Hei
har fått en sinnsykt plagsom risting i saab`n min (2007 1.9 tid) som begynner å plage meg. Her er hele historien,
Bilen går helt greit ved småkjøring og til dels noen ganger i høy fart (langs E6 mellom Jessheim- Oslo) men noen ganger når jeg tråkker litt hardt på gassen og kommer oppi fart rundt 100-120 km/t så kan den begynne å riste noe så voldsomt at den slår og dunker i hele bilen og er noen ganger faktisk vanskelig å holde på veien, og dette resulterer i at jeg må bremse ned til 80 km/t for så å forsøke svakt å gasse på igjen for å komme opp i fart, noen ganger vil slutter ristinga, mens andre ganger ikke og noen ganger så stopper motoren helt slik at jeg (i fart) må forsøke å starte den opp igjen (Ikke alltid like lett og starte motoren, anpasse farta,samt ha med seg 2 små barn i baksete som skriker etter is) Hadde en liten opplevelse med dette problemet, hvor motoren etter hvert sluttet å tenne på alle sylinderne og det blåste sort røyk ut av eksosen som resulterte i at jeg måtte stoppe i hver eneste f......a havari lomme det fantes på veien mellom jessheim og Råholt. for så å skru bilen av, vente litt, så skru bilen på igjen, ruse den opp til 3500 rpm. for så halte meg videre til neste havari lomme. Feilsøkte på problemet, men hadde begrenset med diagnose utstyr tilgjengelig, så fant ingen feilkoder. Dro til Motorforum på kjeller som har saab verksted, de feilsøkte men fant ingen feil de heller. Snakket med verksmesteren der og fortalte problemet og mistenker at det var convertern som tar kvelden snart, men han forsikret meg med at det var det nok ikke, men forslo det at jeg skulle skru løs EGR ventilen for så å vaske den rein for sot. Jeg tok ingen sjanser og kjøpte like godt en kliss ny EGR ventil fra Maptun, monterte denne, men det hjalp ingen verdens ting, så dro jeg til noen venner som har bedre diagnose system enn meg og de leste av at det var feil på luftmassemåler`n min, igjen så kjøpte jeg ny luftmassemåler og monterte denne, men igjen.. like mye risting som før, (men nå er den blitt mer snillere på dieselforbruket mitt)
Så kommer spørsmålet mitt.
Noen som har vært borti dette på 1.9 tid, kan det være dieselpumpa som sier takk for seg snart, eller mulig at en av dysene ikke holder helt følge med i fart? leser at på bensinmotorene så kan tennkassetten være ett problem, men dette problemet blir det jo ikke her siden dette er en dieselmotor det er snakk om...?
Risting, saab 9-5 2007.
Moderator: Moderatorer
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Risting, saab 9-5 2007.
Og du har sjekka at slangane til intercooler er heile? Minner meg veldig om symptona på en TiD eg var borti, dvs du får problem ved belastning, og motor daudar vekk.
Men du seier at nokon du kjenner har lest av feil på LMM, fikk du feilkode på den eller? Og evt korleis klarte dei å lese ut at det var feil med LMM?
Hadde ihvertfall starta med å sjekke slangane iforbindelse med IC nøye!
Men du seier at nokon du kjenner har lest av feil på LMM, fikk du feilkode på den eller? Og evt korleis klarte dei å lese ut at det var feil med LMM?
Hadde ihvertfall starta med å sjekke slangane iforbindelse med IC nøye!
husker ikke motorkodene nøyaktig, men kom opp, 3 feilkoder på lmm:
"feil på signal luftmassemåler"
"feil på verdi luftmassemåler"
noe sånt no, men forsøkte da bilen gikk som verst å ta av kontakten til måleren mens bilen gikk, og det skjedde ingenting forskjell.
"feil på signal luftmassemåler"
"feil på verdi luftmassemåler"
noe sånt no, men forsøkte da bilen gikk som verst å ta av kontakten til måleren mens bilen gikk, og det skjedde ingenting forskjell.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Er sjølve kodane som er interesant...
Uansett på bilen eg hade dette problemet på trudde eg lenge det var LMM, sidan LMM målte fint opp til den verdien, og vidare stod den "fast" på den verdien. Som du prøde var det gjordt forsøk med LMM av også, men ingen forskjell på tomgong. Det som nok skjedde var at motorstyringa fann ut at noko var riv ruske gale, og la inn en standardverdi, men når motor vart ytterligare belasta og trengte mykje luft var luftlekasja so stor at motoren rett og slett ikkje makta gå.
Uansett er ikkje det uvanlig at desse slangane ryk, og kostar devserre nokre kroner hjå SAAB. Ser Maptun har erstatningsslangar i silikon: http://www.maptunparts.no/motordeler/sl ... 06-10.html
Uansett på bilen eg hade dette problemet på trudde eg lenge det var LMM, sidan LMM målte fint opp til den verdien, og vidare stod den "fast" på den verdien. Som du prøde var det gjordt forsøk med LMM av også, men ingen forskjell på tomgong. Det som nok skjedde var at motorstyringa fann ut at noko var riv ruske gale, og la inn en standardverdi, men når motor vart ytterligare belasta og trengte mykje luft var luftlekasja so stor at motoren rett og slett ikkje makta gå.
Uansett er ikkje det uvanlig at desse slangane ryk, og kostar devserre nokre kroner hjå SAAB. Ser Maptun har erstatningsslangar i silikon: http://www.maptunparts.no/motordeler/sl ... 06-10.html
Hvordan kan jeg få feilsøkt på disse slangene, har sett sånn cirka på de, men de ser hele ut. Kan godt bytte til nye slanger, men begynner å bli lei av å feilsøke uten å komme noe videre..
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Visuell kontroll, evt ta på slangen om du ikkje har tilgong på utstyr til trykksetting. Ei flenge i slangen kjenner du greit.OyvBra skrev:Hvordan kan jeg få feilsøkt på disse slangene, har sett sånn cirka på de, men de ser hele ut. Kan godt bytte til nye slanger, men begynner å bli lei av å feilsøke uten å komme noe videre..
UPDATE
Etter mye feilsøking, tips og råd, og konstant googling på nettet, så fant jeg ut hva som er galt med bilen, kun ved en tilfeldighet, skulle kjøre til kompis og på veien så begynte plutselig motorlampa å lyse og da tenkte jeg "GULL, nå kan jeg kanskje finne ut noe mer" Dro bort til han kompisen og han fikk montert på sin biltema diagnose tester og fikk lest av feilkoden, "feil på feedback på virvelskjeld" så da er det virvelspjeldet som er defekt, men nå kommer 1000 kroners spørsmålet, hvor sitter dette spjeldet? er det den delen helt på toppen hvor egr venstilen er montert og slangen til intercooler`n sitter inn på enden? hvis det er denne så bytter jeg hele driten, med nytt spjeld, ny arm, ny hjelpeventil og pakning, ser ikke så ille ut å demontere hvis det er denne delen...
Etter mye feilsøking, tips og råd, og konstant googling på nettet, så fant jeg ut hva som er galt med bilen, kun ved en tilfeldighet, skulle kjøre til kompis og på veien så begynte plutselig motorlampa å lyse og da tenkte jeg "GULL, nå kan jeg kanskje finne ut noe mer" Dro bort til han kompisen og han fikk montert på sin biltema diagnose tester og fikk lest av feilkoden, "feil på feedback på virvelskjeld" så da er det virvelspjeldet som er defekt, men nå kommer 1000 kroners spørsmålet, hvor sitter dette spjeldet? er det den delen helt på toppen hvor egr venstilen er montert og slangen til intercooler`n sitter inn på enden? hvis det er denne så bytter jeg hele driten, med nytt spjeld, ny arm, ny hjelpeventil og pakning, ser ikke så ille ut å demontere hvis det er denne delen...