Side 1 av 2
EU-kontroll og ombygging
Lagt inn: 04 aug 2014, 08:54
av Saabfan
God morgen,
Jeg må ha bilen på pkk om ikke så alt for lenge. Bilen er bygget om til aero, dvs ny motor, større bremser over alt og sportsunderstell (satt på for flere år siden av verksted). Alt ser jo helt originalt ut, bortsett fra kanskje bilstein demperne (gule).
Jeg skal ha den til godkjenning, men har ikke fått surret meg til å få bilen godkjent på vegtrafikkstasjonen ennå, så da lurer jeg på om dere tror det er kamikaze å sende bilen gjennom som den er nå? Jeg vil jo anta at den går igjennom som vanlig, men det blir så teit om jeg blir stoppet for det.
De skal vel strengt tatt sjekke for trim ihht nye retningslinjer, men alt ser jo helt streit ut, ikke noe bling-bling her.
Re: EU-kontroll og ombygging
Lagt inn: 04 aug 2014, 09:36
av pag
Skulle tro at alt gikk greit. Er jo ikke den store synligheten på noen av oppgraderingene som er gjort bortsett fra gule dempere. Men legger di merke til den noe merre sprekere 2L, er det kansje grunn til mistanke på trim. Mulig det går greit men man vet no aldrig. Men er alt gjort etter boka skulle det gå greit om du må på bt en tur også vell

Re: EU-kontroll og ombygging
Lagt inn: 04 aug 2014, 10:07
av Saabfan
Ja, men eneste måtene å finne ut av at det er 2,3 er vel
- å sjekke SW (som de nok ikke har kunnskap til?)
- å skru ut plugg og sjekke sylinderlengden fysisk (som de ikke gjør uten videre)
- å å prøve bilen godt på veien....
Er det kjøretest på EU?
Re: EU-kontroll og ombygging
Lagt inn: 04 aug 2014, 11:14
av totakt
[quote][/quote]Er det kjøretest på EU?
Ja
Re: EU-kontroll og ombygging
Lagt inn: 10 aug 2014, 21:10
av Saabfan
Men er alt gjort etter boka skulle det gå greit om du må på bt en tur også vell

Joda, men da må jeg ha på noen nye dekk og det ene med det andre og litt småtteri. Så hvis jeg kunne tatt EU først og BT siden, så hadde det vært enklest.
Re: EU-kontroll og ombygging
Lagt inn: 10 aug 2014, 22:39
av Tor N12
Er jo ingen fasitsvar på dette vil jo avhenge av verkstedet men i og med at en eu-kontroll inneholder prøvekjøring så sier vel svaret seg selv

Re: EU-kontroll og ombygging
Lagt inn: 10 aug 2014, 23:16
av little_e
Audien min har vært på flere EU-kontroller med motor som ikke er original - og her er det snakk om at jeg har byttet motor til en annen motor som ikke ser lik ut enn den som satt der fra fabrikken.
Dette har aldri vært noe problem.
Såfremt man ikke treffer på en særdeles nitidisk kontrollør eller noe lignende bør man nok ikke akkurat knaske valium før EU-kontrollen.
Re: EU-kontroll og ombygging
Lagt inn: 11 aug 2014, 02:35
av Paradigm N558
Hadde min på PKK for 2 uker siden. Ingen prøvekjøring da, med mindre man skal telle med at han kjørte bilen fra parkeringsplassen til hallen, 7 meter, for å testen den

Re: EU-kontroll og ombygging
Lagt inn: 11 aug 2014, 07:52
av TiaZzz
Jeg ble "fersket" i vår pga. prøvekjøring. Dette var hos NAF. YMMV
Re: EU-kontroll og ombygging
Lagt inn: 11 aug 2014, 10:20
av little_e
Og hva skjedde da? EU-mannen "syntes" at bilen virket trimmet?
..han tok det på "feelingen"?
Re: EU-kontroll og ombygging
Lagt inn: 11 aug 2014, 12:06
av TiaZzz
I prinsipp. Han testet den og konkluderte med at "dette ikke stemte. bilen går jo som et uvær.". Da satte han en 9-er feil på kontrollen og den kan kun fjernes på en trafikkstasjon. Der gjorde de det samme, testet bilen ved å kjøre og ta det på feelingen. Bilen virket grei så de slettet 9-er feilen.
Hyggelig møte det da karen der sa han ville godkjent bilen direkte, men jeg hadde en feil på håndbrekket som de ikke lenger fikk lov til å godkjenne på trafikkstasjonene. Det måtte en instans som tar PKK gjøre (nye regler).
(Det hører med til historien at NAF ikke gjorde noe feil i dette tilfellet, om dere skjønner hva jeg mener, og samme karen som testet beklaget voldsomt da jeg kom inn for etterkontroll og fortalte om besøket mitt hos trafikkstasjonen. Tok ikke betalt for etterkontrollen heller. Fikk reint dårlig samvittighet.

)
Re: EU-kontroll og ombygging
Lagt inn: 11 aug 2014, 13:20
av little_e
Heh. Nå kjenner ikke jeg i detalj hva som står i bilaget til kontrollskjemat fra 1/1-14, men jeg stiller meg tvilende til at kontrollørene skal gi flatt jern ut av kontrollhallen for å avdekke om bilen kan være trimmet.
Såvidt meg bekjent går dette på en visuell sjekk.
Dersom en kontrollør gir flatt jern med bilen din, mister kontoll over bilen din og kjører i grøfta - er det også din feil? I'll say.
Re: EU-kontroll og ombygging
Lagt inn: 11 aug 2014, 14:50
av TiaZzz
Ikke vet jeg, men det betyr at man kan få problemer ved PKK.
Re: EU-kontroll og ombygging
Lagt inn: 11 aug 2014, 17:55
av Hjelle, N6
TiaZzz skrev:Ikke vet jeg, men det betyr at man kan få problemer ved PKK.
Heilt klart, men en bør vel i etterpåklokskapens tegn kanskje ikkje velge eit verksted som er vant med å kontrollere pensjonistbilar med små motorar, då vil jo det meste virke "sprekt" og "chippa"

Kan i den forbindelse drage historien (monge har sikkert høyrt den, men tek den fordi) om ein gong eg vart stoppa i utekontroll av vegvesenet og kontrolløren meinte eg hadde alt for høg lyd frå eksosen på tomgong. På en utekontroll går jo dette på skjønn sidan det ikkje finns måleutstyr. Greit nok, eg hadde på det tidspunkt en singel Maptun-eksos, men lyd på tomgong er jo nesten likt med eit originlanlegg. Då spurte eg kontrolløren om det kanskje ikkje er sånn at en 2.3 liter med 250hk har litt grovare eksos enn en vanlig Golf? Jo, han måtte jo vedgå at det nok var tilfelle, og det vart ikkje noko meir snakk om det.
Poenget mitt er uansett at solenge det er skjønn inne i bildet tek en nok vurderingar utifrå kva en er vand med. Mykje som kan løyse seg med litt saklige argument og diskusjon, både med vegvesenet og ikkje minst ved PKK.
Re: EU-kontroll og ombygging
Lagt inn: 11 aug 2014, 21:16
av Saabfan
Ingen prøvekjøring da, med mindre man skal telle med at han kjørte bilen fra parkeringsplassen til hallen, 7 meter, for å testen den
Jeg pleier som regel å overvære kontrollen slik at jeg kan eliminere all tvil på hva de evt måtte mene, etter en opplevelse med min gamle 9000, der jeg byttet det de mente var dårlige foringer som var helt fine... De prøver seg hele tiden og det gidder jeg ikke. Da jeg satte den fine foringen på disken sa han bare; "det var ikke jeg som foretok kontrollen", så det kunne han ikke si noe om... Poenget er at jeg da ikke har sett at de faktisk testkjører bilen, annet enn inn på bukken.
Nå kjenner ikke jeg i detalj hva som står i bilaget til kontrollskjemat fra 1/1-14, men jeg stiller meg tvilende til at kontrollørene skal gi flatt jern ut av kontrollhallen for å avdekke om bilen kan være trimmet
Enig! Tror dette varierer veldig. På plussauto på Lade i Trondheim testkjørte de ikke bilen, men hadde en relativt avansert bukk som kunne bevege seg brått i de fleste retninger for å teste foringer etc. Kanskje de som ikke har dette testkjører i mangel av mer morderne teknologi?