Saab 9-5 1999. Motorstopp. Turbo?
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 22 jul 2014, 19:51
Saab 9-5 1999. Motorstopp. Turbo?
Hei.
Har sett en del på biler den siste måneden, og på tirsdag ble det til at jeg kjøpte meg en saab 9-5 99 mod. Kjørte den hjem, og litt neste dag før det ble stopp. Ca 10 mil totalt.
Hadde nettopp fylt drivstoff, og fikset lufttrykket i hjulene, da jeg kommenterer til han som sitter på at det var fryktelig til eksos når vi kjørte fra bensinstasjonen. Samme skjer når vi kjører fra butikken like etterpå, masse eksos/røyk. Skal gire opp i tredje gir, og da jeg trykker inn clutchen og slipper gassen, henger gassen seg opp i ca 2 sekunder, deretter stopper bilen. Prøver å starte igjen et par ganger, men den dør etter et par sekunder.
Vi ser i motorrommet, og en gummislange har gått av. En som er like ved der man fyller olje. Bilen står på verksted nå, men tenkte jeg skulle spørre her i tillegg.
Er det bare slangen som er problemet, eller har turboen tatt kvelden? Mekanikeren trodde det var slangen, men etter å ha startet den å sett røyken, mente han at det kanskje kunne være turboen, uten at han ville si dette sikkert.
Hva tror dere? Om det skulle være turboen, hva vil det koste? Kjøpte bilen for 22k pluss om.reg. Bilen har gått 270 000 km, og jeg er ikke så veldig ivrig på å begynne å ta veldig store reparasjoner allerede.
Takker på forhånd for alle svar =D
Har sett en del på biler den siste måneden, og på tirsdag ble det til at jeg kjøpte meg en saab 9-5 99 mod. Kjørte den hjem, og litt neste dag før det ble stopp. Ca 10 mil totalt.
Hadde nettopp fylt drivstoff, og fikset lufttrykket i hjulene, da jeg kommenterer til han som sitter på at det var fryktelig til eksos når vi kjørte fra bensinstasjonen. Samme skjer når vi kjører fra butikken like etterpå, masse eksos/røyk. Skal gire opp i tredje gir, og da jeg trykker inn clutchen og slipper gassen, henger gassen seg opp i ca 2 sekunder, deretter stopper bilen. Prøver å starte igjen et par ganger, men den dør etter et par sekunder.
Vi ser i motorrommet, og en gummislange har gått av. En som er like ved der man fyller olje. Bilen står på verksted nå, men tenkte jeg skulle spørre her i tillegg.
Er det bare slangen som er problemet, eller har turboen tatt kvelden? Mekanikeren trodde det var slangen, men etter å ha startet den å sett røyken, mente han at det kanskje kunne være turboen, uten at han ville si dette sikkert.
Hva tror dere? Om det skulle være turboen, hva vil det koste? Kjøpte bilen for 22k pluss om.reg. Bilen har gått 270 000 km, og jeg er ikke så veldig ivrig på å begynne å ta veldig store reparasjoner allerede.
Takker på forhånd for alle svar =D
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Saab 9-5 1999. Motorstopp. Turbo?
Dette kan minne om turbohavari ja.
Du kan lett skru av eksosen fra turboen (tre skruer), for å kjenne om det er slakk i turbinen i turboen.
Hvis det er turboen, så klarer du deg med ca. 5 lapper i deler, om du skrur selv. Selve jobben er ganske grei, men det tar litt tid
Slangen ved oljepåfyllinga kan være en slange til veivhusventilasjonen, og når den går av, så er det enten noe katastrofalt galt (forbrenningstrykk i veivhus eller liknende), eller så var den rett og slett så morken at den takket for seg. Dette tyder i så fall på dårlig vedlikehold, da veivhusvent. er et meget omtalt tema på disse motorene, og skal ideelt sett være oppgradert til nyeste type, og være av nyere årgang hvis forrige eier har vært av den våkne typen.
Du får høre hva verkstedet sier når de har fått sett på den.
Du kan lett skru av eksosen fra turboen (tre skruer), for å kjenne om det er slakk i turbinen i turboen.
Hvis det er turboen, så klarer du deg med ca. 5 lapper i deler, om du skrur selv. Selve jobben er ganske grei, men det tar litt tid

Slangen ved oljepåfyllinga kan være en slange til veivhusventilasjonen, og når den går av, så er det enten noe katastrofalt galt (forbrenningstrykk i veivhus eller liknende), eller så var den rett og slett så morken at den takket for seg. Dette tyder i så fall på dårlig vedlikehold, da veivhusvent. er et meget omtalt tema på disse motorene, og skal ideelt sett være oppgradert til nyeste type, og være av nyere årgang hvis forrige eier har vært av den våkne typen.
Du får høre hva verkstedet sier når de har fått sett på den.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Saab 9-5 1999. Motorstopp. Turbo?
Gåen turbo og du må bytte veivhusventilasjonen.
Du trenger ikke å betale noen av delene.
Ring selger og krev at han betaler, eller hev kjøpet.
Du har flere rettigheter enn du tror.
http://www.forbrukerradet.no/tips-og-rå ... ed+bilkjøp
Du trenger ikke å betale noen av delene.
Ring selger og krev at han betaler, eller hev kjøpet.
Du har flere rettigheter enn du tror.
http://www.forbrukerradet.no/tips-og-rå ... ed+bilkjøp
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 22 jul 2014, 19:51
Re: Saab 9-5 1999. Motorstopp. Turbo?
Hvilken vanskelighetsgrad snakker vi om her? Ser litt rundt på nettet at prisen er rundt 20.000 for turbobytte, men hvis man kan gjöre det selv for 5000 hadde jo selvfølgelig det vært å foretrekke.Kristian N2215 skrev:Dette kan minne om turbohavari ja.
Du kan lett skru av eksosen fra turboen (tre skruer), for å kjenne om det er slakk i turbinen i turboen.
Hvis det er turboen, så klarer du deg med ca. 5 lapper i deler, om du skrur selv. Selve jobben er ganske grei, men det tar litt tid![]()
Slangen ved oljepåfyllinga kan være en slange til veivhusventilasjonen, og når den går av, så er det enten noe katastrofalt galt (forbrenningstrykk i veivhus eller liknende), eller så var den rett og slett så morken at den takket for seg. Dette tyder i så fall på dårlig vedlikehold, da veivhusvent. er et meget omtalt tema på disse motorene, og skal ideelt sett være oppgradert til nyeste type, og være av nyere årgang hvis forrige eier har vært av den våkne typen.
Du får høre hva verkstedet sier når de har fått sett på den.
Kan ingenting om "mekking" selv, men kjenner i hvert fall én som kanskje skulle greie ut med det. Hvor lang tid tror du det ville ta en amatørmekaniker?
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 22 jul 2014, 19:51
Re: Saab 9-5 1999. Motorstopp. Turbo?
Er du sikker på at problemet faller innenfor reglene her? Hva sikter du i så fall til? Er ikke dette normal slitasje? Bilen har tross alt gått 270 000 kmHelge skrev:Gåen turbo og du må bytte veivhusventilasjonen.
Du trenger ikke å betale noen av delene.
Ring selger og krev at han betaler, eller hev kjøpet.
Du har flere rettigheter enn du tror.
http://www.forbrukerradet.no/tips-og-rå ... ed+bilkjøp
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Saab 9-5 1999. Motorstopp. Turbo?
Det er sterkt å anbefale å ta ned og rense bunnpanna og oljesilen også ved turboskifte. Er det første gangen han gjør dette, og dere ikke har løftebukk, så bør dere regne en hel lørdag 

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 22 jul 2014, 19:51
Re: Saab 9-5 1999. Motorstopp. Turbo?
Har løftebukk, så akkurat den delen skulle ikke være noe problem.Kristian N2215 skrev:Det er sterkt å anbefale å ta ned og rense bunnpanna og oljesilen også ved turboskifte. Er det første gangen han gjør dette, og dere ikke har løftebukk, så bør dere regne en hel lørdag
Om det ikke tar mer enn en dag er det jo faktisk meget aktuelt.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Saab 9-5 1999. Motorstopp. Turbo?
Hvis du har løftebukk, og dere er to staute karer, så går det nok helt fint.Bjarne1234 skrev:Har løftebukk, så akkurat den delen skulle ikke være noe problem.Kristian N2215 skrev:Det er sterkt å anbefale å ta ned og rense bunnpanna og oljesilen også ved turboskifte. Er det første gangen han gjør dette, og dere ikke har løftebukk, så bør dere regne en hel lørdag
Om det ikke tar mer enn en dag er det jo faktisk meget aktuelt.
Søk opp litt her på forumet, og følg rådene som blir gitt, så skal du klare deg bra.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Saab 9-5 1999. Motorstopp. Turbo?
Ja. Det faller innenfor reglene.
Når turboen ryker etter 1 dag er det reklamasjon.
Kontakt Forbrukerrådet.
Når turboen ryker etter 1 dag er det reklamasjon.
Kontakt Forbrukerrådet.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 22 jul 2014, 19:51
Re: Saab 9-5 1999. Motorstopp. Turbo?
Konge! Var på verkstedet nå og fikk noen priser.Kristian N2215 skrev:Hvis du har løftebukk, og dere er to staute karer, så går det nok helt fint.Bjarne1234 skrev:Har løftebukk, så akkurat den delen skulle ikke være noe problem.Kristian N2215 skrev:Det er sterkt å anbefale å ta ned og rense bunnpanna og oljesilen også ved turboskifte. Er det første gangen han gjør dette, og dere ikke har løftebukk, så bør dere regne en hel lørdag
Om det ikke tar mer enn en dag er det jo faktisk meget aktuelt.
Søk opp litt her på forumet, og følg rådene som blir gitt, så skal du klare deg bra.
- Turbo 5492,-
- Pakningssett 294,-
- Ser ikke helt hva som står her, men kanskje trykkrør olje 747,-
+ 25% moms
Noen som har tips om billigere steder? Uansett om jeg gjør det selv eller lar verkstedet ta seg av det, kan det jo være penger å spare med å kjøpe inn delene selv.
Edit:
Fant turbo på biltema til 4000. Den må vel være grei?
Link: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 52S-79700/
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Saab 9-5 1999. Motorstopp. Turbo?
De fleste som har kjørt med Biltematurboen har havarert den relativt tidlig.
er det jeg har hørt.
er det jeg har hørt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 22 jul 2014, 19:51
Re: Saab 9-5 1999. Motorstopp. Turbo?
Det tok minimum tre uker før de fikk tak i den, så det blir uansett ikke et alternativ. Noen andre forslag?Paradigm N558 skrev:De fleste som har kjørt med Biltematurboen har havarert den relativt tidlig.
er det jeg har hørt.
Re: Saab 9-5 1999. Motorstopp. Turbo?
Ta et søk på Finn.no på turbo saab så dukker det opp endel.....
Ellers IH Scout freak...