Foringer og diverse på 9-5
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 26
- Registrert: 17 sep 2014, 00:43
- Medlemsnummer: N2905
- Navn: Ola Bruset
- Bil: 2006 9-5, 1964 96
- Sted: Sjetnmarka, Trondheim
Foringer og diverse på 9-5
Hei
Har akkurat kjøpt ein 06 9-5, gått 125k.
Hadda han inne på Din Bil her i Tr.heim og fekk dei til å ta ein sjekk, etter å ha merka nokre lydar i forstillinga.
Dei kom opp med denne lista:
Slakke begge øvre tverrstagforinger bak
Defekte fremre fester, servorør
Utslitte bakre bunnrammeforinger
"Gnauring" fra stabstagforinger foran
Mangler luftskjerm høyre foran
Knekt rør mellom oljefelle og spjeldhus
Slakke nedre rattaksel ledd, må smøres
Ein del rust, begge midtre bremserørene bak
Langslenkeforinger nær ved å løsne
Prisanslag: 20.000 og nokre kroner. Har bruktbilgaranti frå seljaren, skal bli interessant å sjå kor mykje den garantien er verdt no...
Syns uansett det der var mye etter såpass kort kjørelengde? Eller er det normalt på desse bilane?
Har akkurat kjøpt ein 06 9-5, gått 125k.
Hadda han inne på Din Bil her i Tr.heim og fekk dei til å ta ein sjekk, etter å ha merka nokre lydar i forstillinga.
Dei kom opp med denne lista:
Slakke begge øvre tverrstagforinger bak
Defekte fremre fester, servorør
Utslitte bakre bunnrammeforinger
"Gnauring" fra stabstagforinger foran
Mangler luftskjerm høyre foran
Knekt rør mellom oljefelle og spjeldhus
Slakke nedre rattaksel ledd, må smøres
Ein del rust, begge midtre bremserørene bak
Langslenkeforinger nær ved å løsne
Prisanslag: 20.000 og nokre kroner. Har bruktbilgaranti frå seljaren, skal bli interessant å sjå kor mykje den garantien er verdt no...
Syns uansett det der var mye etter såpass kort kjørelengde? Eller er det normalt på desse bilane?
2006 9-5 2.0t Vector Sportcombi Hirsch
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Foringer og diverse på 9-5
Mye av det der er slitasjedeler som slites på alle biler. Ikke et godt tegn at forrige eier har latt det gå så langt da.
Alle foringene er grei skuring å ta, kanskje med unntak av subframeforingene. De er litt mas. Mitt tips er at du handler inn lilla Powerflex når de først skal skiftes. Bremserørene skjønte jeg ikke helt. Det går kun ett bremserør over midten av bilen bak. Det er litt kostbart å fikse på den "riktige" måten da tanken må ned. Lar seg fikse uten dette om du tar jobben selv. Hva "Langslenkeforinger" er vet jeg ikke.
Kast deg på forsikringen og be verkstedet se over bilen med lys og lupe. Det var mye for å være en 06 og er tegn på manglende vedlikehold.
Alle foringene er grei skuring å ta, kanskje med unntak av subframeforingene. De er litt mas. Mitt tips er at du handler inn lilla Powerflex når de først skal skiftes. Bremserørene skjønte jeg ikke helt. Det går kun ett bremserør over midten av bilen bak. Det er litt kostbart å fikse på den "riktige" måten da tanken må ned. Lar seg fikse uten dette om du tar jobben selv. Hva "Langslenkeforinger" er vet jeg ikke.
Kast deg på forsikringen og be verkstedet se over bilen med lys og lupe. Det var mye for å være en 06 og er tegn på manglende vedlikehold.
-
- Innlegg: 26
- Registrert: 17 sep 2014, 00:43
- Medlemsnummer: N2905
- Navn: Ola Bruset
- Bil: 2006 9-5, 1964 96
- Sted: Sjetnmarka, Trondheim
Re: Foringer og diverse på 9-5
Høyrest ikkje veldig lovende ut nei.
Responsen frå seljaren var:
"Var det ikke ein dunkelyd du ville ha pris på? Det er en bruktbil og vi totalrenoverer ikke biler. Klagen du sendte til meg var på ein dunkelyd, er villig til å få pris på det for vurdering"
Så jeg får nå se hvor mye jeg klarer å loppe dem for.
Hvor kjøper jeg lilla powerflex?
Responsen frå seljaren var:
"Var det ikke ein dunkelyd du ville ha pris på? Det er en bruktbil og vi totalrenoverer ikke biler. Klagen du sendte til meg var på ein dunkelyd, er villig til å få pris på det for vurdering"
Så jeg får nå se hvor mye jeg klarer å loppe dem for.
Hvor kjøper jeg lilla powerflex?
2006 9-5 2.0t Vector Sportcombi Hirsch
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Foringer og diverse på 9-5
Her f.eks: http://www.maptunparts.no/chassi-understell/foringer
Bruktbil er greit argument det, men du burde vel kunne forvente at den passerte PKK og det gjør ikke denne. De får fikse til den gjør det da.
Bruktbil er greit argument det, men du burde vel kunne forvente at den passerte PKK og det gjør ikke denne. De får fikse til den gjør det da.
-
- Innlegg: 26
- Registrert: 17 sep 2014, 00:43
- Medlemsnummer: N2905
- Navn: Ola Bruset
- Bil: 2006 9-5, 1964 96
- Sted: Sjetnmarka, Trondheim
Re: Foringer og diverse på 9-5
Mye snadder foringer der ja ser jeg.
Holder det med powerflex i subframe'en eller er det andre foringer som bør oppgraderes også?
Jeg skal ikke kjøre racing akkurat, men dersom powerflex holder lenge enn standard foringer kan jo det være et argument i seg selv?
Holder det med powerflex i subframe'en eller er det andre foringer som bør oppgraderes også?
Jeg skal ikke kjøre racing akkurat, men dersom powerflex holder lenge enn standard foringer kan jo det være et argument i seg selv?
2006 9-5 2.0t Vector Sportcombi Hirsch
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Foringer og diverse på 9-5
De store foringene bak er de som folk flest oppgraderer fordi de originale ikke holder så lenge.
Du må ikke skifte til Powerflex, men hvis foringer må skiftes så er det en fin oppgradering. Blir litt strammere i fisken uten at det blir :racecar:
Du må ikke skifte til Powerflex, men hvis foringer må skiftes så er det en fin oppgradering. Blir litt strammere i fisken uten at det blir :racecar:
-
- Innlegg: 26
- Registrert: 17 sep 2014, 00:43
- Medlemsnummer: N2905
- Navn: Ola Bruset
- Bil: 2006 9-5, 1964 96
- Sted: Sjetnmarka, Trondheim
Re: Foringer og diverse på 9-5
Update:
Prøvde å få selgaren til å ta ein del av rekninga, var jo "bruktbilgaranti" her.
Etter ein del fram og tilbake gjekk dei med på å betale det som skulle til for å få den gjennom PKK.
Så tilbake til Din Bil og høre kva av desse feila som ville gi feil på PKK, og svaret var INGENTING.
Så da var jo løpet kjørt, berre å bla opp for heile reparasjonen sjølv.
Av rein latskap fekk Din Bil heile jobben, minus bremsrøra (var under ein tur og sjekka, og dei var slett ikkje ille tykte no eg).
Det vart lilla powerflex i "langslenkforingane" (dei store foringane bak).
Din Bil slo av noko på prisen og, kom unna med 12.000, inkludert at dei smurte opp tenningslås og omprogrammerte tidsinnstillinga på bakluka.
Idiotisk mykje pengar å bruke på ein gammel bil, men no har eg altså bestemt meg for å ha denne bilen nokre år.
Og når ein først ringer Saab forhandlaren og skal ha noko gjort, så må ein jo spørre om kva Hirsch trim koster må ein ikkje?
Så da gikk det 6000 ekstra der og. Men fekk sånn diplom og da altså, som eg kunne ta med bortpå Biltilsynet. Når eg har god tid ein dag...
Så da har eg altså svidd av 110.000 for bilen (inkl. registrering), 6000 for 120.000 service (her gjorde eg ein del sjølv), 1100 for 2 nye Xenon pærer, og 18.000 for å fikse foringar og div. mangler og Hirsch trim.
Resultatet: 8 år gammel strøken bil med brutal trøkk (210 hk) og fantastisk kjørekomfort for 135.000. Det er da bra investering det? Bedre enn å svi av 400.000 på ein nyvoren S-Max eller Passelat skulle ein tru? Det beste av alt: det føles rett og slett som å endeleg komme heim etter 18 år med Audi, Nissan og Toyota. Pføy!
Må tilstå at eg ikkje har fått prøvd ut effekten av Hirsch'en heilt enno, rimelig typisk at den dagen eg får gjort denne oppgraderinga er første dagen med skikkeleg glatte vegar i Trondheim. Men forskjell er det definitivt, med pedalen i golvet er det reine raketten! Dette blir artig!
Prøvde å få selgaren til å ta ein del av rekninga, var jo "bruktbilgaranti" her.
Etter ein del fram og tilbake gjekk dei med på å betale det som skulle til for å få den gjennom PKK.
Så tilbake til Din Bil og høre kva av desse feila som ville gi feil på PKK, og svaret var INGENTING.
Så da var jo løpet kjørt, berre å bla opp for heile reparasjonen sjølv.
Av rein latskap fekk Din Bil heile jobben, minus bremsrøra (var under ein tur og sjekka, og dei var slett ikkje ille tykte no eg).
Det vart lilla powerflex i "langslenkforingane" (dei store foringane bak).
Din Bil slo av noko på prisen og, kom unna med 12.000, inkludert at dei smurte opp tenningslås og omprogrammerte tidsinnstillinga på bakluka.
Idiotisk mykje pengar å bruke på ein gammel bil, men no har eg altså bestemt meg for å ha denne bilen nokre år.
Og når ein først ringer Saab forhandlaren og skal ha noko gjort, så må ein jo spørre om kva Hirsch trim koster må ein ikkje?
Så da gikk det 6000 ekstra der og. Men fekk sånn diplom og da altså, som eg kunne ta med bortpå Biltilsynet. Når eg har god tid ein dag...
Så da har eg altså svidd av 110.000 for bilen (inkl. registrering), 6000 for 120.000 service (her gjorde eg ein del sjølv), 1100 for 2 nye Xenon pærer, og 18.000 for å fikse foringar og div. mangler og Hirsch trim.
Resultatet: 8 år gammel strøken bil med brutal trøkk (210 hk) og fantastisk kjørekomfort for 135.000. Det er da bra investering det? Bedre enn å svi av 400.000 på ein nyvoren S-Max eller Passelat skulle ein tru? Det beste av alt: det føles rett og slett som å endeleg komme heim etter 18 år med Audi, Nissan og Toyota. Pføy!
Må tilstå at eg ikkje har fått prøvd ut effekten av Hirsch'en heilt enno, rimelig typisk at den dagen eg får gjort denne oppgraderinga er første dagen med skikkeleg glatte vegar i Trondheim. Men forskjell er det definitivt, med pedalen i golvet er det reine raketten! Dette blir artig!
2006 9-5 2.0t Vector Sportcombi Hirsch
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Foringer og diverse på 9-5
Husk på at om du går til statens vegvesen nå, vil du måtte betale effektavgift til tollvesenet siden bilen din ikke er 10 år enda.
I tillegg må du ha litt flere papirer enn det diplomet du fikk. Send en mail til hirsch, så sender dem deg alt du trenger.
Når du har alle papirene i orden, så skal det være null problem å få dette godkjent.
I tillegg må du ha litt flere papirer enn det diplomet du fikk. Send en mail til hirsch, så sender dem deg alt du trenger.
Når du har alle papirene i orden, så skal det være null problem å få dette godkjent.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Innlegg: 26
- Registrert: 17 sep 2014, 00:43
- Medlemsnummer: N2905
- Navn: Ola Bruset
- Bil: 2006 9-5, 1964 96
- Sted: Sjetnmarka, Trondheim
Re: Foringer og diverse på 9-5
Greit å vite.
Vurderer å fikse papirarbeidet når bilen passerer 10 år.
Men mest sannsynlig blir det ikke.
Skal jo godt gjøres at noen oppdager dette lureriet.
Vurderer å fikse papirarbeidet når bilen passerer 10 år.
Men mest sannsynlig blir det ikke.
Skal jo godt gjøres at noen oppdager dette lureriet.
2006 9-5 2.0t Vector Sportcombi Hirsch
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Foringer og diverse på 9-5
Det gjør de aldri. Jeg var nylig i teknisk kontroll, og det at bilen er trimmet fra 150 til 285 hk var det ingen som så.
Huff så leit liksom...
Huff så leit liksom...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Foringer og diverse på 9-5
Aldri si aldri. Jeg ble tatt. Det stemmer ikke at dette aldri oppdages.
- Neteland
- 2.0 bar
- Innlegg: 505
- Registrert: 26 jan 2012, 10:24
- Medlemsnummer: N2538
- Bil: 997 Turbo
- Sted: Bergen
Re: Foringer og diverse på 9-5
Utdyp?TiaZzz skrev:Aldri si aldri. Jeg ble tatt. Det stemmer ikke at dette aldri oppdages.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Sv: Foringer og diverse på 9-5
Bilen blir jo testkjørt, og da merker man nok forskjell på 150 og 280hkNeteland skrev:Utdyp?TiaZzz skrev:Aldri si aldri. Jeg ble tatt. Det stemmer ikke at dette aldri oppdages.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Foringer og diverse på 9-5
Jepp. Fikk en nierfeil som betyr test hos BT. Jeg "fikset", viste bilen hos BY, fikk nierfeilen slettet og fikk da godkjent etterkontroll hos NAF.
-
- Innlegg: 26
- Registrert: 17 sep 2014, 00:43
- Medlemsnummer: N2905
- Navn: Ola Bruset
- Bil: 2006 9-5, 1964 96
- Sted: Sjetnmarka, Trondheim
Re: Foringer og diverse på 9-5
Akkurat.
Da blir det nok å kjøre PKK på Din Bil heretter, de er jo medskyldige i "forbrytelsen".
Selv om det nok er forskjell på TiaZzz sine 280 hk og mine 210 hk så er det jo definitivt forskjell fra 150.
Selv fruen merket forskjell som passasjer, jeg fikk mye mer kjeft for kjøringa mi idag enn tidligere selv om gårsdagens oppgradering foreløpig er en hemmelighet i heimen.
Da blir det nok å kjøre PKK på Din Bil heretter, de er jo medskyldige i "forbrytelsen".
Selv om det nok er forskjell på TiaZzz sine 280 hk og mine 210 hk så er det jo definitivt forskjell fra 150.
Selv fruen merket forskjell som passasjer, jeg fikk mye mer kjeft for kjøringa mi idag enn tidligere selv om gårsdagens oppgradering foreløpig er en hemmelighet i heimen.
2006 9-5 2.0t Vector Sportcombi Hirsch
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96