reg.kjede "forkort"
Moderator: Moderatorer
reg.kjede "forkort"
Hei til ale. Har prøvd i dag å sjekke ventilløftere på sabben i dag, men etter alt for ikke kjedetannhjul på plass igjen. Liksom kjeden blitt for kort.
mangler ca.4mm for å få tannhjul på kammen igjen. sitter fullstendig fast...
SAAB 2001 2l turbo...
mangler ca.4mm for å få tannhjul på kammen igjen. sitter fullstendig fast...
SAAB 2001 2l turbo...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: reg.kjede "forkort"
Du har selvfølgelig tatt ut og klemt sammen kjedestrammeren...?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: reg.kjede "forkort"
Nei, første gang jeg roter med SAAB. jeg klarte til slutt å få tannhjul på kamaksel på en ufredelig måte.
kjeden er veldig stramm til og med etter start på motoren. Jeg kjørt sånt ca 5.5 tusen kilometer, den blir ikke slakere etter at den var byttet.
Den strammeren, hvordan jeg kan klemme den sammen?
kjeden er veldig stramm til og med etter start på motoren. Jeg kjørt sånt ca 5.5 tusen kilometer, den blir ikke slakere etter at den var byttet.
Den strammeren, hvordan jeg kan klemme den sammen?
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: reg.kjede "forkort"
Har du kjørt 5500km siden fredag?????
Strammeren slakker du ved å skru den ut av blokka. Først skrur du ut den lille skruen og tar ut fjæra, deretter den store skruen med selve strammeren.
Når den er skrudd ut, så må du bare vippe opp mothaken slik at du kan skyve strammeren innover.
Slik: http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... chain.html
Strammeren slakker du ved å skru den ut av blokka. Først skrur du ut den lille skruen og tar ut fjæra, deretter den store skruen med selve strammeren.
Når den er skrudd ut, så må du bare vippe opp mothaken slik at du kan skyve strammeren innover.
Slik: http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... chain.html
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: reg.kjede "forkort"
Å rote rundt med registeret uten å vite hva man driver med kan fort bli dyrt, anbefaler deg å levere bilen på verksted så du får sjekket om alt er slik det skal være. Om kjedet står feil eller ryker kan du vinke farvel til hele motoren.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: reg.kjede "forkort"
Hei, nei , jeg har ikke kjørt 5000 på så kort periode, jeg mente siden reg.kjede bytte, da fått jeg H****** lyd fra en vetilløfter.
Da tenkte jeg å sjekke sjøl siden ingen i Sverige eller i Finland var behjelpelig (Ferie, dårlig med tid osv).
da viste det seg at avleiringer sitter overalt. og olje sporer med hull i løftere fulle av skit. Bestilte meg nye i dag. det som overasket meg er stramminga på kjeden. Aldri var borte i dette før, minste overhalt motor av meg sjøl en Detroit fra chevi Tahoe 6.5 tdi. ikke så flink med så fin urverket som er på SAAB
5000km : Sankt Peterburg - Åndalsnes - Kirkenes -Åndalsnes.
Da tenkte jeg å sjekke sjøl siden ingen i Sverige eller i Finland var behjelpelig (Ferie, dårlig med tid osv).
da viste det seg at avleiringer sitter overalt. og olje sporer med hull i løftere fulle av skit. Bestilte meg nye i dag. det som overasket meg er stramminga på kjeden. Aldri var borte i dette før, minste overhalt motor av meg sjøl en Detroit fra chevi Tahoe 6.5 tdi. ikke så flink med så fin urverket som er på SAAB
5000km : Sankt Peterburg - Åndalsnes - Kirkenes -Åndalsnes.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: reg.kjede "forkort"
Som det blir sagt, det sitter en kjedestrammer som _MÅ_ slakkes ut før kjedet monteres igjen. Den er selvstrammende, så når du har tatt av kjedet har den strammet seg maksimalt. Å kjøre med så stramt kjede som du har nå er døden for kjedet.
Strammeren sitter i toppen, mot torpedoveggen på passasjersiden, under det øvre motorfestet. Først må du skru ut den lille 12mm skruen, denne holder en fjær som presser strammeren ut. Så må du skru ut selve strammeren, 27mm. Litt trangt, men det går. Så dytter du den helt inn, og monterer den igjen. Monter så kjedet før du setter inn fjæren og den lille 12mm bolten.
Strammeren sitter i toppen, mot torpedoveggen på passasjersiden, under det øvre motorfestet. Først må du skru ut den lille 12mm skruen, denne holder en fjær som presser strammeren ut. Så må du skru ut selve strammeren, 27mm. Litt trangt, men det går. Så dytter du den helt inn, og monterer den igjen. Monter så kjedet før du setter inn fjæren og den lille 12mm bolten.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: reg.kjede "forkort"
Tusen takk for opplysning, skal huske den neste gang.
Jeg fikk bytte i dag alle ventilløftere, men den tikkinga der uansett.
Nekter å tro at det kan vare veive eller råde lager, da burde de kollapset for lenge siden.
Jeg fikk bytte i dag alle ventilløftere, men den tikkinga der uansett.
Nekter å tro at det kan vare veive eller råde lager, da burde de kollapset for lenge siden.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: reg.kjede "forkort"
har bilen nok oljetrykk?
Mulig du burde tatt ned bunnpannen og sjekket tilstanden der nede
Mulig du burde tatt ned bunnpannen og sjekket tilstanden der nede
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Re: reg.kjede "forkort"
har ikke utstyr for å sjekke olje trykk. men jeg kan høre at det er samme "tikking" som før. kun en ventil.
Skal ta ned bunnpanne ved første anledning. sikkert mye skitt der.
Vurderer å kjøpe en ny brukt motor. vet ikke hvor best å kjøpe. da kan jeg overhale min i fred og ro.
Glide overflater på kamm akslinger ganske stygge, samt på "skålene" som holder dem på plass.
Skal ta ned bunnpanne ved første anledning. sikkert mye skitt der.
Vurderer å kjøpe en ny brukt motor. vet ikke hvor best å kjøpe. da kan jeg overhale min i fred og ro.
Glide overflater på kamm akslinger ganske stygge, samt på "skålene" som holder dem på plass.