Saab 9-5 2.2 TID. Feilkode P0106 og P1106
Lagt inn: 25 okt 2014, 20:35
Hei!
Jeg har en Saab 9-5 2,2 liter Vector Estate, 2003 modell. Den har gått 143000 km. Jeg kjøpte den i februar 2013. Den hadde da gått 83000 km. Et par måneder etter jeg kjøpte bilen så begynte Check Engine-lampen å lyse. Den slukket av seg selv etter at jeg hadde kjørt noen få kilometer og startet og stoppet motoren noen få ganger. Bilen gikk helt fint uten redusert ytelse. Jeg kontaktet et Saab-verksted og fikk beskjed om at en tempgiver måtte skiftes, men at jeg fint kunne kjøre selv om lampen lyste så lenge bilen oppførte seg normalt. Jeg forhørte meg med et annet Saab-verksted for å høre om de stilte samme diagnose. De var ikke helt enige i at det nødvendigvis var tempgiveren ettersom denne modellen ifølge dem har hatt en del problemer med ledningsnettet. De mente heller at det var problemet.
Jeg valgte å kjøre noen måneder til tross for at lampen av og til begynte å lyse. Den slukket av seg selv etter en stund likevel og bilen oppførte seg normalt.
På senhøsten i fjor begynte check engine-lampen å tenne oftere og oftere og etterhvert ble ytelsen på bilen markant dårligere, selv om det løste seg dersom jeg stoppet motoren og startet den igjen. Det virket som om det var i forbindelse med at bilen gikk på tomgang eller ble utsatt for et brått gasspådrag fra stillestående posisjon at lampen tente. Skiftet til slutt tempgiveren som jeg først ble anbefalt. Dette rettet problemet i noen uker før lampen igjen begynte å lyse. Bilens ytelse ble ikke påvirket og lampen slukket etter en stund akkurat som tidligere. I sommer har jeg ikke sett noe til denne lampen, men når vi kom til høsten og det ble fuktigere og kaldere så begynte den å lyse igjen sporadisk. Fortsatt i forbindelse med tomgang eller igangkjøring. Jeg forsatte å kjøre, men tidligere denne uken klarte jeg å kjøre tom for diesel. Jeg hadde problemer med å få bilen igang igjen (gikk tom for strøm mens jeg kjørte startmotoren for å få liv i bilen), men fikk den til slutt i gang igjen. Lampen lyste når jeg fikk start på bilen og bilens ytelse var redusert, men den slukket etter at jeg tok en lang kjøretur for å lade batteriet. Dagen etter begynte den å lyse igjen og nå vil den ikke slukke. Bilen går i nødmodus så vidt jeg forstår. Har lite kraft til rådighet når jeg kjører. Verkstedet har bekreftet at det er de samme feilkodene som før og vil nå se nærmere på ledningnettet på bilen og anslår en kostnad på 17000-18000 i verste fall.
I min naivitet håper jeg at det kanskje finnes en enklere løsning, men siden jeg er ukyndig på dette området så lurer jeg på om noen av dere har noen tips. Har prøvd å lete på nettet og finner noe om å rense og resette spjeldhuset for å radere feilkoden, men vet ikke om dette er løsningen. Er det eventuelt noen kyndige i Mjøs-området (bor på Gjøvik) som har vært borti lignende?
Mvh
Thomas
Jeg har en Saab 9-5 2,2 liter Vector Estate, 2003 modell. Den har gått 143000 km. Jeg kjøpte den i februar 2013. Den hadde da gått 83000 km. Et par måneder etter jeg kjøpte bilen så begynte Check Engine-lampen å lyse. Den slukket av seg selv etter at jeg hadde kjørt noen få kilometer og startet og stoppet motoren noen få ganger. Bilen gikk helt fint uten redusert ytelse. Jeg kontaktet et Saab-verksted og fikk beskjed om at en tempgiver måtte skiftes, men at jeg fint kunne kjøre selv om lampen lyste så lenge bilen oppførte seg normalt. Jeg forhørte meg med et annet Saab-verksted for å høre om de stilte samme diagnose. De var ikke helt enige i at det nødvendigvis var tempgiveren ettersom denne modellen ifølge dem har hatt en del problemer med ledningsnettet. De mente heller at det var problemet.
Jeg valgte å kjøre noen måneder til tross for at lampen av og til begynte å lyse. Den slukket av seg selv etter en stund likevel og bilen oppførte seg normalt.
På senhøsten i fjor begynte check engine-lampen å tenne oftere og oftere og etterhvert ble ytelsen på bilen markant dårligere, selv om det løste seg dersom jeg stoppet motoren og startet den igjen. Det virket som om det var i forbindelse med at bilen gikk på tomgang eller ble utsatt for et brått gasspådrag fra stillestående posisjon at lampen tente. Skiftet til slutt tempgiveren som jeg først ble anbefalt. Dette rettet problemet i noen uker før lampen igjen begynte å lyse. Bilens ytelse ble ikke påvirket og lampen slukket etter en stund akkurat som tidligere. I sommer har jeg ikke sett noe til denne lampen, men når vi kom til høsten og det ble fuktigere og kaldere så begynte den å lyse igjen sporadisk. Fortsatt i forbindelse med tomgang eller igangkjøring. Jeg forsatte å kjøre, men tidligere denne uken klarte jeg å kjøre tom for diesel. Jeg hadde problemer med å få bilen igang igjen (gikk tom for strøm mens jeg kjørte startmotoren for å få liv i bilen), men fikk den til slutt i gang igjen. Lampen lyste når jeg fikk start på bilen og bilens ytelse var redusert, men den slukket etter at jeg tok en lang kjøretur for å lade batteriet. Dagen etter begynte den å lyse igjen og nå vil den ikke slukke. Bilen går i nødmodus så vidt jeg forstår. Har lite kraft til rådighet når jeg kjører. Verkstedet har bekreftet at det er de samme feilkodene som før og vil nå se nærmere på ledningnettet på bilen og anslår en kostnad på 17000-18000 i verste fall.
I min naivitet håper jeg at det kanskje finnes en enklere løsning, men siden jeg er ukyndig på dette området så lurer jeg på om noen av dere har noen tips. Har prøvd å lete på nettet og finner noe om å rense og resette spjeldhuset for å radere feilkoden, men vet ikke om dette er løsningen. Er det eventuelt noen kyndige i Mjøs-området (bor på Gjøvik) som har vært borti lignende?
Mvh
Thomas