Side 1 av 1

Motorbytte 9-5 2,0t

Lagt inn: 23 okt 2014, 20:06
av Trope
Vurderer å bytte motor fra B205E 2000mod til fabrikkny B235E av siste utgave. Hvilket spjeldhus og veivhusventilasjon skal jeg bruke? Nytt eller det gamle som sitter på bilen. Forstår det slik at motorer etter 04 fikk nytt spjeldhus og ny veivhusventilasjon type 4B
Og at det for mottorer produsert fra 99-04 kom oppgradert veivhusventilasjon i 06 type 6.
Hva fungerer best. Har forøvrig brune dyser og mottorstyring fra en 9-5 2,3t B235E 185hk som kan flyttes over til den nye motoren.
Passer ledningsnettet over på den nye motoren. Det er også dyser for LPG-drift på det gamle innsuget.

Re: Motorbytte 9-5 2,0t

Lagt inn: 23 okt 2014, 20:18
av little_e
Har du vurdert å overhale og sette inn T5-stempler istedet?

Re: Motorbytte 9-5 2,0t

Lagt inn: 23 okt 2014, 21:17
av Ingvar N629
Du må bruke ny veivhusvent og spjeldhus, blokka er annerledes.

Re: Motorbytte 9-5 2,0t

Lagt inn: 24 okt 2014, 08:25
av Trope
Er det bedre å montere en overhalt oppgradert motor med T5 blokk og T5 stempler enn en fabrikkny motor?
Problemet med den gamle motoren er oljetrykket og finner ikke ut hvorfor dette synker på tomgang når motoren er varm. Og har ikke lenger ork til å feilsøke. Det er montert nye rådelager, pakninger og oringer, motoren er ren og pen innvendig uten Oilsludge eller tett sil. Sylinderveggene ser også bra ut, ingen riper eller tegn til slitasje. Trolig er det oljepumpa som er problemet, og da også registerkjedet bør byttes er det trolig like greit å sette inn ny motor og overhale den gamle etterpå. Balanseakselkjedet er fjernet tidligere så mulig det holder å bare bytte registerkjede og dra nytt gjennom med det gamle. Uansett må antaglig registerdekselet av og byttes hvis oljepumpa er problemet.
Er litt i tvil på hva jeg skal velge eller gjøre og er derfor taknemlig for innspill.