Hei!
Bilen går stort sett som en kule, men har hatt noen langturer hvor jeg har merket at ved flatt jern på tungt gir (4 og 5) så får jeg en liten lugging/fusking, en liten "rist". Har ikke fått utforsket det så mye da jeg bor i sentralt og det ikke er så mange steder å teste det på. Typisk oppstår det på motorveien i 4. eller 5.gir når jeg gir på fra 80 opp mot 120 f.eks.
Bilen er en 9-5 2002 bygget om til aero (motor, bremser, understell). Den nye motoren har gått ganske nøyaktig 10 000 km. ALt var da nytt.
Her er noen tanker om hva det kan være. Jeg tar gjerne imot innspill før jeg begynner å skifte ut ting.
1. Tennplugger.
Dette er jo enkelt å skifte og sjekke, men disse skal vel vare 20-30 000? Hvertfall mer en 10! Mener det er BCPR7ES-11 som står nå og det skal vel stemme bra, også for aero. Blir ikke pluggene belastet mest ved høye turtall?
2. Vakuumslanger
Skal sjekke om det er noe løst eller hoppet av, men alt er nytt og skiftet til silikon rett før jul så jeg tviler på det kan være dette.
3. Tennkassett
Denne kommer fra den forrige motoren og kan ha gått langt, bilen har gått 234 kkm nå.
4. Enveisventiler
Noen blå røvere vet jeg. Disse har jeg ikke skiftet. Kan de lage slikt symptom? Det er vel to av disse, en ved radiatoren og en på høyre hjulhus om jeg husker rett.
Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5
Bensinfilter! Evt. selve pumpa. Hadde det samme symptomet som først ble fikset med filter, men kom tilbake etter et år, så borte med ny pumpe.
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5
Hei og takk for svar!
Glemte å nevne at jeg byttet bensinfilter for ca ett års tid siden da det lakk bensin! Det er vel litt mer enn 10 kkm siden, skiftet det før jeg satte inn ny motor. Dette skal vel holde ganske mange km, type 30 -40 000?
Ang. pumpe så ble den skiftet rett før jeg kjøpte bilen for 2,5 år siden. Måleren tok kvelden etter 6 mnd og jeg fikk ny pumpe, men det er jo en meca-pumpe og de er jo litt sketchy.
Glemte å nevne at jeg byttet bensinfilter for ca ett års tid siden da det lakk bensin! Det er vel litt mer enn 10 kkm siden, skiftet det før jeg satte inn ny motor. Dette skal vel holde ganske mange km, type 30 -40 000?
Ang. pumpe så ble den skiftet rett før jeg kjøpte bilen for 2,5 år siden. Måleren tok kvelden etter 6 mnd og jeg fikk ny pumpe, men det er jo en meca-pumpe og de er jo litt sketchy.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5
Hm, da hadde jeg forsøkt å finne en tennkassett for å prøve med. Min gamle tror jeg er litt lunefull ved maks pådrag, og jeg ble kvitt banking ved maks pådrag ved bytte. Utover det er det vel feilsøking med Tech2?
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5
Ja, ikke så dumt det.
Jeg har åpen SID så jeg kan vel også lese av antall misfire der og se om det er noe uvanlig. Hva skal denne ligge på?
Jeg har åpen SID så jeg kan vel også lese av antall misfire der og se om det er noe uvanlig. Hva skal denne ligge på?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
Re: Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5
Mitt tips er også tennkasetten... Hadde litt av samme tendensene på min, ble bra etter bytte!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5
Kunne være bra å prøvebyttet en kassett ja. Noen i Oslo-området som har en ekstra å låne ut? Om det ikke er den er det litt teit å kjøpe en ny bare for å teste.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5
Jeg har (i nærheten av Olavsgaard), men kun den tvilsomme liggende løst. Jeg kjøpte ny fordi tennkassett er greit å ha liggende, man har heller tvilsom liggende heller enn å vente på at den slår seg.