Side 1 av 2

Må ha ny motor

Lagt inn: 11 okt 2014, 20:46
av gsxrspyder
Hei, etter lang tids problemer med oljetrykk som kom og gikk har jeg nå en motor med rådebank og skal sette inn en ny motor.
Bilen som trenger ny motor er en Saab 9-5 2.0t 2003 modell med automatgir. Den har Hirsch program med ca 220 HK.


Hva slags motor bør jeg kjøpe?
1. Fabrikkny 2.0t med 1 års garanti (Produsert i 2008-2009)
2. Fabrikkny 2.3t med 1 års garanti (Produsert i 2008-2009)
3. Brukt og overhalt/forsterket 2,3 motor.
4. Brukt og overhalt/forsterket 2,3 motor med Wössner stempler.

Det er jo en viss prisforskjell på disse alternativene, men ser man bort i fra den lurer jeg på hva ekspertisen vil anbefale meg å gjøre.
Jeg vet at jeg må programmere om ECU på bilen om jeg bytter til en 2.3 liters motor. Kan jeg da bytte ECU med en 2004 modell og benytte Hirsch programmet i den bilen(Også en 2.0t med automat) , ta ECU fra 2004 og programmere til 2,3 liter og skru inn i 2003 modellen?



Eventuellt andre ting jeg må/bør gjøre før jeg handler?

Hilsen
Thomas

Re: Må ha ny motor

Lagt inn: 11 okt 2014, 22:05
av little_e
Overhal en 2.3 og sleng inn T5-stempler. Det fungerer som bare det.

Re: Må ha ny motor

Lagt inn: 11 okt 2014, 22:58
av saab9000aero
Om du overhaler en 2,0 eller en 2,3 så er det akkurat samme motor.
Skal du ha bilen og ønsker det skikkelig så putter du inn en 2,0 turbo. Da slipper du endre noe som helst på motorstyringen.

Men skal du trimme og ha det gøy finner du en aero motor og sitter inn. Så får du maptun til og lage program til deg. Funker utmerket

Re: Må ha ny motor

Lagt inn: 12 okt 2014, 09:12
av Helge
B235E og B235R er samme motoren. Er kun turbo og software som er forskjell.

Å bygge om til 2,3 er ikke noe problem.
Du trenger kun å programmere om ECU.
Det er mange i Norge som gjør dette for deg.

Du kan ikke ta med deg Hirsch-programmet fra en bil til en annen bil. Programmet følger chassisnummer.

Re: Må ha ny motor

Lagt inn: 12 okt 2014, 22:17
av Trope
Kaster meg på tråden.
Vurderer også å bytte motor da jeg sliter med Oljetrykk og ikke finner ut av problemet og er usikker på løsningen.
Vurderer derfor å montere fabrikkny T5 eller overhalt T5 med T7 topp og bunn. Ikke planer om trim da jeg kjører på gass.
Muligens vurderes to effekttrinn. Prisen blir omtrent identisk.
Hva anbefales.

Re: Må ha ny motor

Lagt inn: 05 nov 2014, 00:41
av gsxrspyder
Ting Tar Tid. Sukk....

Ny motor er iallfall på plass. Mangler å koble til alle slanger og fylle på væsker så jeg satser på å være ferdig før mandag.
Bytter alle foringene i traversen i samme slengen.

Jeg må jo få programmert om ECU fra 2.0 til 2.3.
Kan jeg starte bilen og kjøre til vedkommende som skal programmere den om, eller er det fyfy?

Jeg har spurt 4 forskjellige om det og fått 2 "ja" og 2 "Det må du ikke finne på, da ryker motoren din"

Re: Må ha ny motor

Lagt inn: 05 nov 2014, 07:09
av Paradigm N558
Better safe than sorry! ;)
Hvor langt er det snakk om da?

Re: Må ha ny motor

Lagt inn: 05 nov 2014, 08:20
av Ingvar N629
Det er mulig å starte og kjøre litt med en 2,3 med software for 2,0, men det skal gjøres med særs lett gassfot. Bensinblandingen klarer den å kompensere for så lenge du tar det med ro, tenninga derimot er hakket kvassere på 2-literen. Så lenge det er original software eller en bra trimsoftware så går det likevel greit å flytte den noen kilometer (hadde en kunde her i forrige uke som gjorde akkurat det samme).

Re: Må ha ny motor

Lagt inn: 05 nov 2014, 08:44
av gsxrspyder
Det er hirsch på den, men det er nok snakk om 13 mil og ikke noen få kilometer. Det er en Saab forhandler 3 km fra verkstedet bilen står på. Kan jo høre om de har Hirsch 2.3 program der. Evt skru ut ECU og sende i posten.

Re: Må ha ny motor

Lagt inn: 05 nov 2014, 09:46
av Ingvar N629
13 mil, det hadde ikke jeg gjort, selv om det mest sannsynlig går helt fint. Send den heller i posten, selv om det beste hadde vært om den som legger inn programmet også ser over motorinstallasjonen, tester sensorikk, tar tetthetskontroll på innsugssystem osv. Man bør jo gå ut ifra at de som setter opp program også kan styresystem i praksis bedre enn noe verksted (?), og at man da får utført en kontroll/feilretting. Det er iallfall sjelden jeg får inn slike prosjekt som det bare er å programmere og tut og kjør.

Re: Må ha ny motor

Lagt inn: 08 nov 2014, 10:40
av Trope
Hvilken løsning valgte du?
Fabrikkny eller overhalt motor?
Hvis du har montert Fabrikkny motor hvilken løsning valgte du for veivhusventilasjon.
Plugget du hullene i blokka for den orginale veivhusventilasjen og brukte eksisterende spjeldhus og oppgradert veivhusventilasjon eller benyttet du nytt spjeldhus og veivhusventilasjonen som kom originalt på de siste motorene ?
Er usikker på hva jeg skal gå for på min bil.

Re: Må ha ny motor

Lagt inn: 08 nov 2014, 11:32
av Ingvar N629
Trope skrev:Hvilken løsning valgte du?
Fabrikkny eller overhalt motor?
Hvis du har montert Fabrikkny motor hvilken løsning valgte du for veivhusventilasjon.
Plugget du hullene i blokka for den orginale veivhusventilasjen og brukte eksisterende spjeldhus og oppgradert veivhusventilasjon eller benyttet du nytt spjeldhus og veivhusventilasjonen som kom originalt på de siste motorene ?
Er usikker på hva jeg skal gå for på min bil.
Å plugge hullet i blokka på en ny motor for å bruke tidligere veivhusventilasjon er IKKE lurt, når de endelig kom med en veivhusventilasjon som fungerer så kutter man ikke ut den for å spare et par lapper på et spjeldhus.

Re: Må ha ny motor

Lagt inn: 08 nov 2014, 23:45
av gsxrspyder
Jeg kjøpte en overhalt motor med wössner stempler. T5 blokk og T7 topp. Har ikke fått alt på plass enda så jeg kan ikke si noe om hvordan det virker enda. Ut i fra hva jeg har lest meg til er dette en bra løsning.

Re: Må ha ny motor

Lagt inn: 10 nov 2014, 23:52
av Gunnar N326
Passer en T5 blokk i 9-5? Passer motorfester og alt? Det visste jeg ikke, trodde ikke det gikk..

Re: Må ha ny motor

Lagt inn: 11 nov 2014, 01:04
av Helge
Alt passer. Både i 9-5 og 9-3. Du må ha T7 topp.
Det sitter ingen motorfester på blokken.