Side 1 av 1

reg.kjede "forkort"

Lagt inn: 01 aug 2014, 15:57
av aerocrue
Hei til ale. Har prøvd i dag å sjekke ventilløftere på sabben i dag, men etter alt for ikke kjedetannhjul på plass igjen. Liksom kjeden blitt for kort.
mangler ca.4mm for å få tannhjul på kammen igjen. sitter fullstendig fast...
SAAB 2001 2l turbo...

Re: reg.kjede "forkort"

Lagt inn: 01 aug 2014, 18:38
av Ingvar N629
Du har selvfølgelig tatt ut og klemt sammen kjedestrammeren...?

Re: reg.kjede "forkort"

Lagt inn: 03 aug 2014, 00:14
av aerocrue
Nei, første gang jeg roter med SAAB. jeg klarte til slutt å få tannhjul på kamaksel på en ufredelig måte.
kjeden er veldig stramm til og med etter start på motoren. Jeg kjørt sånt ca 5.5 tusen kilometer, den blir ikke slakere etter at den var byttet.
Den strammeren, hvordan jeg kan klemme den sammen?

Re: reg.kjede "forkort"

Lagt inn: 03 aug 2014, 01:13
av Kristian N2215
Har du kjørt 5500km siden fredag?????
Strammeren slakker du ved å skru den ut av blokka. Først skrur du ut den lille skruen og tar ut fjæra, deretter den store skruen med selve strammeren.
Når den er skrudd ut, så må du bare vippe opp mothaken slik at du kan skyve strammeren innover.
Slik: http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... chain.html

Re: reg.kjede "forkort"

Lagt inn: 03 aug 2014, 11:31
av EdHunter N815
Å rote rundt med registeret uten å vite hva man driver med kan fort bli dyrt, anbefaler deg å levere bilen på verksted så du får sjekket om alt er slik det skal være. Om kjedet står feil eller ryker kan du vinke farvel til hele motoren.

Re: reg.kjede "forkort"

Lagt inn: 04 aug 2014, 21:13
av aerocrue
Hei, nei , jeg har ikke kjørt 5000 på så kort periode, jeg mente siden reg.kjede bytte, da fått jeg H****** lyd fra en vetilløfter.
Da tenkte jeg å sjekke sjøl siden ingen i Sverige eller i Finland var behjelpelig (Ferie, dårlig med tid osv).
da viste det seg at avleiringer sitter overalt. og olje sporer med hull i løftere fulle av skit. Bestilte meg nye i dag. det som overasket meg er stramminga på kjeden. Aldri var borte i dette før, minste overhalt motor av meg sjøl en Detroit fra chevi Tahoe 6.5 tdi. ikke så flink med så fin urverket som er på SAAB
5000km : Sankt Peterburg - Åndalsnes - Kirkenes -Åndalsnes.

Re: reg.kjede "forkort"

Lagt inn: 06 aug 2014, 08:18
av EdHunter N815
Som det blir sagt, det sitter en kjedestrammer som _MÅ_ slakkes ut før kjedet monteres igjen. Den er selvstrammende, så når du har tatt av kjedet har den strammet seg maksimalt. Å kjøre med så stramt kjede som du har nå er døden for kjedet.
Strammeren sitter i toppen, mot torpedoveggen på passasjersiden, under det øvre motorfestet. Først må du skru ut den lille 12mm skruen, denne holder en fjær som presser strammeren ut. Så må du skru ut selve strammeren, 27mm. Litt trangt, men det går. Så dytter du den helt inn, og monterer den igjen. Monter så kjedet før du setter inn fjæren og den lille 12mm bolten.

Re: reg.kjede "forkort"

Lagt inn: 06 aug 2014, 16:26
av aerocrue
Tusen takk for opplysning, skal huske den neste gang.
Jeg fikk bytte i dag alle ventilløftere, men den tikkinga der uansett.
Nekter å tro at det kan vare veive eller råde lager, da burde de kollapset for lenge siden.

Re: reg.kjede "forkort"

Lagt inn: 06 aug 2014, 16:38
av saab9000aero
:D :D har bilen nok oljetrykk?

Mulig du burde tatt ned bunnpannen og sjekket tilstanden der nede :D

Re: reg.kjede "forkort"

Lagt inn: 08 aug 2014, 13:02
av aerocrue
har ikke utstyr for å sjekke olje trykk. men jeg kan høre at det er samme "tikking" som før. kun en ventil.
Skal ta ned bunnpanne ved første anledning. sikkert mye skitt der.
Vurderer å kjøpe en ny brukt motor. vet ikke hvor best å kjøpe. da kan jeg overhale min i fred og ro.
Glide overflater på kamm akslinger ganske stygge, samt på "skålene" som holder dem på plass.