Side 1 av 1

900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Lagt inn: 18 nov 2014, 19:34
av _marius
Leter etter et høvelig objekt og lurer på i den forbindelse:
Står litt forskjellig når disse fikk ABS, står 1990 på wikipedia og 1989 på saabmuseumsiden.
Noen som vet?

Når det gjelder USAmarkedet som kanskje er enklest for å finne et rustfritt eksemplar:
Vil 900S være en lettrykksturbo (uten unntak?) Litt dumt å få en 2,1 suger i containeren :D
Er betegnelsen 900 Turbo alltid fulltrykker?
(Ofte sparsommelig med detaljer i annonsene der.)

Ønskeliste: Mørkerød (Imola), manuell, mindre enn 100' miles (160' km)

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Lagt inn: 18 nov 2014, 20:04
av Ingvar N629
900S i USA er en suger. Jeg mener ABS kun var tilvalg, iallfall da dette kom. Det er forøvrig ikke noe du må ha, det er ikke lett å skaffe deler til disse systemene i dag og det som fortsatt lages av originaldeler er svindyrt.

Skal du kjøpe i USA så må du eller noen du stoler på se bilen først, de har et helt annet forhold til "bra", "rustfritt" osv enn vi har.

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Lagt inn: 18 nov 2014, 20:13
av TiaZzz
I alle dager, Marius. Du trekker jo på deg biler som om du var med i GSV. :mrgreen:

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Lagt inn: 19 nov 2014, 01:05
av _marius
Takk for info! Og ja Mathias..trenger snart psykologhjelp før jeg anlegger samisk hage. Uff. Kanskje ikke lov å kalle det det

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Lagt inn: 19 nov 2014, 08:05
av Ingvar N629
Denne ser bra ut:
http://www.ebay.com/itm/Saab-Other-TURB ... ars_Trucks

Hvorfor ikke lete i Tyskland eller Italia? Gode biler er nok dyrere, men det er mulig å ta en "inspeksjonstur" på en helg og man sparer en del kroner i frakt, så sånn sett kan bilen være dyrere uten at totalprisen blir høyere. Italiensksolgte Aero var LTT, så de er rimeligere å importere. En kar i Trønderbataljonen tok inn en 94 modell fra Italia for noen år siden, den bilen er FIN. Prisen bikket vel 100 store, men du havner fort der uansett om det må gjøres en del med en US-bil.

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Lagt inn: 19 nov 2014, 13:21
av Hjelle, N6
Begge kildene dine _marius har rett, tilvalget kom i 1989, men på M90 (årsmodell 1990).
Ellers fikk Norden ABS som standard M92, samt dei fleste EU og US-speca bilane.

Skal du va sikker på kva motor som finns, sjekk chassisnummeret. viewtopic.php?f=29&t=8172

Til slutt må eg seie at eg held meg Ingvar i kvar du skal leite bil. Prismessig trur eg du hamnar ganske likt same kvar du handlar ifrå. Desse bilane har omtrent samme prisnivå same korleis en snur på det om det er en fin bil.
En bulkfri Italia-bil er i dei fleste fall betre enn en US-bil i mine auge, en slepp også den irriterande instrumenteringa en finn i en US-bil om en vil behalde originale instrumenthus.

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Lagt inn: 19 nov 2014, 14:24
av _marius
Det er jo også en del hyggeligere å ta turen sørover og kjøre hjem også. (må jo betale moms på fraktkostnaden ved skip/speditør)
Fant et par her:
http://www.carandclassic.co.uk/car/C504156

http://www.carandclassic.co.uk/car/C552008

http://www.carandclassic.co.uk/car/C276779 (siste er 1989 med ABS..og gasskonvertert :/) ukjent km

takk for faq tråd Hjelle. hadde ikke sett den

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Lagt inn: 19 nov 2014, 14:59
av Hjelle, N6
Stemmer du må betale moms av CIF-verdien, dvs må du også betale moms på utgiftene du ahr hatt til fks. Italia for å hente den. Sjølv om tolla ofte går utifrå eit overslag her, må en nesten budsjettere med dei faktiske kostnadane her. Kjem du Kielferja fks. vert utan tvil ferjebilletten rekna som endel av CIF-verdien. Då er det greit å hente bil i Sverige, og tollaren då legg inn 2-300 kroner i bensinpengar som CIF-verdi :)

Den siste raude derer en M90 (sjekk chassisnr). Ser foressten ut til å ha hatt en eller annen lakkjobb, sjekk pyntelista nede på dørene, det er montert alt for longt nede iforhold til originalt.

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Lagt inn: 19 nov 2014, 15:38
av _marius
[quote="Hjelle, N6Ser foressten ut til å ha hatt en eller annen lakkjobb, sjekk pyntelista nede på dørene, det er montert alt for longt nede iforhold til originalt.[/quote]

Jøss, hva du ser... :D

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Lagt inn: 19 nov 2014, 15:40
av _marius
Ingvar: Den du linket til på ebay ser i mine øyne ganske så strøken ut. Automat da. Men en konvertering er vel bare som peanuts å regne :mrgreen:

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Lagt inn: 19 nov 2014, 15:59
av Ingvar N629
Tror jeg ville gått for en 91 eller nyere for å få den nye setene, de ser like ut men du verden så mye bedre å sitte i. Jeg som er høy sliter også med sittestilling kontra sikt på biler med manuelt regulerbare stoler, da toppen av frontruteramma på caben er ganske lav. I 94 modellen min er det el stoler og her er det ikke noe problem. Fra 92 og nyere har de skinninnlegg i dørene som standard, og den nye grafikken i instrumenthuset som er mye finere. Å ha siste årsmodell (1994) kan også være litt moro. og900 ser jo ganske like ut oppigjennom årene, men det har skjedd et par ting man ikke ser. Min 94 mod oppleves iallfall som mye mer moderne og tight enn f eks 90-modell.

Sjekk grundig alle cab-spesifikke deler som interiør, gulvtepper, dørtrekk, seter (spesielt bakseter), kalesje, hydraulikksylindre og pumpe til taket etc. Dette er kostbart og/eller vanskelig å få tak i.

Men jeg skjønner ikke helt dette lav-km kravet ditt. Så gamle biler har jo stått seg i hjæl om de har gått så lite som du ønsker. Jeg ville heller ha hatt en bil som har vært i jevnlig bruk og som er godt vedlikeholdt.

Den blå Italia-bilen du linker til ser pen ut!

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Lagt inn: 19 nov 2014, 19:40
av _marius
Ja. Den ser fin ut! 160' km El 100' miles er jo drøye 6000 km pr år- det er vel ikke krise? Denne har bare gått 110000.
Ikke rød heller. Og ikke ladetrykksmåler. Men dette kan vel fikses...

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Lagt inn: 19 nov 2014, 20:41
av Ingvar N629
_marius skrev:160' km El 100' miles er jo drøye 6000 km pr år- det er vel ikke krise?
Neida, men det er ikke noe problem om den har gått det dobbelte heller etter min mening, når bilene er 20 år så mener jeg vedlikeholdet har mer å si enn kjørelengde. Men det spørs selvsagt hvordan de er brukt og hvor de har gått. Og jeg har sett et par "lågmilare" som så til de grader har vært "utta blank men inni krank".

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Lagt inn: 22 nov 2014, 14:43
av _marius
Hmmm.. Den ser bedre og bedre ut. Og jeg som har italienske venner..det kan jo bli besparende