Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9-5
Moderator: Moderatorer
Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9-5
Nå ser det ut til at jeg skal bli 9-5 eier igjen
Bilen jeg har funnet er en 2.0t med relativt lav km stand og fint chassi.
Dette er en 2004 modell, utifra anbefalinger ser jeg den skal ha veivhus "oppgradering" 4b, men jeg skjønner ikke hvorfor 2004 ikke skal ha versjon 6.
Jeg Tenker å levere bilen inn til et verksted å be om:
Oppgradertveivhusventilasjon 4b/6?
Rengjøring av bunnpanne og sil
Fjerning av katalysator, anbefalinger til eksos anlegg? Liker ikke tanken på den varme katalysatoren så nærme bunnpannen.
Bytte olje termosat (leste en interesant tråd om den tidligere på forumet)
Nytt olje filter (KN) og olje
Dette er en bil jeg er svært interessert i å beholde en stund. Det er desverre dårlig med historikk på motoren på bilen så jeg er derfor redd for at denne ikke varer altfor lenge, men det hadde nesten vært kjekt med en unnskyldning for å sette i en ny motor. Hva ville dere gjort med en fabrikk ny motor for å forlenge levetid og takle noe mer krefter? Jeg så for meg å bytte stempler, noen anbefalinger?
Bilen jeg har funnet er en 2.0t med relativt lav km stand og fint chassi.
Dette er en 2004 modell, utifra anbefalinger ser jeg den skal ha veivhus "oppgradering" 4b, men jeg skjønner ikke hvorfor 2004 ikke skal ha versjon 6.
Jeg Tenker å levere bilen inn til et verksted å be om:
Oppgradertveivhusventilasjon 4b/6?
Rengjøring av bunnpanne og sil
Fjerning av katalysator, anbefalinger til eksos anlegg? Liker ikke tanken på den varme katalysatoren så nærme bunnpannen.
Bytte olje termosat (leste en interesant tråd om den tidligere på forumet)
Nytt olje filter (KN) og olje
Dette er en bil jeg er svært interessert i å beholde en stund. Det er desverre dårlig med historikk på motoren på bilen så jeg er derfor redd for at denne ikke varer altfor lenge, men det hadde nesten vært kjekt med en unnskyldning for å sette i en ny motor. Hva ville dere gjort med en fabrikk ny motor for å forlenge levetid og takle noe mer krefter? Jeg så for meg å bytte stempler, noen anbefalinger?
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Hvorfor skal du fjerne katalysatoren(e)?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Har lest tidligere om varmen i fra katalystatoren mot oljen i bunnpannen når bilen står parkert, kan være dette er hysteri?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Sett heller en enkel aluplate som varmeskjold over katalysatoren, eller flytt den litt lenger bak, hvis det får deg til å sove bedre.joggvald skrev:Har lest tidligere om varmen i fra katalystatoren mot oljen i bunnpannen når bilen står parkert, kan være dette er hysteri?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Veivhusventilasjon 4b er for motorer produsert fra 2004 og nyere.
Dette er en velfungerende og trolig den beste og kan ikke benyttes på tidligere produserte motorer da det er annen tilkobling på motorblokk, spjeldhus og ventildeksel.
Det anbefales ikke å benytte oppgradering 6. Denne er beregnet for eldre motorer. Denne er ikke bedre en 4b og hvis denne skal benyttes på motorer produsert fra 2004 må to hull i blokka plugges, spjeldhus byttes og lages overganger for slangene da disse har større dimensjon på motorer produsert fra 2004.
Så anbefalingen er å beholde versjon 4b og bytt olje når du bytter dekk så kan du kose deg og kjøre flere hundre tusen mil med din 9-5
Dette er en velfungerende og trolig den beste og kan ikke benyttes på tidligere produserte motorer da det er annen tilkobling på motorblokk, spjeldhus og ventildeksel.
Det anbefales ikke å benytte oppgradering 6. Denne er beregnet for eldre motorer. Denne er ikke bedre en 4b og hvis denne skal benyttes på motorer produsert fra 2004 må to hull i blokka plugges, spjeldhus byttes og lages overganger for slangene da disse har større dimensjon på motorer produsert fra 2004.
Så anbefalingen er å beholde versjon 4b og bytt olje når du bytter dekk så kan du kose deg og kjøre flere hundre tusen mil med din 9-5
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Bare fjas å fjerne katalysator. Dessuten klarer du ikke kravene uten. Teorien om at katalysatoren koker olja er feil, iallfall så lenge du har et noenlunde normalt kjøremønster. Har aldri blitt bevist at det er sammenheng mellom sludgeproblemer og katalysatorplassering. Da skulle 9000 CS hatt samme problemet. Bruk heller tiden og pengene på førsteklasses olje med rett spec og viskositet, og filter..
Vent med eksosen til du vil trimme, da bør du gjøre endringer.
Vent med eksosen til du vil trimme, da bør du gjøre endringer.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Takker for svar.Gunnar N326 skrev:Bare fjas å fjerne katalysator. Dessuten klarer du ikke kravene uten. Teorien om at katalysatoren koker olja er feil, iallfall så lenge du har et noenlunde normalt kjøremønster. Har aldri blitt bevist at det er sammenheng mellom sludgeproblemer og katalysatorplassering. Da skulle 9000 CS hatt samme problemet. Bruk heller tiden og pengene på førsteklasses olje med rett spec og viskositet, og filter..
Vent med eksosen til du vil trimme, da bør du gjøre endringer.
Etter noe aktiv kjøring på motorvei merket jeg at grenrørert var rødglødende selv etter et stykke med rolig kjøring, roet seg ned etter 5 min på tomgang. Mistenker tett katalysator, ønsker i utgangspunktet å bytte til race/sport katalysator når jeg først skal klø på eksos anlegget samt prisen.
Ser speedparts har et komplett 3" anlegg fra turbo men er redd dette lager noe for mye støy, noen som har andre "bolt on" forslag. Har lyst å trimme den litt, men er redd automatkassen er like villig, noen som vet hvor mye denne tåler?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
5-trinnsautomaten tåler myyye moment så lenge programmet er riktig satt opp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Angående eksos kjøper du 3" frontrør og 2,5" resten. Mere enn godt nok og lite lyd.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Hei, takk for svar.saab9000aero skrev:Angående eksos kjøper du 3" frontrør og 2,5" resten. Mere enn godt nok og lite lyd.
Har funnet:
https://www.scstyling.no/sportflow-ekso ... -7054.aspx
Fornuftig pris, så greit ut.
Men finner ikke noen downpipe med eller uten katalysator til en overkommelig pris. Og svært lite i 3" noen som har tips?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
3" downpipe med kat koster kr uansett... samme gjelder om du skal ha skikkelig eksos
speedparts?
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 5004s.html (downpipe)
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 64-h5.html (halvsats etter kat?
JT-Tuning.
http://www.jt-tuning.se
Ferrita:
http://www.ferrita.com/nb/bil/rustfrie- ... 9-5/sport/ (virkelig og anbefale)
speedparts?
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 5004s.html (downpipe)
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 64-h5.html (halvsats etter kat?
JT-Tuning.
http://www.jt-tuning.se
Ferrita:
http://www.ferrita.com/nb/bil/rustfrie- ... 9-5/sport/ (virkelig og anbefale)
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Vær obs på at mellomrør med flexrør ser ut til å mangle her.joggvald skrev:Hei, takk for svar.saab9000aero skrev:Angående eksos kjøper du 3" frontrør og 2,5" resten. Mere enn godt nok og lite lyd.
Har funnet:
https://www.scstyling.no/sportflow-ekso ... -7054.aspx
Fornuftig pris, så greit ut.
Men finner ikke noen downpipe med eller uten katalysator til en overkommelig pris. Og svært lite i 3" noen som har tips?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Fant dette:
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... =407{5}291
Så ut til å være en grei pris.
Dette skal monteres mot orginal orginal eksos på en aero, trenger jeg gjøre noe med software eller andre modifikasjoner?
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... =407{5}291
Så ut til å være en grei pris.
Dette skal monteres mot orginal orginal eksos på en aero, trenger jeg gjøre noe med software eller andre modifikasjoner?
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Fornuftige priser og rustfritt.
2,5", 3" samt sport avgass og sport kat
http://www.rakaror.o.se/avgassystem/saab.html
http://www.a-alt-avgassystem.se/rostfri ... mpare.html
2,5", 3" samt sport avgass og sport kat
http://www.rakaror.o.se/avgassystem/saab.html
http://www.a-alt-avgassystem.se/rostfri ... mpare.html
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Bedre verden. Sikkert mye bra, men det faller tilbake på samme gode saken; ferrita DP med flexrør og 2.5" derfra og ut er susen. Perfekt passform, livstidsgaranti på kjøper og aldri no fuss.. koster litt, men det får du jaggu tilbake i kvalitet. Passende romlelyd som er høveslig diskret på lave turtall, men brommer litt ekstra ved pådrag:) absolutt å anbefale
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP