Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Okeyda
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Legg inn
av Okeyda » 16 nov 2014, 13:25
Hei,
Det lekker litt herfra, her sitter det visstnok en plugg med o-ring...:
Tenkte jeg skulle få byttet den. Hva er beste måten å få ut den gamle? Jekke ut med skrutrekker e.l.?
Noe spesielt man bør passe på...?
-
Okeyda
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Legg inn
av Okeyda » 16 nov 2014, 14:53
OK... jeg fikk med o-ring fra Saab. Ikke 100% entydig fra eEuroparts at det ikke skal være o-ring, selv om den ikke er nevnt for 9-5.
Vel, jeg vil jo se om det er o-ring på den gamle.
På biler med automat sitter det vel en bremseforsterker her?
-
Kato
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 938
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Kato » 16 nov 2014, 17:06
"O-ring or not o-ring - that's the question". Saab vet nok best, men den er heller ikke en separat del i EPC, og må da forstås som en "integrert" del av pluggen. Skal bli interessant å se.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 16 nov 2014, 17:16
Ingen o-ring her. Ta ut pluggen, tørk rent og sett tilbake med et tynt lag pakningsstoff strøket rundt pluggen. Evt glem hele greia, det er ingen krise om det svetter litt olje fra denne.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Okeyda
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Legg inn
av Okeyda » 17 nov 2014, 11:05
Neida, det er ikke krise...
Men hvordan får jeg evt. ut pluggen...?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 17 nov 2014, 12:12
Press ut fra innsiden (ta av toppdekselet og ta av eksoskammen), eller hvis du er forsiktig, kan du vippe den 90 grader ved å banke den inn i bunn eller topp, slik at du får tak på den med en tang og kan nappe den ut.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Okeyda
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Legg inn
av Okeyda » 17 nov 2014, 12:20
OK, takk!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)