overheating 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
grabael
Innlegg: 2
Registrert: 04 nov 2014, 12:31

overheating 9-5

Legg inn av grabael » 07 nov 2014, 10:37

Hei. Etter å ha kjørt en stund begynner motoren å bli for varm (nåla i rød zona plus lydsignal) så fort jeg kjører over 80 og/eller når jeg kjører opp en bakke. Har skjekket sikring for kjølevifta, fylt regelmessig med kjølevæske (som forsvinner fort uten at jeg ser noe lekkasje...) men motoren fortsetter å være alt for varm. Hjelp!!!!

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: overheating 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 07 nov 2014, 10:58

Bytt termostat!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: overheating 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 07 nov 2014, 10:59

Og finn lekkasjen!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Re: overheating 9-5

Legg inn av frkristiansen » 07 nov 2014, 12:42

høres ut som toppakkningen... kjølevesken går i sylindrene og forbrennes, og man få rikke nok trykk på vannet og det koker,
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Sv: overheating 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 07 nov 2014, 17:25

frkristiansen skrev:høres ut som toppakkningen... kjølevesken går i sylindrene og forbrennes, og man få rikke nok trykk på vannet og det koker,
Du har sikkert rett, men vannet får ikke høyere temp selv om det koker tidligere pga. Lavere trykk ;)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Sv: overheating 9-5

Legg inn av 99Turbo » 08 nov 2014, 01:35

Kristian N2215 skrev:
frkristiansen skrev:høres ut som toppakkningen... kjølevesken går i sylindrene og forbrennes, og man få rikke nok trykk på vannet og det koker,
Du har sikkert rett, men vannet får ikke høyere temp selv om det koker tidligere pga. Lavere trykk ;)
Nei det får ikke høyere tempratur, MEN vann koker ved høyere tempratur når det står under trykk. Dvs at vann i kjølesystem med lekkasje slik at det ikke får opp normalt trykk vil koke på en lavere tempratur enn om systemet var tett og holdt riktig trykk :wink: Og toppakningen er et hot 8) tips uten tvil

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Sv: overheating 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 08 nov 2014, 01:46

99Turbo skrev:
Kristian N2215 skrev:
frkristiansen skrev:høres ut som toppakkningen... kjølevesken går i sylindrene og forbrennes, og man få rikke nok trykk på vannet og det koker,
Du har sikkert rett, men vannet får ikke høyere temp selv om det koker tidligere pga. Lavere trykk ;)
Nei det får ikke høyere tempratur, MEN vann koker ved høyere tempratur når det står under trykk. Dvs at vann i kjølesystem med lekkasje slik at det ikke får opp normalt trykk vil koke på en lavere tempratur enn om systemet var tett og holdt riktig trykk :wink: Og toppakningen er et hot 8) tips uten tvil
"Jeg skakke værra vrang", men han har aldri sagt at den har kokt :P
Toppakningen er nok uansett et hett tips ja!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Re: overheating 9-5

Legg inn av frkristiansen » 08 nov 2014, 12:39

He he....bare jeg som trekker forhastede konklusjoner... med for varm og i rødsonen... blir i mitt hode koking.... men det er jo ikke hele sannheten.....burde brukt kan før til. Eller til samen kan dette bidra til at den lettere koker.... håper dere kan tilgi meg. Jeg er kronisk ustabil
når det gjelder semantikk og rettskriving... men jeg mener det som regel godt :D
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
ryabchik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 24 des 2013, 16:28
Medlemsnummer: N2721
Navn: Aleksander
Bil: 9000 2.3T A50 + 2008 TurboX
Sted: Oslo/Nittedal, Gjerdrum

Re: overheating 9-5

Legg inn av ryabchik » 09 nov 2014, 01:13

Ikke glem at kokepunktet for vann+glycol ligger et stykke over 98grader.
Sjekk oljenivået ditt også. Kjøleveska kan nok renne dit også.
M08 TurboX Hirsch (importert)
M97 9000 CSE 2.3T A50 (importert)
M97 9000 CSE 2.3t A50 (solgt uten motor til medlem)
M05 9-3 1,8i (krasjet)

Svar