Trykk-/vakumlanger i motorrom?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Trykk-/vakumlanger i motorrom?

Legg inn av TiaZzz » 27 sep 2014, 22:53

Hepp!

Har laget meg stuss for å trykkteste hele innsuget og i den forbindelse så oppdaget jeg lekkasje i en eller annen slange koblet til magnetventilen på torpedoveggen. Siden jeg må dra nye slanger, og flere av dem viser tegn på aldring, så tenkte jeg å bytte en god del. Spørsmålet er da: Hvilke dimensjoner trenger jeg? Fra http://www.mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx ser jeg at slangen til dumpventilen er 4mm. Jeg har noe 6mm liggende; trenger jeg 3 og/eller 5mm også?

Vil EVAP-ventilene bli trykktestet ved denne testen? Hva er i så fall rørdimensjonene her? Tenkte å bestille enveisventiler i alu fra eBay, samt nye T-ledd og denslags siden Ingvar skriver de ofte ryker.

Til sist: Er det noen vits i å bruke armerte slanger for noe av dette? Det som selges som vakumslanger er ikke armert.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Trykk-/vakumlanger i motorrom?

Legg inn av saab9000aero » 27 sep 2014, 23:14

Alle vacum slangene er 4 mm på saab. Både bensin og diesel :D
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Svar