Side 1 av 1

Saab 900S liten effekt/treig bil.

Lagt inn: 21 okt 2014, 18:42
av johansilda
Hei

Har en SAAB 900 96mod, med 2.0 liter 131HK. Altså normal 900S.
Kjøpte den i fjord høst på grunn av litt hastverk med å kjøpe bil til vinteren.

Men har etter hvert som jeg har brukt bilen en del lagt merke til at den er "veldig" treig i akselerasjonen med lite drag i motoren.
Synest det er litt merkelig når vår andre bli (Ford Mondeo stv. 98' 1,6l 98HK) føles mye kjappere selv om bilene har lignende egenvekt, men totalt forskjell i motorstørrelser...

Har dessverre ikke kjempekunnskaper rundt bilmotor og effekt, og lurer på om det kan være at bilen er "daukjørt"?...
Hva kan være feilen?

Takker for alle seriøse innspill! :mrgreen:

Re: Saab 900S liten effekt/treig bil.

Lagt inn: 21 okt 2014, 19:02
av Ingvar N629
Tett katalysator, tett luftfilter, tett bensinfilter, dårlige tenningsdeler, feil på luftmassemåler og falskluft er vel der man evt bør begynne å lete, men først et kontrollspørsmål: Du sier du ikke har så mye peiling på bil, og da lurer jeg på om du kjører bilene helt likt mtp giring, og ikke tenker på turtallet. Saaben er nemlig temmelig høyt giret, og du må derfor ha et lavere gir enn Forden i samme hastighet for å få samme turtall. På lave turtall er det nemlig ikke effekt å finne i noen av bilene. Saaben har høyest dreiemoment og effekten er enkelt og greit dreiemoment ganger turtall. Uten turtall blir det da dårlig med effekt.

Om man ikke sammenligner med diverse "samme bil som naboen med 1.6 liters symaskin oppi", så kan man jo også si at en 900 2,0i uten turbo ER forferdelig treig!!

Re: Saab 900S liten effekt/treig bil.

Lagt inn: 21 okt 2014, 20:32
av johansilda
Takker for svar!
Mener med at jeg ikke har så mye peiling, på den måten at jeg ikke er utdannet bilmekaniker eller voldsomt til bilhobbymekaniker..(selv om jeg er utdannet flymekaniker)
Har prøvd bilen i diverse ulike turtall ved giring, men jeg må ta den ganske hardt ut i girene for å få noen fart.
Klampen i bånn i 60-80km/t i 4-gir f.eks tar sikkert rundt 10sek. Betydelig mye raskere om jeg tar den i 3-gir med mye mer turtall, men da høres betydelig mye mer.

Bilen har gått rundt 170000km og om jeg ikke tar feil så bør vel kanskje bensinfilteret byttes på 150000?
Ellers nytt luftfiler, temmelig nytt eksosanlegg (usikker på katalysatoren), nye tennplugger, og oljeservice på motor.

Kan bensinfilteret utgjøre en stor forskjell?

Takker for tilbakemelding!

Re: Saab 900S liten effekt/treig bil.

Lagt inn: 13 jan 2015, 22:59
av redturbo
60 til 80 i 4. gir? Det er 3. gir du skal bruke for akselerasjon i de hastighetene på Saab'en din.
Poenget er som nevnt over: Gir/differnsialutvekslingen og motorens karakteristikk uten turbo.
Du må også regne med å kjøre en del i 4. gir (særlig oppover) der du kjører i 5'te med en del andre biler.
2. gir sparker brukbart når du er over 30-40 km/t, og du kan fint bruke det til 60-70 om du skal kjapt forbi.
Det ble en overgang til annen giring/kjøremåte for meg også de første månedene med Saab uten turbo.

Hvis du har rotor og fordeler: Rotoren er gjerne limt fast fra fabrikken. Blir litt bedre respons og penere tomgang med nye slike, da. Speedparts har rimelige. Bosch fordeler presterer noen å ta 4-500 Kr for.

Bensinfilteret skal byttes på 170.000 i følge min servicebok. Hvis bilen ikke får nok bensin vil du vel merke noe lugging ved pådrag.

Re: Saab 900S liten effekt/treig bil.

Lagt inn: 13 jan 2015, 23:54
av Gunnar N326
Begynn med å sjekke enkle ting, istedet for å synse om girvalg og forskjeller mellom biler. Du har hatt bilen en stund, er det hjort noe vanlig vedlikehold på denne tiden? Se først etter enkle feil. Første punkt bør være som Ingvar sier: Falskluft og tennngsdeler. Dvs sjekk alle vakuumslanger, at de er hele og sitter derde skal, ikke har hoppeet av. Husk å sjekke den som går til fuelrailen, er den gåen blir det dårligere akselerasjon. Tennplugger er viktigste tenningsdel. Tipper bilen går bedre når dette er sjekket. ;)