Ujevn tomgang, motorgange når varm.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
9-5 aero
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 17 aug 2006, 09:57
Medlemsnummer: N980
Navn: Jens Arild Rånes
Bil: MY08 Saab 9-3 sc tid
Sted: Saltdal

Ujevn tomgang, motorgange når varm.

Legg inn av 9-5 aero » 21 aug 2014, 21:59

Hallais, som topic sier så sliter jeg med å få motor til å gå reint når den blir varm, 02 9-5 2.0 automat. Kjøpte bilen med rådebank i motor, så motor er satt sammen med blokk fra 99mod med nye stempelringer,reg.sats og lager på veiv. brukte toppen fra 02 motoren. Starter lett og går fint til det begynner å bli litt lunk i den, da begynner den å putre litt før den tilslutt holder på å stoppe. Har fådd opp feilkode missfire random sylinders en gang. Har i ettertid prøvebyttet lmm,tennkasett,plugger.byttet veivsensor.nytt luft og bensinfilter. Trykksatt systemet, finner ikke lekasje. Er lei av å plages nå :evil: trenger jeg ny sw og for å kunne bruke biln, eller få den til å gå reint?
08 Saab 9-3 sc tid
99 Saab 9-5 se 2,0
02 Saab 9-5 2,0 automat
2011 Ski-Doo summit 800 E-tech

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ujevn tomgang, motorgange når varm.

Legg inn av Ingvar N629 » 22 aug 2014, 07:14

Du har bytta til en identisk motor som den som satt der, ikke sant? Fortsatt 2,0, og du brukte samme bensindyser som satt i bilen i utgangspunktet, altså ikke byttet dyser mellom 02 og 99? Med mindre du har gjort noe lurt her, så tipper jeg du er inne på det allerede, falskluft eller LMM, der ville jeg iallfall ha begynt selv om du skriver du har sjekket dette. Det kan være vanskelig å finne feil her, spesielt om du bytter mellom to brukte luftmassemålere uten å bruke Tech2 på korrekt måte for å forsikre deg om at de er i orden. Software trenger du iallfall ikke å endre, med mindre du har brukt en annen type deler enn det som sto i bilen fra før.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
9-5 aero
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 17 aug 2006, 09:57
Medlemsnummer: N980
Navn: Jens Arild Rånes
Bil: MY08 Saab 9-3 sc tid
Sted: Saltdal

Re: Ujevn tomgang, motorgange når varm.

Legg inn av 9-5 aero » 22 aug 2014, 13:22

Jepp, kun blokka som ble brukt, alt annet ble flyttet over fra 02 modellen. Får teste på nytt igjenn. Begge motorene gikk reint før di ble tadd ut av bil. Får ta lmm fra den 9-5 som brukes daglig å se om det blir bedre da om jeg ikke finner lekasje.
08 Saab 9-3 sc tid
99 Saab 9-5 se 2,0
02 Saab 9-5 2,0 automat
2011 Ski-Doo summit 800 E-tech

Brukeravatar
9-5 aero
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 17 aug 2006, 09:57
Medlemsnummer: N980
Navn: Jens Arild Rånes
Bil: MY08 Saab 9-3 sc tid
Sted: Saltdal

Re: Ujevn tomgang, motorgange når varm.

Legg inn av 9-5 aero » 24 aug 2014, 17:32

byttet lmm med bruksbilen idag, fortsatt samme problem. Greier å holde seg i gang men får feilkode om missfire, koblet ifra kontakten på lmm og da går den reint helt ned på tomgangsnivå, men må holde den på gassen for at den ikke skal stoppe. gåen lmm eller fortsatt falskluft? bruksbilen gikk uten noe problemer :|
08 Saab 9-3 sc tid
99 Saab 9-5 se 2,0
02 Saab 9-5 2,0 automat
2011 Ski-Doo summit 800 E-tech

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ujevn tomgang, motorgange når varm.

Legg inn av Ingvar N629 » 24 aug 2014, 20:41

Falskluft er fortsatt det jeg ville sett etter. Sjekk også om det er lekkasje i bremsekraftforsterker, på grunn av enveisventilen vil du ikke finne lekkasje der ved trykksetting.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Ujevn tomgang, motorgange når varm.

Legg inn av Kristian N2215 » 24 aug 2014, 23:44

Må bare skyte inn her. Kan bremsekraftforsterker tetthetstestes med vakumpumpe med måler ala. Biltema?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Ujevn tomgang, motorgange når varm.

Legg inn av TiaZzz » 25 aug 2014, 08:54

Den skal være tett, så ja.

Svar