Side 1 av 2
Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9-5
Lagt inn: 16 nov 2014, 21:34
av joggvald
Nå ser det ut til at jeg skal bli 9-5 eier igjen
Bilen jeg har funnet er en 2.0t med relativt lav km stand og fint chassi.
Dette er en 2004 modell, utifra anbefalinger ser jeg den skal ha veivhus "oppgradering" 4b, men jeg skjønner ikke hvorfor 2004 ikke skal ha versjon 6.
Jeg Tenker å levere bilen inn til et verksted å be om:
Oppgradertveivhusventilasjon 4b/6?
Rengjøring av bunnpanne og sil
Fjerning av katalysator, anbefalinger til eksos anlegg? Liker ikke tanken på den varme katalysatoren så nærme bunnpannen.
Bytte olje termosat (leste en interesant tråd om den tidligere på forumet)
Nytt olje filter (KN) og olje
Dette er en bil jeg er svært interessert i å beholde en stund. Det er desverre dårlig med historikk på motoren på bilen så jeg er derfor redd for at denne ikke varer altfor lenge, men det hadde nesten vært kjekt med en unnskyldning for å sette i en ny motor. Hva ville dere gjort med en fabrikk ny motor for å forlenge levetid og takle noe mer krefter? Jeg så for meg å bytte stempler, noen anbefalinger?
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Lagt inn: 16 nov 2014, 21:39
av Kristian N2215
Hvorfor skal du fjerne katalysatoren(e)?
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Lagt inn: 16 nov 2014, 22:33
av joggvald
Har lest tidligere om varmen i fra katalystatoren mot oljen i bunnpannen når bilen står parkert, kan være dette er hysteri?
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Lagt inn: 16 nov 2014, 22:55
av Ingvar N629
joggvald skrev:Har lest tidligere om varmen i fra katalystatoren mot oljen i bunnpannen når bilen står parkert, kan være dette er hysteri?
Sett heller en enkel aluplate som varmeskjold over katalysatoren, eller flytt den litt lenger bak, hvis det får deg til å sove bedre.
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Lagt inn: 03 des 2014, 22:45
av Trope
Veivhusventilasjon 4b er for motorer produsert fra 2004 og nyere.
Dette er en velfungerende og trolig den beste og kan ikke benyttes på tidligere produserte motorer da det er annen tilkobling på motorblokk, spjeldhus og ventildeksel.
Det anbefales ikke å benytte oppgradering 6. Denne er beregnet for eldre motorer. Denne er ikke bedre en 4b og hvis denne skal benyttes på motorer produsert fra 2004 må to hull i blokka plugges, spjeldhus byttes og lages overganger for slangene da disse har større dimensjon på motorer produsert fra 2004.
Så anbefalingen er å beholde versjon 4b og bytt olje når du bytter dekk så kan du kose deg og kjøre flere hundre tusen mil med din 9-5
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Lagt inn: 03 des 2014, 23:43
av Gunnar N326
Bare fjas å fjerne katalysator. Dessuten klarer du ikke kravene uten. Teorien om at katalysatoren koker olja er feil, iallfall så lenge du har et noenlunde normalt kjøremønster. Har aldri blitt bevist at det er sammenheng mellom sludgeproblemer og katalysatorplassering. Da skulle 9000 CS hatt samme problemet. Bruk heller tiden og pengene på førsteklasses olje med rett spec og viskositet, og filter..
Vent med eksosen til du vil trimme, da bør du gjøre endringer.
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Lagt inn: 25 jan 2015, 21:37
av joggvald
Gunnar N326 skrev:Bare fjas å fjerne katalysator. Dessuten klarer du ikke kravene uten. Teorien om at katalysatoren koker olja er feil, iallfall så lenge du har et noenlunde normalt kjøremønster. Har aldri blitt bevist at det er sammenheng mellom sludgeproblemer og katalysatorplassering. Da skulle 9000 CS hatt samme problemet. Bruk heller tiden og pengene på førsteklasses olje med rett spec og viskositet, og filter..
Vent med eksosen til du vil trimme, da bør du gjøre endringer.
Takker for svar.
Etter noe aktiv kjøring på motorvei merket jeg at grenrørert var rødglødende selv etter et stykke med rolig kjøring, roet seg ned etter 5 min på tomgang. Mistenker tett katalysator, ønsker i utgangspunktet å bytte til race/sport katalysator når jeg først skal klø på eksos anlegget samt prisen.
Ser speedparts har et komplett 3" anlegg fra turbo men er redd dette lager noe for mye støy, noen som har andre "bolt on" forslag. Har lyst å trimme den litt, men er redd automatkassen er like villig, noen som vet hvor mye denne tåler?
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Lagt inn: 25 jan 2015, 22:23
av Ingvar N629
5-trinnsautomaten tåler myyye moment så lenge programmet er riktig satt opp.
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Lagt inn: 25 jan 2015, 23:33
av saab9000aero
Angående eksos kjøper du 3" frontrør og 2,5" resten. Mere enn godt nok og lite lyd.
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Lagt inn: 26 jan 2015, 19:55
av joggvald
saab9000aero skrev:Angående eksos kjøper du 3" frontrør og 2,5" resten. Mere enn godt nok og lite lyd.
Hei, takk for svar.
Har funnet:
https://www.scstyling.no/sportflow-ekso ... -7054.aspx
Fornuftig pris, så greit ut.
Men finner ikke noen downpipe med eller uten katalysator til en overkommelig pris. Og svært lite i 3" noen som har tips?
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Lagt inn: 26 jan 2015, 20:15
av saab9000aero
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Lagt inn: 26 jan 2015, 20:30
av Ingvar N629
joggvald skrev:saab9000aero skrev:Angående eksos kjøper du 3" frontrør og 2,5" resten. Mere enn godt nok og lite lyd.
Hei, takk for svar.
Har funnet:
https://www.scstyling.no/sportflow-ekso ... -7054.aspx
Fornuftig pris, så greit ut.
Men finner ikke noen downpipe med eller uten katalysator til en overkommelig pris. Og svært lite i 3" noen som har tips?
Vær obs på at mellomrør med flexrør ser ut til å mangle her.
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Lagt inn: 26 jan 2015, 21:01
av joggvald
Fant dette:
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... =407{5}291
Så ut til å være en grei pris.
Dette skal monteres mot orginal orginal eksos på en aero, trenger jeg gjøre noe med software eller andre modifikasjoner?
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Lagt inn: 26 jan 2015, 21:13
av Trope
Re: Trenger tips til oppgraderinger/vedlikehold av nykjøpt 9
Lagt inn: 26 jan 2015, 23:10
av henrik
Bedre verden. Sikkert mye bra, men det faller tilbake på samme gode saken; ferrita DP med flexrør og 2.5" derfra og ut er susen. Perfekt passform, livstidsgaranti på kjøper og aldri no fuss.. koster litt, men det får du jaggu tilbake i kvalitet. Passende romlelyd som er høveslig diskret på lave turtall, men brommer litt ekstra ved pådrag:) absolutt å anbefale