Side 1 av 1

Saab 9-5 2.0T 2000-modell og oilsludge

Lagt inn: 06 nov 2014, 18:50
av sjoboden
Hei! Jeg kjøpte akkurat en gammel 9-5, og liker bilen godt. Jeg pendler og bilen vil stå mye, så jeg ville ikke bruke mye penger på bil. Samtidig blir det noen langturer så jeg vil ha en stor, komfortabel bil. Jeg vet at oilsludge-problemet i disse motorene er godt kjent og er diskutert masse her på forumet. Jeg lurer på noe helt konkret jeg ikke finner svaret på.

Jeg har dessverre ikke servicehistorikk på bilen, men det var utført service rett før jeg overtok bilen, og den bestod EU-kontroll uten feil. Men jeg aner jo ikke hvor ofte det er bytta olje de siste 14 år, så det kan godt være et oljesludge-problem allerede. Jeg var imidlertid villig til å ta risikoen, da jeg føler jeg fikk bilen billig (23.000, og bilen har ikke noe rust og fremstår som velholdt). Den har gått litt langt, nesten 260.000 km. Planen er å ha bilen med relativt lave kostnader i 2-3 år, men jeg er villig til å ta en liten investering nå i begynnelsen for å sikre mot dette problemet.

Det jeg lurer på er dette: kan jeg levere bilen til et verksted hvor de kan sjekke og evt fjerne oljeslam? Er dette komplisert, og hvor mye vil det evt koste? I tillegg lurer jeg på om det er andre ting det er lurt å gjøre med det samme, f.eks motorvask?

Finnes det forresten andre måter å finne ut om det er oljeslam i bunnplata enn å åpne opp? Indikasjoner på motorlyd, eksos, eller sjekke oljefilter?

I tillegg lurer jeg på om dere har noen generelle tips til en fersk Saab 9-5-eier? Noe jeg burde tenke på? Andre kjente feil?

Dette ble mange spørsmål! Håper det er noen her inne som gidder å svare! :)

Re: Saab 9-5 2.0T 2000-modell og oilsludge

Lagt inn: 07 nov 2014, 23:47
av Gunnar N326
Bruk ørene. Er det ulyder på kald motor er det best å styre unna. Ellers står det side opp og side ned om disse motorene. Har hatt en selv, byttet veivhusventilasjon 2 ganger, og byttet alltid olje og filter på hver 10k. Kjøpte den med 80k km på telleren, solgte på ca 200k km. Måtte bytte turbo på litt over 100k km. Tok ned bunnpanna en gang for å sjekke, på rundt 140k km, var rent og pent.Min låt akkurat like bra når jeg solgte den. Men du har ingen sjanse om motoren er sjabby når du kjøper bilen..
Eller kjøp nyere enn 2004, tror jeg det var, da skal svakhetene være tatt hånd om..

Re: Saab 9-5 2.0T 2000-modell og oilsludge

Lagt inn: 21 nov 2014, 20:52
av Trope
Det er ikke vanskelig ta ned bunnpanna på 9-5
Av med eksosanlegg og dekselet på girkassa.
Det er en fordel å løsne motorfeste på høyre side og løfte motoren litt opp.
Du må også bruke ett brekkjern eller en stor skrutrekker og bikke litt mellom kassa og bunnpanna.
Pass på å ha litt loctite på skruene til dekselet og sila i bunnpanna når dette monteres på plass.
Kjøp også en god pakning på tube når bunnpanna monteres på plass. Pass også på å få pakningsmasse rundt alle skruehullene og oljetilførselseskanalen til oljepumpa. Kjøp også nye O-ringer.
Bruk momentnøkkel 20Nm på skruene til bunnpanna.
Bunnpanna og sil rengjøres enklest med diesel.