Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Legg inn av Jenskp » 02 okt 2014, 14:37

Har i den siste tiden fått feilkode P0134 under vanlig kjøring. Har prøvd å slette feilkoden, men den kommer tilbake innen 5 min. Motoren responderer dårligere ved høyere turtall (over 2500 rpm), og er ikke like frisk som før feilkoden oppstod.
Har byttet lambdasensor, tennkassett og tennplugger i den seneste tiden. Veivakselsensor er byttet for ca. 1 mnd siden. Vakuumslanger er også byttet for ca. 1 år siden. Har gått tom for forslag til ting å feilsøke på. Noen som er løsningsorientert, eller har vært borti lignende tidligere?

Bilen er en SAAB 9-5 2000 modell. Motor 2.3t, gått ca 25 000km (ble byttet for ca. 1.5 år siden til fabrikkny). Veivhusventilasjonen er av nyeste sort, større og ny turbo (TD04 og det store innløpsrøret). Ny og større intercooler er også montert, samt spjeldhus i samme omgang som motoren. HK på bilen er ca. 270-280. Regelmessig bytte av olje, og samtlige filtre på max hver 10 000km.
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Legg inn av henrik » 02 okt 2014, 18:47

Tja... Ledningsnett til lambda. Vannsidig frieksos. Hvilken av lambdaene er d du har byttet. Er vel vanligst med fjuskende fremre på den koden.. Feilkoden henviser vel til feil motstand/gal signalspenning over lambda så vidt jeg husker. Hatt den selv en gang på en tidligere bil faktisk.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Legg inn av Jenskp » 02 okt 2014, 20:03

Mulig å gå over ledningsnett til lambda. Mesteparten av ledningene er vel pakket inn i strømpe, så må vel splitte den for å sjekke ledningene?
Byttet den fremre lambdasensor, den som er like etter manifold. Virket bra en stund etter den ble byttet, ca. 2mnd. Kan jo selvsagt være gåen igjen. Ser i displayet til SID at lambda viser "0". Vet ikke om dette betyr at lambda ikke fungerer?
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Legg inn av henrik » 02 okt 2014, 22:15

Å nåde om du har kjøpt lambda på tviltema nå;)
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 937
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Legg inn av Kato » 02 okt 2014, 22:42

Iht. WIS gjelder P0134 fremre sensor (tilsvarende DTC for bakre er P0140), ja, og med følgende tekst: "O2S Circuit. No Activity Detected. Sensor 1". Dette samsvarer vel med din observasjon av SID, ettersom utgangen kan gå opp til 2V. WIS har også en note om at sensorer av Bosch type LSF 4.7 ikke må brukes der - LSH2SP benyttes.

Det kan altså være selve sensoren som forårsaker problemet, men også dårlig kontakt eller brudd i ledninger.

I fall du heller vil "ohme" ledningene fra sensor mot pluggen i Trionic, kan oversikt over aktuelle pinner skaffes.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Legg inn av henrik » 03 okt 2014, 00:03

+1 kato
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Legg inn av Jenskp » 03 okt 2014, 12:09

henrik skrev:Å nåde om du har kjøpt lambda på tviltema nå;)
Nei, det har jeg ikke gjort. Det ble kjøpt fra Bosch, men lurer på om det kunne ha vært en dårlig avgjørelse. :shock:
Kato skrev:Iht. WIS gjelder P0134 fremre sensor (tilsvarende DTC for bakre er P0140), ja, og med følgende tekst: "O2S Circuit. No Activity Detected. Sensor 1". Dette samsvarer vel med din observasjon av SID, ettersom utgangen kan gå opp til 2V. WIS har også en note om at sensorer av Bosch type LSF 4.7 ikke må brukes der - LSH2SP benyttes.

Det kan altså være selve sensoren som forårsaker problemet, men også dårlig kontakt eller brudd i ledninger.

I fall du heller vil "ohme" ledningene fra sensor mot pluggen i Trionic, kan oversikt over aktuelle pinner skaffes.
Jeg skal bytte til original lambdasensor først, for å se om det bedrer problemet, deretter er det mulig jeg etterspør oversikt over aktuelle pinner for "ohming". :)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Legg inn av Jenskp » 30 okt 2014, 16:34

Kato skrev:...
Det kan altså være selve sensoren som forårsaker problemet, men også dårlig kontakt eller brudd i ledninger.
...
Byttet til en brukt original lambdasensor fra en 2.0T Saab 9-5. Ser da at det kommer verdier på lambda i SID. Disse varierer endel (noe de kanskje skal gjøre), men finnes det noen referanser å gå ut ifra der? Nor som forteller at verdiene til lambda i SID stemmer? Feilkoden kom uansett bort ! :-)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Legg inn av henrik » 30 okt 2014, 16:52

D ante meg;) bra med feilkodefri bil:)
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 937
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Legg inn av Kato » 30 okt 2014, 22:43

Kanskje hjelper dette diagrammet, som gjelder en Bosch LSF 4.7 sensor (sonde), litt på:

Bilde

Stor dråpe symboliserer feitere blanding = høyere spenning.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Legg inn av Jenskp » 30 okt 2014, 23:51

Flott dette. Hvor ser du spenning, eventuelt måler den?
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 937
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Legg inn av Kato » 31 okt 2014, 12:19

Men altså, i min enfoldighet trodde jeg at dette kunne du nå finne ut av selv, basert funksjonaliteten som må ligge bak: "Ser i displayet til SID at lambda viser "0" :shock:
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Legg inn av Ingvar N629 » 31 okt 2014, 12:43

Nå er det jo ikke voltverdien fra lambdaen som vises i open SID, men korreksjonsverdien i %. Denne må sees i sammenheng med adapsjonsverdien og har i seg selv ingen verdi for annet enn mapping.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 937
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Legg inn av Kato » 31 okt 2014, 12:55

"Se det forandrer sagen, sagde mannen - han sagede spiker" :D

PS. Alt blir bare så mye mindre vanskelig med kun eSID :)
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Legg inn av Jenskp » 31 okt 2014, 16:23

Da anser jeg ikke på dette som noe problem lengere. Takk for all hjelp :-)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Svar