Side 1 av 2

Tomt for AC-gass?

Lagt inn: 19 jul 2014, 00:36
av Saabfan
1. Godbilen (signaturbilen) går som en kule, men blåser bare lunken bris, som gjør det hett i Oslo om dagen. Jeg regner med det er etterfylling av gass som er tingen. Men kan det være noe annet, eller kan jeg "sjekke" at gassen er tom på noe vis?

2. Videre har jeg en slags svak slure/summe/dure-lyd fra AC-anlegget som irriterer meg litt, har ikke lagt merke til det før, og det blir merkbart stillere når jeg trykker på OFF på anlegget. Lyden høres ut til å følge turtallet.Kan dette være relatert til mangel på gass eller er det et lager i ac-kompressoren (når clutchen er koblet inn altså)? Lyden er der ikke når jeg skrur av som sagt, men hjulet spinner jo likevel.

Setter pris på innspill!

Mvh Marius

Re: Tomt for AC-gass?

Lagt inn: 19 jul 2014, 07:54
av Stalfa
Speedparts drev med etterfylling av gass.
Gjordet stor forskjell for meg.

Re: Tomt for AC-gass?

Lagt inn: 19 jul 2014, 08:22
av Kristian N2215
2. Innvendig lager i kompressoren. Hadde nøyaktig samme selv, byttet kompressor da lyden bare ble værre og værre

Re: Tomt for AC-gass?

Lagt inn: 19 jul 2014, 09:39
av Ingvar N629
Sikker på at clutchen på kompressoren tar? Kan være grunnen til begge problem.

Re: Tomt for AC-gass?

Lagt inn: 19 jul 2014, 11:53
av Saabfan
Ingvar: Hmm, nei har ikke undersøkt så mye, bare registrert lyden, men det skjer jo noe når jeg skrur på anlegget, alt starter jo og lyden oppstår, men om den tar skikkelig - det har kan jeg ikke garantere.

Hvordan kan jeg feilsøke det? Finnes det ingen indikator på tomt gassbeholder (utover at kaldluften forsvinner)?

Re: Tomt for AC-gass?

Lagt inn: 19 jul 2014, 12:33
av little_e
Det finnes jo ingen gassbeholder i så måte, gassen (kjølemediet) er i rørene, fordamperen, kondensatoren, tørkefilteret og kompressoren.
Dersom systemet er tomt - eller tilnærmet tomt - bør du få trykktestet anlegget med nitrogen. Siden høytrykksbryteren slår ut på 25 bar (om jeg ikke husker feil), kan man trygt kjøre på
med 20-22 bars trykk med nitrogen. Gå over alle skjøter o.l med såpevann (Zalo f.eks). Store lekkasjer hører man.

Re: Tomt for AC-gass?

Lagt inn: 19 jul 2014, 12:45
av Ingvar N629
Trykket i anlegget kan leses ut med Tech 2.

Re: Tomt for AC-gass?

Lagt inn: 01 aug 2014, 00:10
av bzzlink
Min erfaring er at er det helt tomt for gass, så er det lekkasje. Så få anlegget trykktestet før du betaler for gass.

Re: Tomt for AC-gass?

Lagt inn: 01 aug 2014, 01:59
av little_e
bzzlink skrev:Min erfaring er at er det helt tomt for gass, så er det lekkasje. Så få anlegget trykktestet før du betaler for gass.
Ja, det er helt korrekt det. Et AC-anlegg er som kjølesystemet til motoren. Kjølevæsken forsvinner ikke uten at noe er galt - og slik er AC-anlegget også.
Kjølemediet forsvinner bare ved lekkasje.

Trykkprøv AC-anlegget på 15-18-20 bar med nitrogen og gå over alle koblinger med Zalovann, så vet man hvor landet ligger. Eventuelle store lekkasjer vil man høre.

Re: Tomt for AC-gass?

Lagt inn: 04 aug 2014, 08:48
av Saabfan
Jeg kan jo begynne med å få trykktestet anlegget, eller lest ut med tech2.

Ingen som evt har tips til hvordan jeg kan verifisere at ac-clutchen tar som den skal?

Re: Tomt for AC-gass?

Lagt inn: 04 aug 2014, 11:57
av Ingvar N629
Saabfan skrev: Ingen som evt har tips til hvordan jeg kan verifisere at ac-clutchen tar som den skal?
Koble på en Tech2 og skru av og på ECON, så ser du jo fort om det skjer noe med trykket i det hele tatt. Forutsetter selvsagt at det er trykk på anlegget, men da finner du nå ut av begge deler.

Re: Tomt for AC-gass?

Lagt inn: 04 aug 2014, 13:22
av Saabfan
Lurt. Hvem i Oslo-området besitter slik nymotens teknologi?

Re: Tomt for AC-gass?

Lagt inn: 04 aug 2014, 13:29
av Helge
Saab-verksteder.

Re: Tomt for AC-gass?

Lagt inn: 04 aug 2014, 14:43
av Saabfan
Saab-verksteder.
Såpass vet jeg :wink: Tenkte mer på privatpersoner i klubben...

Re: Tomt for AC-gass?

Lagt inn: 10 aug 2014, 01:51
av Hjelle, N6
Kuppar tråden litt.
På sist longtur med 9-5'n oppdaga eg at kylförmågan ikkje var heilt på topp når det vart veldig varmt ute. Sjølvsagt bestemte eine plastrullen til vindusheisa at nok var nok omtrent samtidig, so det vart en varm tur heim...
Vel heime konstaterte eg at AC aldri slo inn, og at grunen til det var at anlegget var tomt for gass. Var heldig å fikk fyllt anlegget innimellom andre kundar på det lokale verkstedet, men når eg skulle ut av verkstedet var det bom stopp. Ladelampa lyste og ingen servo, ergo måtte det va en feil med multireima. Ganske rett, reima hadde hoppa av, og under bilen dryppa det grøn olje. Eller å kika nøyare på problemet høyrde en også ei lekasje, og etter å ha demontert hjul og delar av inerskjermen såg men korleis det "frøsa" ut grøn gugge ved reimhjulet til kompressoren, og såg gassen sive ut ifrå same område.
Han som fyllte anlegget hadde ikkje meir greie på det enn å betjene den fyllemaskina, men vi kom fram til at det var oljen som vart tilsett gassen, samt sporfarge som rann utover. Fikk tilbud om å fylle en gong til medan når bilen stod på bukk, slik at en kunne sjå om løpehjulet stod heilt stillt når kompressoren slo inn, men sidan eg var redd for at multireima skulle slitne av vart det ikkje noko av. Løysinga for å få ting funksjonabelt vart å montere reima att, for å deretter ta straumen av kompressoren, so en var heilt sikker på at den ikkje starta att.

So frågan er då, kva kan ha svikta?
Reknar med det kanskje er en feil på magnetkoplinga, sidan den tydligvis står heilt fast når kompressoren starta og det har resultert i at reima har spora av. Har ikkje høyrt nokon som helst ulyd ifrå området heller, men det er vel logisk all den tid anlegget mest sansynlig hare vore fritt for gass ei stund. Lettaste løysing er vel kanskje berre å skaffe en "ny" kompressor, men er jo kanskje ikkje feil å reparere den en har heller om det er en enkel fiks... En kompressor med lignande km.stand kan jo fort få samme feil... ;)