Side 1 av 1

Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Lagt inn: 02 okt 2014, 14:37
av Jenskp
Har i den siste tiden fått feilkode P0134 under vanlig kjøring. Har prøvd å slette feilkoden, men den kommer tilbake innen 5 min. Motoren responderer dårligere ved høyere turtall (over 2500 rpm), og er ikke like frisk som før feilkoden oppstod.
Har byttet lambdasensor, tennkassett og tennplugger i den seneste tiden. Veivakselsensor er byttet for ca. 1 mnd siden. Vakuumslanger er også byttet for ca. 1 år siden. Har gått tom for forslag til ting å feilsøke på. Noen som er løsningsorientert, eller har vært borti lignende tidligere?

Bilen er en SAAB 9-5 2000 modell. Motor 2.3t, gått ca 25 000km (ble byttet for ca. 1.5 år siden til fabrikkny). Veivhusventilasjonen er av nyeste sort, større og ny turbo (TD04 og det store innløpsrøret). Ny og større intercooler er også montert, samt spjeldhus i samme omgang som motoren. HK på bilen er ca. 270-280. Regelmessig bytte av olje, og samtlige filtre på max hver 10 000km.

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Lagt inn: 02 okt 2014, 18:47
av henrik
Tja... Ledningsnett til lambda. Vannsidig frieksos. Hvilken av lambdaene er d du har byttet. Er vel vanligst med fjuskende fremre på den koden.. Feilkoden henviser vel til feil motstand/gal signalspenning over lambda så vidt jeg husker. Hatt den selv en gang på en tidligere bil faktisk.

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Lagt inn: 02 okt 2014, 20:03
av Jenskp
Mulig å gå over ledningsnett til lambda. Mesteparten av ledningene er vel pakket inn i strømpe, så må vel splitte den for å sjekke ledningene?
Byttet den fremre lambdasensor, den som er like etter manifold. Virket bra en stund etter den ble byttet, ca. 2mnd. Kan jo selvsagt være gåen igjen. Ser i displayet til SID at lambda viser "0". Vet ikke om dette betyr at lambda ikke fungerer?

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Lagt inn: 02 okt 2014, 22:15
av henrik
Å nåde om du har kjøpt lambda på tviltema nå;)

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Lagt inn: 02 okt 2014, 22:42
av Kato
Iht. WIS gjelder P0134 fremre sensor (tilsvarende DTC for bakre er P0140), ja, og med følgende tekst: "O2S Circuit. No Activity Detected. Sensor 1". Dette samsvarer vel med din observasjon av SID, ettersom utgangen kan gå opp til 2V. WIS har også en note om at sensorer av Bosch type LSF 4.7 ikke må brukes der - LSH2SP benyttes.

Det kan altså være selve sensoren som forårsaker problemet, men også dårlig kontakt eller brudd i ledninger.

I fall du heller vil "ohme" ledningene fra sensor mot pluggen i Trionic, kan oversikt over aktuelle pinner skaffes.

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Lagt inn: 03 okt 2014, 00:03
av henrik
+1 kato

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Lagt inn: 03 okt 2014, 12:09
av Jenskp
henrik skrev:Å nåde om du har kjøpt lambda på tviltema nå;)
Nei, det har jeg ikke gjort. Det ble kjøpt fra Bosch, men lurer på om det kunne ha vært en dårlig avgjørelse. :shock:
Kato skrev:Iht. WIS gjelder P0134 fremre sensor (tilsvarende DTC for bakre er P0140), ja, og med følgende tekst: "O2S Circuit. No Activity Detected. Sensor 1". Dette samsvarer vel med din observasjon av SID, ettersom utgangen kan gå opp til 2V. WIS har også en note om at sensorer av Bosch type LSF 4.7 ikke må brukes der - LSH2SP benyttes.

Det kan altså være selve sensoren som forårsaker problemet, men også dårlig kontakt eller brudd i ledninger.

I fall du heller vil "ohme" ledningene fra sensor mot pluggen i Trionic, kan oversikt over aktuelle pinner skaffes.
Jeg skal bytte til original lambdasensor først, for å se om det bedrer problemet, deretter er det mulig jeg etterspør oversikt over aktuelle pinner for "ohming". :)

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Lagt inn: 30 okt 2014, 16:34
av Jenskp
Kato skrev:...
Det kan altså være selve sensoren som forårsaker problemet, men også dårlig kontakt eller brudd i ledninger.
...
Byttet til en brukt original lambdasensor fra en 2.0T Saab 9-5. Ser da at det kommer verdier på lambda i SID. Disse varierer endel (noe de kanskje skal gjøre), men finnes det noen referanser å gå ut ifra der? Nor som forteller at verdiene til lambda i SID stemmer? Feilkoden kom uansett bort ! :-)

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Lagt inn: 30 okt 2014, 16:52
av henrik
D ante meg;) bra med feilkodefri bil:)

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Lagt inn: 30 okt 2014, 22:43
av Kato
Kanskje hjelper dette diagrammet, som gjelder en Bosch LSF 4.7 sensor (sonde), litt på:

Bilde

Stor dråpe symboliserer feitere blanding = høyere spenning.

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Lagt inn: 30 okt 2014, 23:51
av Jenskp
Flott dette. Hvor ser du spenning, eventuelt måler den?

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Lagt inn: 31 okt 2014, 12:19
av Kato
Men altså, i min enfoldighet trodde jeg at dette kunne du nå finne ut av selv, basert funksjonaliteten som må ligge bak: "Ser i displayet til SID at lambda viser "0" :shock:

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Lagt inn: 31 okt 2014, 12:43
av Ingvar N629
Nå er det jo ikke voltverdien fra lambdaen som vises i open SID, men korreksjonsverdien i %. Denne må sees i sammenheng med adapsjonsverdien og har i seg selv ingen verdi for annet enn mapping.

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Lagt inn: 31 okt 2014, 12:55
av Kato
"Se det forandrer sagen, sagde mannen - han sagede spiker" :D

PS. Alt blir bare så mye mindre vanskelig med kun eSID :)

Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod

Lagt inn: 31 okt 2014, 16:23
av Jenskp
Da anser jeg ikke på dette som noe problem lengere. Takk for all hjelp :-)