Girkasse NG900, Synkringer.
Lagt inn: 03 aug 2014, 23:29
Bil: 97 mod saab 900 turbo
-Bilen er gått bare 160.000 km, ble lite brukt når jeg jobbet i forsvaret i nordnorge.
-Jevnlig og nesten årlig skiftet girolje, kjører nå på castrol syntax.
Nå nylig har girkassen begynt å 'rape' (tannhjul mot tannhjul ikke synkront) når jeg har litt fart og skal gire til andre, eller skal fra 3 giret ned i andre. Dette går helt smertefritt om jeg har meget lav fart når jeg tar av fra 1 og girer til 2 gir. Antar her at det er synkroniseringsringene eller hva det nå heter som begynner å bli slitne. Det gires jo mest fra og ti 2 giret.
til poenget,
Siden girkassen har levd et fint liv, aldri hatt full gass på lave turtall, snakker kun om husmorstrim her, og jevnlig blitt skiftet girolje på, samt er av en senere modell ng900-kasse..tenkte jeg at det beste er kanskje å overhale girkassen og fortsette å bruke denne? Jeg må ikke ha bilen, slik at dette kan være gjennomførbart om den får stå en stund.
Tar en runde her inne da jeg er interessert i gode innspill. Om noen vet om noen som kanskje også tar på seg slikt..enten fra å få levert girkassen, eller at de til og med tar ut girkassen selv. Når jeg først skal gjøre dette ønsker jeg å gjøre det skikkelig slik at det holder videre. Må vel da skifte clutch ++ med det samme.
Innspill?
-Bilen er gått bare 160.000 km, ble lite brukt når jeg jobbet i forsvaret i nordnorge.
-Jevnlig og nesten årlig skiftet girolje, kjører nå på castrol syntax.
Nå nylig har girkassen begynt å 'rape' (tannhjul mot tannhjul ikke synkront) når jeg har litt fart og skal gire til andre, eller skal fra 3 giret ned i andre. Dette går helt smertefritt om jeg har meget lav fart når jeg tar av fra 1 og girer til 2 gir. Antar her at det er synkroniseringsringene eller hva det nå heter som begynner å bli slitne. Det gires jo mest fra og ti 2 giret.
til poenget,
Siden girkassen har levd et fint liv, aldri hatt full gass på lave turtall, snakker kun om husmorstrim her, og jevnlig blitt skiftet girolje på, samt er av en senere modell ng900-kasse..tenkte jeg at det beste er kanskje å overhale girkassen og fortsette å bruke denne? Jeg må ikke ha bilen, slik at dette kan være gjennomførbart om den får stå en stund.
Tar en runde her inne da jeg er interessert i gode innspill. Om noen vet om noen som kanskje også tar på seg slikt..enten fra å få levert girkassen, eller at de til og med tar ut girkassen selv. Når jeg først skal gjøre dette ønsker jeg å gjøre det skikkelig slik at det holder videre. Må vel da skifte clutch ++ med det samme.
Innspill?