Min og9-3 2001 bruker alt for mye olje. En liter på 30-40mil.
Det var byttet til en nyere brukt turbo da jeg kjøpte den, men jeg satt for noen uker siden inn en ny turbo.
Hjalp ikke.
Når bilen har stått en arbeidsdag eller en natt så ryker den ganske så mye hvitt. Lukter litt olje, men er ikke så mørkt.
Det gir seg når motoren blir driftsvarm.
Det forsvinner litt kjølevann. Når jeg fyller opp til maksmerket så minker det ned til minimumsmerket i løpet av en uke.
Men aldri lavere en det.
Mistenkte at olje kunne lekke ned langs ventiltetninger, men motorbrems ned lengre bakker gir ingen røyk ved pådrag.
Tips mottas med takk.
topp-pakningsbytte på gang.
Moderator: Moderatorer
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
topp-pakningsbytte på gang.
"Alt" fra totakt til turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: topp-pakningsbytte på gang.
Sjekk veivhusventilasjonen først. Er den i orden og av siste versjon, så bytt stempelringer og hon sylindrene med børste. Kan gjøres med motoren i bil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: topp-pakningsbytte på gang.
Takk for tips.
Jeg oppgraderte veivhusventilasjonen samtidig med turbobyttet.
Jeg oppgraderte veivhusventilasjonen samtidig med turbobyttet.
Ingvar N629 skrev:Sjekk veivhusventilasjonen først. Er den i orden og av siste versjon, så bytt stempelringer og hon sylindrene med børste. Kan gjøres med motoren i bil.
"Alt" fra totakt til turbo
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: topp-pakningsbytte på gang.
Hva er fremgangsmåten for å gjøre det med motoren i bilen?
Ingvar N629 skrev:Sjekk veivhusventilasjonen først. Er den i orden og av siste versjon, så bytt stempelringer og hon sylindrene med børste. Kan gjøres med motoren i bil.
"Alt" fra totakt til turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: topp-pakningsbytte på gang.
Av med toppen og ned med bunnpanna. Ta ut stempel og råder, drei veiva så den ligger flatt og dekk til veivtappene. Mål opp sylinderløpene og sjekk at de ikke er for ovale eller har for stor vendekant. Hon med børste som du setter i batteridrill, og tørk rent med en fille med olje på. Pass på oljedysene for underspyling. Sjekk ringgap på nye ringer og monter sammen igjen. Det er vanskelig å holde det helt rent, så ta et oljeskift temmelig raskt etterpå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan