Side 1 av 1

topp-pakningsbytte på gang.

Lagt inn: 24 aug 2014, 20:34
av Morten S.
Min og9-3 2001 bruker alt for mye olje. En liter på 30-40mil.

Det var byttet til en nyere brukt turbo da jeg kjøpte den, men jeg satt for noen uker siden inn en ny turbo.
Hjalp ikke.
Når bilen har stått en arbeidsdag eller en natt så ryker den ganske så mye hvitt. Lukter litt olje, men er ikke så mørkt.
Det gir seg når motoren blir driftsvarm.

Det forsvinner litt kjølevann. Når jeg fyller opp til maksmerket så minker det ned til minimumsmerket i løpet av en uke.
Men aldri lavere en det.
Mistenkte at olje kunne lekke ned langs ventiltetninger, men motorbrems ned lengre bakker gir ingen røyk ved pådrag.

Tips mottas med takk.

Re: topp-pakningsbytte på gang.

Lagt inn: 24 aug 2014, 20:38
av Ingvar N629
Sjekk veivhusventilasjonen først. Er den i orden og av siste versjon, så bytt stempelringer og hon sylindrene med børste. Kan gjøres med motoren i bil.

Re: topp-pakningsbytte på gang.

Lagt inn: 25 aug 2014, 06:29
av Morten S.
Takk for tips.

Jeg oppgraderte veivhusventilasjonen samtidig med turbobyttet.
Ingvar N629 skrev:Sjekk veivhusventilasjonen først. Er den i orden og av siste versjon, så bytt stempelringer og hon sylindrene med børste. Kan gjøres med motoren i bil.

Re: topp-pakningsbytte på gang.

Lagt inn: 25 aug 2014, 18:35
av Morten S.
Hva er fremgangsmåten for å gjøre det med motoren i bilen?
Ingvar N629 skrev:Sjekk veivhusventilasjonen først. Er den i orden og av siste versjon, så bytt stempelringer og hon sylindrene med børste. Kan gjøres med motoren i bil.

Re: topp-pakningsbytte på gang.

Lagt inn: 25 aug 2014, 21:28
av Ingvar N629
Av med toppen og ned med bunnpanna. Ta ut stempel og råder, drei veiva så den ligger flatt og dekk til veivtappene. Mål opp sylinderløpene og sjekk at de ikke er for ovale eller har for stor vendekant. Hon med børste som du setter i batteridrill, og tørk rent med en fille med olje på. Pass på oljedysene for underspyling. Sjekk ringgap på nye ringer og monter sammen igjen. Det er vanskelig å holde det helt rent, så ta et oljeskift temmelig raskt etterpå.