Side 1 av 2

Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Lagt inn: 21 nov 2014, 01:28
av Trope
Skal montere nytt eksosanlegg på min 9-5 2,3t 185hk.
Har sett på anleggene til rakaror.se
De produserer rustfritt anlegg til svært gode priser.
2" 2600Skr og 2,5" sportsanlegg til 2900Skr
Noen som har erfaring med disse og er det noen vesentlig forskjell på disse.
Bør jeg velge 2" eller 2,5" sport.
Har også fått høre at jeg kan fjerne katalysatoren på min bil da dette er en 2000mod. og at den vil tilfredsstille utslippskravene uten katalysator. Det blir montert fabrikkny b235e motor og turbo i bilen.

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Lagt inn: 21 nov 2014, 08:15
av Ingvar N629
Rakarør bruker en billig rustfri legering. Originale rør har 2,25" diameter, så du bør ikke montere 2".
Trope skrev: Har også fått høre at jeg kan fjerne katalysatoren på min bil da dette er en 2000mod. og at den vil tilfredsstille utslippskravene uten katalysator.
Det er FEIL!!

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Lagt inn: 21 nov 2014, 09:41
av little_e
Alle biler førstegangsregistrert i Norge f.o.m 1. januar 1989 skal ha montert samt fungerende katalysator.
Dette skal sjekkes ved periodisk kjøretøykontroll, og dersom du fjerner den vil du ikke passere denne kontrollen.

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Lagt inn: 21 nov 2014, 09:54
av EdHunter N815
little_e skrev:Alle biler førstegangsregistrert i Norge f.o.m 1. januar 1989 skal ha montert samt fungerende katalysator.
Dette skal sjekkes ved periodisk kjøretøykontroll, og dersom du fjerner den vil du ikke passere denne kontrollen.
Det er heller ikke lovlig å fjerne katalysatoren på en bil eldre enn 1989 dersom bilen var levert med det originalt. I bunn og grunn er det altså ikke lov å fjerne katalysator, uansett bilens alder.

En annen ting er at det er helt meningsløst å fjerne katalysatoren, det er absolutt ingenting å tjene på det.
Det er også en overhengende fare for at bilen ikke går som den skal uten katalysator, i mange tilfeller taper man effekt på å fjerne den.

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Lagt inn: 21 nov 2014, 13:53
av Trope
Rakarør bruker SiS2333 (18/8-stål) er dette en dårlig legering?
Er det bedre og mer holdbart stål i rustfritt fra Biltema eller Feritta?
Har ikke så mye greie på stållegeringer.

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Lagt inn: 21 nov 2014, 14:19
av Sigge N1999
Jeg hadde rustfritt catback 2,5 fra rakaror.o.se på min 9-5. Kjøpte det brukt fra en på STCS. Jeg hadde hverfall ikke noen problemer med dette anlegget. Har for øvrig ferrita på min 9000. Det som jeg tror er hovedproblemet med disse rustfrie eksosanleggene er flensene. De er som regel ikke rustfrie.

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Lagt inn: 21 nov 2014, 14:19
av Ingvar N629
SIS2333 er vel det samme som 304, altså det vi kaller rustfritt stål med CrNi tilsats, og det korroderer i saltvannsmiljø. Saltede vinterveier er ikke stort bedre. 316 er syrefast, tilsvarende SIS 2343. Jeg har hatt A-alt eksos, som er det samme som raka rør. Dette korroderte i overflatesjiktet, brunt og fint ble det men det ruster jo ikke igjennom. Så du trenger jo ikke bedre kvalitet.
Hva Ferrita bruker vet jeg ikke, men de ser ut til å være av en annen legering som holder bedre. Dette gjelder iallfall på rørene, oppheng og flenser kan de jo ha spart på.

En annen sak man også skal legge vekt på, er passformen. Her er iallfall Ferrita meget bra. Jeg har også montert et Biltemaanlegg i rustfritt, det var uproblematisk.

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Lagt inn: 21 nov 2014, 14:47
av little_e
Enkelte dyre Audi-modeller fra slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet var levert med rustfrie eksosanlegg, og det man så der var av anleggene rustet i sveisene, og det går jeg ut fra at fremdeles er problemet med rustfritt - am I right?

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Lagt inn: 21 nov 2014, 15:09
av Ingvar N629
Kommer vel an på hva slags tilsats som er brukt.

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Lagt inn: 21 nov 2014, 20:41
av Arne N79
Hvis du skal ha bilen en stund, ville jeg gått for ferrita. Dem har livstidsgaranti så lenge du som kjøper anlegget, eier bilen. Det har hengt ferrita på min 9-5 i snart 8 år og det er helt 100% rustfritt, bare litt brunt i skjøtene. Også får du god lyd med på kjøpet. Mvh.Arne.

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Lagt inn: 21 nov 2014, 21:54
av TiaZzz
Ferrita tilbyr kun enkel endestuss i anlegge sine. Det er synd. Personlig så sikter jeg på doble potter bak når det skal rives i rustfritt. :)

http://www.ferrita.com/en/car/rostfria- ... 9-5/sport/

Men ang. rustfritt vs. syrefast - sett bort fra at rustfritt vil se litt mer "risig" ut, det er vel ingen fare for at det går hull på noe, eller? Aluminisert har jeg ikke veldig lyst på. Det har 9-5-en nå og dæven så det ruster når det går hull på aluen.

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Lagt inn: 21 nov 2014, 22:03
av Ingvar N629
TiaZzz skrev: Men ang. rustfritt vs. syrefast - sett bort fra at rustfritt vil se litt mer "risig" ut, det er vel ingen fare for at det går hull på noe, eller?
Neida, det er det ikke. Men det er ikke pent.

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Lagt inn: 23 nov 2014, 14:46
av Hjelle, N6
TiaZzz skrev:Ferrita tilbyr kun enkel endestuss i anlegge sine. Det er synd. Personlig så sikter jeg på doble potter bak når det skal rives i rustfritt. :)
Det er vel ikkje heilt sant, en har vel fortsatt muligheita til å få byggd systemet etter eige ønskemål direkte på bil. "Ulempa" er jo at en må innom Ferrita for å få det gjordt.

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Lagt inn: 23 nov 2014, 16:24
av saab9000aero
Ferrita bygger eksosen akkurat som du måtte ønske. Vil du ha eksosen ut bak forhjulet hadde de nok fått til det også.
Men du må nok innom ferrita sverige om det skal gjøres.

Ferrita eksosen er verdt hver kr. Har stått på min tidligere saab i snart 7 år. Fortsatt like flott. Kun litt brunt i skjøtene.

Ikke alt for mye lyd til vanlig kjøring. Men flott lyd når turboen begynner og jobbe og motor får motstand. :D

Re: Rustfritt eksosanlegg Saab 9-5 2,3t

Lagt inn: 23 nov 2014, 16:35
av henrik
Har veldig god erfaring med ferrita. Perfekt passform og utmerket kvalitet og som beskrevet av andre her; ett svært behagelig lydbilde for de forskjellige kjørestiler;)