Skifte caliper bak Saab 9-3 1.8t 2005
Lagt inn: 06 aug 2014, 23:52
Er rimelig grønn på mekking av bil, men håper på litt hjelp.
For en stund tilbake skiftet jeg bremseklosser og bremseskiver på begge sider. Registrerte i denne sammenheng at høyre caliper bak var veldig hard å presse tilbake. Nå, etter en sommer på veien, er klossene på høyre side bak helt slitt bort, og på motsatt side er klossene omtrent ikke slitt. Antok derfor at det må være noe med caliperen, den som ikke lot seg presse tilbake. Mine antagelser er at den ikke sklir fritt på gliderne (styrepinnene) eller at stempelet står ute permanent og presser bremseklossene mot skiven.
Gikk til innkjøp av et kaliper-reperasjonssett som inkluderer bla. nye pakninger og startet å løsne på ting i dag. Det endte med en del utfordringer:
1. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få løsnet caliperen fra vaieren til brekket. Må jeg av med midtkonsollen, løsne kabelen der og trekke den ut av caliperen?
2. Fikk åpnet og renset caliperen så godt jeg kunne (selv om den fortsatt var festet til brekkvaieren). Men dette hjalp lite når den ble satt sammen igjen. Må bruke ekstremt mye kraft for å skru og presse den tilbake - og det kiler seg.
3. Fikk problemer med lekkasjer da jeg skrudde bremsevæsketilkoblingen (mutteren) tilbake. Det var to metallringer på skruen, men ble litt usikker på om det skulle være en på hver side av bremsevæsketilkoblingen eller 2 på yttersiden?
3. Skal sylinderen til caliperen smøres- i så fall med hva slags smøring?
Gitt at jeg opplever så mye motstand i caliperen - bør jeg heller kjøpe en ny caliper?
For en stund tilbake skiftet jeg bremseklosser og bremseskiver på begge sider. Registrerte i denne sammenheng at høyre caliper bak var veldig hard å presse tilbake. Nå, etter en sommer på veien, er klossene på høyre side bak helt slitt bort, og på motsatt side er klossene omtrent ikke slitt. Antok derfor at det må være noe med caliperen, den som ikke lot seg presse tilbake. Mine antagelser er at den ikke sklir fritt på gliderne (styrepinnene) eller at stempelet står ute permanent og presser bremseklossene mot skiven.
Gikk til innkjøp av et kaliper-reperasjonssett som inkluderer bla. nye pakninger og startet å løsne på ting i dag. Det endte med en del utfordringer:
1. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få løsnet caliperen fra vaieren til brekket. Må jeg av med midtkonsollen, løsne kabelen der og trekke den ut av caliperen?
2. Fikk åpnet og renset caliperen så godt jeg kunne (selv om den fortsatt var festet til brekkvaieren). Men dette hjalp lite når den ble satt sammen igjen. Må bruke ekstremt mye kraft for å skru og presse den tilbake - og det kiler seg.
3. Fikk problemer med lekkasjer da jeg skrudde bremsevæsketilkoblingen (mutteren) tilbake. Det var to metallringer på skruen, men ble litt usikker på om det skulle være en på hver side av bremsevæsketilkoblingen eller 2 på yttersiden?
3. Skal sylinderen til caliperen smøres- i så fall med hva slags smøring?
Gitt at jeg opplever så mye motstand i caliperen - bør jeg heller kjøpe en ny caliper?