Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

joggvald
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 02 des 2009, 16:41
Bil: SAAB 9-5 Aero 2002

Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9-5

Legg inn av joggvald » 16 nov 2014, 21:34

Nå ser det ut til at jeg skal bli 9-5 eier igjen :-) :-)

Bilen jeg har funnet er en 2.0t med relativt lav km stand og fint chassi.

Dette er en 2004 modell, utifra anbefalinger ser jeg den skal ha veivhus "oppgradering" 4b, men jeg skjønner ikke hvorfor 2004 ikke skal ha versjon 6.

Jeg Tenker å levere bilen inn til et verksted å be om:

Oppgradertveivhusventilasjon 4b/6?
Rengjøring av bunnpanne og sil
Fjerning av katalysator, anbefalinger til eksos anlegg? Liker ikke tanken på den varme katalysatoren så nærme bunnpannen.
Bytte olje termosat (leste en interesant tråd om den tidligere på forumet)
Nytt olje filter (KN) og olje

Dette er en bil jeg er svært interessert i å beholde en stund. Det er desverre dårlig med historikk på motoren på bilen så jeg er derfor redd for at denne ikke varer altfor lenge, men det hadde nesten vært kjekt med en unnskyldning for å sette i en ny motor. Hva ville dere gjort med en fabrikk ny motor for å forlenge levetid og takle noe mer krefter? Jeg så for meg å bytte stempler, noen anbefalinger?

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9

Legg inn av Kristian N2215 » 16 nov 2014, 21:39

Hvorfor skal du fjerne katalysatoren(e)?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

joggvald
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 02 des 2009, 16:41
Bil: SAAB 9-5 Aero 2002

Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9

Legg inn av joggvald » 16 nov 2014, 22:33

Har lest tidligere om varmen i fra katalystatoren mot oljen i bunnpannen når bilen står parkert, kan være dette er hysteri?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9

Legg inn av Ingvar N629 » 16 nov 2014, 22:55

joggvald skrev:Har lest tidligere om varmen i fra katalystatoren mot oljen i bunnpannen når bilen står parkert, kan være dette er hysteri?
Sett heller en enkel aluplate som varmeskjold over katalysatoren, eller flytt den litt lenger bak, hvis det får deg til å sove bedre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9

Legg inn av Trope » 03 des 2014, 22:45

Veivhusventilasjon 4b er for motorer produsert fra 2004 og nyere.
Dette er en velfungerende og trolig den beste og kan ikke benyttes på tidligere produserte motorer da det er annen tilkobling på motorblokk, spjeldhus og ventildeksel.
Det anbefales ikke å benytte oppgradering 6. Denne er beregnet for eldre motorer. Denne er ikke bedre en 4b og hvis denne skal benyttes på motorer produsert fra 2004 må to hull i blokka plugges, spjeldhus byttes og lages overganger for slangene da disse har større dimensjon på motorer produsert fra 2004.
Så anbefalingen er å beholde versjon 4b og bytt olje når du bytter dekk så kan du kose deg og kjøre flere hundre tusen mil med din 9-5

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9

Legg inn av Gunnar N326 » 03 des 2014, 23:43

Bare fjas å fjerne katalysator. Dessuten klarer du ikke kravene uten. Teorien om at katalysatoren koker olja er feil, iallfall så lenge du har et noenlunde normalt kjøremønster. Har aldri blitt bevist at det er sammenheng mellom sludgeproblemer og katalysatorplassering. Da skulle 9000 CS hatt samme problemet. Bruk heller tiden og pengene på førsteklasses olje med rett spec og viskositet, og filter..
Vent med eksosen til du vil trimme, da bør du gjøre endringer.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

joggvald
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 02 des 2009, 16:41
Bil: SAAB 9-5 Aero 2002

Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9

Legg inn av joggvald » 25 jan 2015, 21:37

Gunnar N326 skrev:Bare fjas å fjerne katalysator. Dessuten klarer du ikke kravene uten. Teorien om at katalysatoren koker olja er feil, iallfall så lenge du har et noenlunde normalt kjøremønster. Har aldri blitt bevist at det er sammenheng mellom sludgeproblemer og katalysatorplassering. Da skulle 9000 CS hatt samme problemet. Bruk heller tiden og pengene på førsteklasses olje med rett spec og viskositet, og filter..
Vent med eksosen til du vil trimme, da bør du gjøre endringer.
Takker for svar.

Etter noe aktiv kjøring på motorvei merket jeg at grenrørert var rødglødende selv etter et stykke med rolig kjøring, roet seg ned etter 5 min på tomgang. Mistenker tett katalysator, ønsker i utgangspunktet å bytte til race/sport katalysator når jeg først skal klø på eksos anlegget samt prisen.

Ser speedparts har et komplett 3" anlegg fra turbo men er redd dette lager noe for mye støy, noen som har andre "bolt on" forslag. Har lyst å trimme den litt, men er redd automatkassen er like villig, noen som vet hvor mye denne tåler?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9

Legg inn av Ingvar N629 » 25 jan 2015, 22:23

5-trinnsautomaten tåler myyye moment så lenge programmet er riktig satt opp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9

Legg inn av saab9000aero » 25 jan 2015, 23:33

Angående eksos kjøper du 3" frontrør og 2,5" resten. Mere enn godt nok og lite lyd.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

joggvald
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 02 des 2009, 16:41
Bil: SAAB 9-5 Aero 2002

Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9

Legg inn av joggvald » 26 jan 2015, 19:55

saab9000aero skrev:Angående eksos kjøper du 3" frontrør og 2,5" resten. Mere enn godt nok og lite lyd.
Hei, takk for svar.

Har funnet:

https://www.scstyling.no/sportflow-ekso ... -7054.aspx

Fornuftig pris, så greit ut.

Men finner ikke noen downpipe med eller uten katalysator til en overkommelig pris. Og svært lite i 3" noen som har tips?

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9

Legg inn av saab9000aero » 26 jan 2015, 20:15

3" downpipe med kat koster kr uansett... samme gjelder om du skal ha skikkelig eksos

speedparts?
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 5004s.html (downpipe)
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 64-h5.html (halvsats etter kat?

JT-Tuning.
http://www.jt-tuning.se

Ferrita:
http://www.ferrita.com/nb/bil/rustfrie- ... 9-5/sport/ (virkelig og anbefale)
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jan 2015, 20:30

joggvald skrev:
saab9000aero skrev:Angående eksos kjøper du 3" frontrør og 2,5" resten. Mere enn godt nok og lite lyd.
Hei, takk for svar.

Har funnet:

https://www.scstyling.no/sportflow-ekso ... -7054.aspx

Fornuftig pris, så greit ut.

Men finner ikke noen downpipe med eller uten katalysator til en overkommelig pris. Og svært lite i 3" noen som har tips?
Vær obs på at mellomrør med flexrør ser ut til å mangle her.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

joggvald
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 02 des 2009, 16:41
Bil: SAAB 9-5 Aero 2002

Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9

Legg inn av joggvald » 26 jan 2015, 21:01

Fant dette:

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... =407{5}291

Så ut til å være en grei pris.

Dette skal monteres mot orginal orginal eksos på en aero, trenger jeg gjøre noe med software eller andre modifikasjoner?

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9

Legg inn av Trope » 26 jan 2015, 21:13

Fornuftige priser og rustfritt.
2,5", 3" samt sport avgass og sport kat
http://www.rakaror.o.se/avgassystem/saab.html
http://www.a-alt-avgassystem.se/rostfri ... mpare.html

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9

Legg inn av henrik » 26 jan 2015, 23:10

Bedre verden. Sikkert mye bra, men det faller tilbake på samme gode saken; ferrita DP med flexrør og 2.5" derfra og ut er susen. Perfekt passform, livstidsgaranti på kjøper og aldri no fuss.. koster litt, men det får du jaggu tilbake i kvalitet. Passende romlelyd som er høveslig diskret på lave turtall, men brommer litt ekstra ved pådrag:) absolutt å anbefale
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Svar