Hei!
Ja, som overskrift sier høres det nettopp sånn ut når jeg starter bilen min! Dette er på en 2003 9-5 Stv 2.0T Aut..
Har akkurat vært på ferie med bilen å dratt campingvogn (veide 600kg).. Noe den burde klare helt fint!?! Bilen har nå gått 242tkm.. Har fullt servicehefte å den har akk fått ny multireim, vannpumpe, turbo samt storservice.. ca 5000km siden..
Har googlet litt rundt på nettet å kommer stortsett fram til at med denne lyden i bilen er det bare å bytte motor... Stemmer dette?
Kan kjedet bli så slapt så fort at det blir invendige skader så fort??
Bilen ble kjørt ca 100mil med denne lyden..
Å siden vi da først har problemer med bilen så bestemte bakluken seg for å gå i lås... Det knepper over når jeg trykker på knappene, men den gjør det 2 ganger med ca 2sek mellomrom! Har kommet meg inni bakluken ved å ofre noen klips å kan der se at alt beveger seg fint. Men akkurat som om noe inni selve "låsekassa" ikke åpner seg! Har prøvd manuelt (dratt i stagene) men ingenting skjer... Er det noe magnetisk inni der? Hvordan sjekker jeg dette? Å hvordan i alle F.... dager får jeg opp luka??
Setter stor pris på svar
pukkverk i motoren!?!
Moderator: Moderatorer
Re: pukkverk i motoren!?!
Pukkverk er ofte rådebank.
Og har du rådebank må du ha ny motor.
Og har du rådebank må du ha ny motor.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: pukkverk i motoren!?!
Det er vanskelig å stille diagnose på ulyder skriftlig, men om du har en jevn bankelyd som følger turtall er det nok fare for at det er rådebank ja. Dette har neppe noe med registerkjedet å gjøre, men heller tett oljesil (google "oilsludge"). At turbo røk for litt siden kan også ha vært et symptom på dette, og registerkjedet slites også mye fortere.
Å kjøre 100 mil med en kraftig ulyd i motor er vel mye det samme som å skylle tusenlapper ned i do. Hadde bilen blitt parkert når du oppdaget lyden kunne kanskje motoren vært reddet med en overhaling. Jeg ville uansett ikke startet motoren igjen før årsaken er funnet.
Å kjøre 100 mil med en kraftig ulyd i motor er vel mye det samme som å skylle tusenlapper ned i do. Hadde bilen blitt parkert når du oppdaget lyden kunne kanskje motoren vært reddet med en overhaling. Jeg ville uansett ikke startet motoren igjen før årsaken er funnet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: pukkverk i motoren!?!
Skal jeg definere pukkverklyden så må det bli at singel helles over en metallrist! Kan høres ut som grov ventiltikk.. Har ingen innvirkning på hvordan bilen går eller oppfører seg.. Den har brukt ca 0,7L olje på tot 5000km hvorav 3300 var med campingvogn..
Merket å at jeg har eksoslukt inni bilen når bilen står stille.. Kan det være seg at denne lyden kommer fra sprekk i manifoil?? Gåen pakning?
(Bare en tanke)
Måtte få bilen, fruen, unga å vognen med meg hjem, derfor jeg valgte (kanskje idioti) å kjøre bilen hjem..
Har googlet dette oilsludge fenomenet, å skal ta ned bunnpannen å se i morgen. Bilen står forøvrig parkert nå..
Tusen takk for svar
Å ikke minst! Er det noen som vet hvordan jeg skal få åpna bakluken min???
Merket å at jeg har eksoslukt inni bilen når bilen står stille.. Kan det være seg at denne lyden kommer fra sprekk i manifoil?? Gåen pakning?
(Bare en tanke)
Måtte få bilen, fruen, unga å vognen med meg hjem, derfor jeg valgte (kanskje idioti) å kjøre bilen hjem..
Har googlet dette oilsludge fenomenet, å skal ta ned bunnpannen å se i morgen. Bilen står forøvrig parkert nå..
Tusen takk for svar
Å ikke minst! Er det noen som vet hvordan jeg skal få åpna bakluken min???
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: pukkverk i motoren!?!
Har du sjekket alle løpehjul til multireim,reimstrammer, lagre på servopumpe, dynamo osv? Kommer lyden fra noe spesiell plass i motorrommet?
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: pukkverk i motoren!?!
I fall du har et chassisnummer likt eller høyere enn 33037000, eksisterer det en nødåpningsprosedyre som går ut på å dra i en wire som en får tilgang til bak dekselet for pærebytte på venstre side. Har du sett - / prøvd dette?mrvikan skrev: - Å siden vi da først har problemer med bilen så bestemte bakluken seg for å gå i lås... Det knepper over når jeg trykker på knappene, men den gjør det 2 ganger med ca 2sek mellomrom! Har kommet meg inni bakluken ved å ofre noen klips å kan der se at alt beveger seg fint. Men akkurat som om noe inni selve "låsekassa" ikke åpner seg! Har prøvd manuelt (dratt i stagene) men ingenting skjer... Er det noe magnetisk inni der? Hvordan sjekker jeg dette? Å hvordan i alle F.... dager får jeg opp luka??
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.