Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5

Legg inn av Saabfan » 14 aug 2014, 11:39

Hei!

Bilen går stort sett som en kule, men har hatt noen langturer hvor jeg har merket at ved flatt jern på tungt gir (4 og 5) så får jeg en liten lugging/fusking, en liten "rist". Har ikke fått utforsket det så mye da jeg bor i sentralt og det ikke er så mange steder å teste det på. Typisk oppstår det på motorveien i 4. eller 5.gir når jeg gir på fra 80 opp mot 120 f.eks.

Bilen er en 9-5 2002 bygget om til aero (motor, bremser, understell). Den nye motoren har gått ganske nøyaktig 10 000 km. ALt var da nytt.

Her er noen tanker om hva det kan være. Jeg tar gjerne imot innspill før jeg begynner å skifte ut ting.

1. Tennplugger.
Dette er jo enkelt å skifte og sjekke, men disse skal vel vare 20-30 000? Hvertfall mer en 10! Mener det er BCPR7ES-11 som står nå og det skal vel stemme bra, også for aero. Blir ikke pluggene belastet mest ved høye turtall?

2. Vakuumslanger
Skal sjekke om det er noe løst eller hoppet av, men alt er nytt og skiftet til silikon rett før jul så jeg tviler på det kan være dette.

3. Tennkassett
Denne kommer fra den forrige motoren og kan ha gått langt, bilen har gått 234 kkm nå.

4. Enveisventiler
Noen blå røvere vet jeg. Disse har jeg ikke skiftet. Kan de lage slikt symptom? Det er vel to av disse, en ved radiatoren og en på høyre hjulhus om jeg husker rett.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5

Legg inn av TiaZzz » 14 aug 2014, 11:41

Bensinfilter! Evt. selve pumpa. Hadde det samme symptomet som først ble fikset med filter, men kom tilbake etter et år, så borte med ny pumpe.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5

Legg inn av Saabfan » 14 aug 2014, 11:48

Hei og takk for svar!

Glemte å nevne at jeg byttet bensinfilter for ca ett års tid siden da det lakk bensin! Det er vel litt mer enn 10 kkm siden, skiftet det før jeg satte inn ny motor. Dette skal vel holde ganske mange km, type 30 -40 000?

Ang. pumpe så ble den skiftet rett før jeg kjøpte bilen for 2,5 år siden. Måleren tok kvelden etter 6 mnd og jeg fikk ny pumpe, men det er jo en meca-pumpe og de er jo litt sketchy.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5

Legg inn av TiaZzz » 14 aug 2014, 12:12

Hm, da hadde jeg forsøkt å finne en tennkassett for å prøve med. Min gamle tror jeg er litt lunefull ved maks pådrag, og jeg ble kvitt banking ved maks pådrag ved bytte. Utover det er det vel feilsøking med Tech2?

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5

Legg inn av Saabfan » 14 aug 2014, 13:46

Ja, ikke så dumt det.

Jeg har åpen SID så jeg kan vel også lese av antall misfire der og se om det er noe uvanlig. Hva skal denne ligge på?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5

Legg inn av Vegars » 14 aug 2014, 20:42

Mitt tips er også tennkasetten... Hadde litt av samme tendensene på min, ble bra etter bytte!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5

Legg inn av Saabfan » 14 aug 2014, 20:58

Kunne være bra å prøvebyttet en kassett ja. Noen i Oslo-området som har en ekstra å låne ut? Om det ikke er den er det litt teit å kjøpe en ny bare for å teste.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5

Legg inn av TiaZzz » 14 aug 2014, 21:11

Jeg har (i nærheten av Olavsgaard), men kun den tvilsomme liggende løst. Jeg kjøpte ny fordi tennkassett er greit å ha liggende, man har heller tvilsom liggende heller enn å vente på at den slår seg.

Svar