Justering av balanseaksler og timing 9-5
Lagt inn: 27 aug 2014, 09:06
Hei,
Har en 2005 9-5 2.0t
Etter å ha tatt ut motoren og fått av registerdekselet, så har jeg noen sprøsmål jeg gjerne ville ha fått bekreftet før jeg begynner å demontere.
Kamakslene sto ikke helt på merkene sine når reimhjulet gjør det. Kan hende det skjedde noe her da jeg snurra motoren uten kjedestrammeren i.
* Noe grei måte å få bekreftet at veiva står riktig uten regsiterdekselet på?
* Når veiva står riktig antar jeg at kamakslene skal justeres slik at merkene på også skal være 100%
* Balanseakslene står etter hva jeg kan se 20 grader feil, men her kan det nok ha skjedd mye rart siden guiden som strammeren går på var helt knukket og strammeren gitt rett mot kjedet.
Altså, merkene på veiv, kam og balanseaksler skal alle være 100% samtidig?

Har en 2005 9-5 2.0t
Etter å ha tatt ut motoren og fått av registerdekselet, så har jeg noen sprøsmål jeg gjerne ville ha fått bekreftet før jeg begynner å demontere.
Kamakslene sto ikke helt på merkene sine når reimhjulet gjør det. Kan hende det skjedde noe her da jeg snurra motoren uten kjedestrammeren i.
* Noe grei måte å få bekreftet at veiva står riktig uten regsiterdekselet på?
* Når veiva står riktig antar jeg at kamakslene skal justeres slik at merkene på også skal være 100%
* Balanseakslene står etter hva jeg kan se 20 grader feil, men her kan det nok ha skjedd mye rart siden guiden som strammeren går på var helt knukket og strammeren gitt rett mot kjedet.
Altså, merkene på veiv, kam og balanseaksler skal alle være 100% samtidig?