkbart.

Sier ikke det at dette unskylder folk som driver med dårlig arbeid, men det er faktisk noen faktorer som spiller inn noen gange som vi ikke kan råde over.
Takk for tips! Skal prøve å bytte om på hjulene og se om ting forandrer seg da.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av Kristian N2215 » 21 aug 2014, 21:16

Byttet om på hjulene i går, og det ser veldig ut som at det ble litt bedre. Dette synes jeg er merkelig igrunn... Ville ikke bilen dratt til siden hvis dekkene var skjevslitt?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Svar