Lugging/fusking ved tungt pådrag - 9-5
Lagt inn: 14 aug 2014, 11:39
Hei!
Bilen går stort sett som en kule, men har hatt noen langturer hvor jeg har merket at ved flatt jern på tungt gir (4 og 5) så får jeg en liten lugging/fusking, en liten "rist". Har ikke fått utforsket det så mye da jeg bor i sentralt og det ikke er så mange steder å teste det på. Typisk oppstår det på motorveien i 4. eller 5.gir når jeg gir på fra 80 opp mot 120 f.eks.
Bilen er en 9-5 2002 bygget om til aero (motor, bremser, understell). Den nye motoren har gått ganske nøyaktig 10 000 km. ALt var da nytt.
Her er noen tanker om hva det kan være. Jeg tar gjerne imot innspill før jeg begynner å skifte ut ting.
1. Tennplugger.
Dette er jo enkelt å skifte og sjekke, men disse skal vel vare 20-30 000? Hvertfall mer en 10! Mener det er BCPR7ES-11 som står nå og det skal vel stemme bra, også for aero. Blir ikke pluggene belastet mest ved høye turtall?
2. Vakuumslanger
Skal sjekke om det er noe løst eller hoppet av, men alt er nytt og skiftet til silikon rett før jul så jeg tviler på det kan være dette.
3. Tennkassett
Denne kommer fra den forrige motoren og kan ha gått langt, bilen har gått 234 kkm nå.
4. Enveisventiler
Noen blå røvere vet jeg. Disse har jeg ikke skiftet. Kan de lage slikt symptom? Det er vel to av disse, en ved radiatoren og en på høyre hjulhus om jeg husker rett.
Bilen går stort sett som en kule, men har hatt noen langturer hvor jeg har merket at ved flatt jern på tungt gir (4 og 5) så får jeg en liten lugging/fusking, en liten "rist". Har ikke fått utforsket det så mye da jeg bor i sentralt og det ikke er så mange steder å teste det på. Typisk oppstår det på motorveien i 4. eller 5.gir når jeg gir på fra 80 opp mot 120 f.eks.
Bilen er en 9-5 2002 bygget om til aero (motor, bremser, understell). Den nye motoren har gått ganske nøyaktig 10 000 km. ALt var da nytt.
Her er noen tanker om hva det kan være. Jeg tar gjerne imot innspill før jeg begynner å skifte ut ting.
1. Tennplugger.
Dette er jo enkelt å skifte og sjekke, men disse skal vel vare 20-30 000? Hvertfall mer en 10! Mener det er BCPR7ES-11 som står nå og det skal vel stemme bra, også for aero. Blir ikke pluggene belastet mest ved høye turtall?
2. Vakuumslanger
Skal sjekke om det er noe løst eller hoppet av, men alt er nytt og skiftet til silikon rett før jul så jeg tviler på det kan være dette.
3. Tennkassett
Denne kommer fra den forrige motoren og kan ha gått langt, bilen har gått 234 kkm nå.
4. Enveisventiler
Noen blå røvere vet jeg. Disse har jeg ikke skiftet. Kan de lage slikt symptom? Det er vel to av disse, en ved radiatoren og en på høyre hjulhus om jeg husker rett.