EU-kontroll og ombygging
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
EU-kontroll og ombygging
God morgen,
Jeg må ha bilen på pkk om ikke så alt for lenge. Bilen er bygget om til aero, dvs ny motor, større bremser over alt og sportsunderstell (satt på for flere år siden av verksted). Alt ser jo helt originalt ut, bortsett fra kanskje bilstein demperne (gule).
Jeg skal ha den til godkjenning, men har ikke fått surret meg til å få bilen godkjent på vegtrafikkstasjonen ennå, så da lurer jeg på om dere tror det er kamikaze å sende bilen gjennom som den er nå? Jeg vil jo anta at den går igjennom som vanlig, men det blir så teit om jeg blir stoppet for det.
De skal vel strengt tatt sjekke for trim ihht nye retningslinjer, men alt ser jo helt streit ut, ikke noe bling-bling her.
Jeg må ha bilen på pkk om ikke så alt for lenge. Bilen er bygget om til aero, dvs ny motor, større bremser over alt og sportsunderstell (satt på for flere år siden av verksted). Alt ser jo helt originalt ut, bortsett fra kanskje bilstein demperne (gule).
Jeg skal ha den til godkjenning, men har ikke fått surret meg til å få bilen godkjent på vegtrafikkstasjonen ennå, så da lurer jeg på om dere tror det er kamikaze å sende bilen gjennom som den er nå? Jeg vil jo anta at den går igjennom som vanlig, men det blir så teit om jeg blir stoppet for det.
De skal vel strengt tatt sjekke for trim ihht nye retningslinjer, men alt ser jo helt streit ut, ikke noe bling-bling her.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Re: EU-kontroll og ombygging
Skulle tro at alt gikk greit. Er jo ikke den store synligheten på noen av oppgraderingene som er gjort bortsett fra gule dempere. Men legger di merke til den noe merre sprekere 2L, er det kansje grunn til mistanke på trim. Mulig det går greit men man vet no aldrig. Men er alt gjort etter boka skulle det gå greit om du må på bt en tur også vell 

- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: EU-kontroll og ombygging
Ja, men eneste måtene å finne ut av at det er 2,3 er vel
- å sjekke SW (som de nok ikke har kunnskap til?)
- å skru ut plugg og sjekke sylinderlengden fysisk (som de ikke gjør uten videre)
- å å prøve bilen godt på veien....
Er det kjøretest på EU?
- å sjekke SW (som de nok ikke har kunnskap til?)
- å skru ut plugg og sjekke sylinderlengden fysisk (som de ikke gjør uten videre)
- å å prøve bilen godt på veien....
Er det kjøretest på EU?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 295
- Registrert: 28 feb 2012, 15:13
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Re: EU-kontroll og ombygging
[quote][/quote]Er det kjøretest på EU?
Ja
Ja
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: EU-kontroll og ombygging
Joda, men da må jeg ha på noen nye dekk og det ene med det andre og litt småtteri. Så hvis jeg kunne tatt EU først og BT siden, så hadde det vært enklest.Men er alt gjort etter boka skulle det gå greit om du må på bt en tur også vell
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: EU-kontroll og ombygging
Er jo ingen fasitsvar på dette vil jo avhenge av verkstedet men i og med at en eu-kontroll inneholder prøvekjøring så sier vel svaret seg selv 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: EU-kontroll og ombygging
Audien min har vært på flere EU-kontroller med motor som ikke er original - og her er det snakk om at jeg har byttet motor til en annen motor som ikke ser lik ut enn den som satt der fra fabrikken.
Dette har aldri vært noe problem.
Såfremt man ikke treffer på en særdeles nitidisk kontrollør eller noe lignende bør man nok ikke akkurat knaske valium før EU-kontrollen.
Dette har aldri vært noe problem.
Såfremt man ikke treffer på en særdeles nitidisk kontrollør eller noe lignende bør man nok ikke akkurat knaske valium før EU-kontrollen.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: EU-kontroll og ombygging
Hadde min på PKK for 2 uker siden. Ingen prøvekjøring da, med mindre man skal telle med at han kjørte bilen fra parkeringsplassen til hallen, 7 meter, for å testen den 

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: EU-kontroll og ombygging
Jeg ble "fersket" i vår pga. prøvekjøring. Dette var hos NAF. YMMV
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: EU-kontroll og ombygging
Og hva skjedde da? EU-mannen "syntes" at bilen virket trimmet?
..han tok det på "feelingen"?
..han tok det på "feelingen"?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: EU-kontroll og ombygging
I prinsipp. Han testet den og konkluderte med at "dette ikke stemte. bilen går jo som et uvær.". Da satte han en 9-er feil på kontrollen og den kan kun fjernes på en trafikkstasjon. Der gjorde de det samme, testet bilen ved å kjøre og ta det på feelingen. Bilen virket grei så de slettet 9-er feilen.
Hyggelig møte det da karen der sa han ville godkjent bilen direkte, men jeg hadde en feil på håndbrekket som de ikke lenger fikk lov til å godkjenne på trafikkstasjonene. Det måtte en instans som tar PKK gjøre (nye regler).
(Det hører med til historien at NAF ikke gjorde noe feil i dette tilfellet, om dere skjønner hva jeg mener, og samme karen som testet beklaget voldsomt da jeg kom inn for etterkontroll og fortalte om besøket mitt hos trafikkstasjonen. Tok ikke betalt for etterkontrollen heller. Fikk reint dårlig samvittighet.
)
Hyggelig møte det da karen der sa han ville godkjent bilen direkte, men jeg hadde en feil på håndbrekket som de ikke lenger fikk lov til å godkjenne på trafikkstasjonene. Det måtte en instans som tar PKK gjøre (nye regler).
(Det hører med til historien at NAF ikke gjorde noe feil i dette tilfellet, om dere skjønner hva jeg mener, og samme karen som testet beklaget voldsomt da jeg kom inn for etterkontroll og fortalte om besøket mitt hos trafikkstasjonen. Tok ikke betalt for etterkontrollen heller. Fikk reint dårlig samvittighet.

-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: EU-kontroll og ombygging
Heh. Nå kjenner ikke jeg i detalj hva som står i bilaget til kontrollskjemat fra 1/1-14, men jeg stiller meg tvilende til at kontrollørene skal gi flatt jern ut av kontrollhallen for å avdekke om bilen kan være trimmet.
Såvidt meg bekjent går dette på en visuell sjekk.
Dersom en kontrollør gir flatt jern med bilen din, mister kontoll over bilen din og kjører i grøfta - er det også din feil? I'll say.
Såvidt meg bekjent går dette på en visuell sjekk.
Dersom en kontrollør gir flatt jern med bilen din, mister kontoll over bilen din og kjører i grøfta - er det også din feil? I'll say.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: EU-kontroll og ombygging
Ikke vet jeg, men det betyr at man kan få problemer ved PKK.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: EU-kontroll og ombygging
Heilt klart, men en bør vel i etterpåklokskapens tegn kanskje ikkje velge eit verksted som er vant med å kontrollere pensjonistbilar med små motorar, då vil jo det meste virke "sprekt" og "chippa"TiaZzz skrev:Ikke vet jeg, men det betyr at man kan få problemer ved PKK.

Kan i den forbindelse drage historien (monge har sikkert høyrt den, men tek den fordi) om ein gong eg vart stoppa i utekontroll av vegvesenet og kontrolløren meinte eg hadde alt for høg lyd frå eksosen på tomgong. På en utekontroll går jo dette på skjønn sidan det ikkje finns måleutstyr. Greit nok, eg hadde på det tidspunkt en singel Maptun-eksos, men lyd på tomgong er jo nesten likt med eit originlanlegg. Då spurte eg kontrolløren om det kanskje ikkje er sånn at en 2.3 liter med 250hk har litt grovare eksos enn en vanlig Golf? Jo, han måtte jo vedgå at det nok var tilfelle, og det vart ikkje noko meir snakk om det.
Poenget mitt er uansett at solenge det er skjønn inne i bildet tek en nok vurderingar utifrå kva en er vand med. Mykje som kan løyse seg med litt saklige argument og diskusjon, både med vegvesenet og ikkje minst ved PKK.
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: EU-kontroll og ombygging
Jeg pleier som regel å overvære kontrollen slik at jeg kan eliminere all tvil på hva de evt måtte mene, etter en opplevelse med min gamle 9000, der jeg byttet det de mente var dårlige foringer som var helt fine... De prøver seg hele tiden og det gidder jeg ikke. Da jeg satte den fine foringen på disken sa han bare; "det var ikke jeg som foretok kontrollen", så det kunne han ikke si noe om... Poenget er at jeg da ikke har sett at de faktisk testkjører bilen, annet enn inn på bukken.Ingen prøvekjøring da, med mindre man skal telle med at han kjørte bilen fra parkeringsplassen til hallen, 7 meter, for å testen den![]()
Enig! Tror dette varierer veldig. På plussauto på Lade i Trondheim testkjørte de ikke bilen, men hadde en relativt avansert bukk som kunne bevege seg brått i de fleste retninger for å teste foringer etc. Kanskje de som ikke har dette testkjører i mangel av mer morderne teknologi?Nå kjenner ikke jeg i detalj hva som står i bilaget til kontrollskjemat fra 1/1-14, men jeg stiller meg tvilende til at kontrollørene skal gi flatt jern ut av kontrollhallen for å avdekke om bilen kan være trimmet
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner