Hjelp - tenningslåsen har låst seg.
Litt bakgrunn. Har hatt denne bilen et par mnd. Tenningslåsen har "alltid" vært litt rar. Jeg har satt i nøkkelen, og kjørt. Men etter å ha skrudd av motoren, og så f.eks. glemt å lukke et vindu, så har jeg vært nødt til å ta ut nøkkelen, for så å stikke den inn igjen og vri opp til "off" eller noe for å få kjørt vinduene.
I går ettermiddag tenkte jeg endelig å gjøre noe med dette. Så jeg tok frem 5-56'en og spraya nedi. Men da låste den seg helt! Får nøkkelen fint inn og ut, men får ikke vridd om. Har fått lurt det til et par ganger, men det virker helt tilfeldig, og etter litt mild bruk av makt.
Har lest litt her på forumet at det tydeligvis finnes flere som har (hatt) problemer med låst tenningslås, så jeg tenkte å prøve å få ut greia og gjøre rent og smøre opp for å se om det hjalp. Før jeg evt. tar tapet og bestiller ny.
Men jeg sliter rett og slett med å få ut tenningslåsen. Jeg har fått av den gummigreia hvor det står lock, off etc. Så har jeg fått av den plastringen som står øverst på tenningslåsen. Men videre kommer jeg ikke. Har nøkkelen i og prøver å dra litt forsiktig, men virker ikke som det rikker seg i det hele tatt. Er det noen som har et triks på lager for å få ut tenningslåsen??
Tenningslås og9-3 -01, manuell
Moderator: Moderatorer
- TorGE
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1812
- Navn: TGE
- Sted: Larvik
Tenningslås og9-3 -01, manuell
-12 Passat
-07 Saab 9-5 BioPower Hirsch
-01 Saab 9-3t Aero motorstyring (solgt)
-93 Saab 900i cab (solgt:( )
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Tenningslås og9-3 -01, manuell
Prosedyren for å få ut en 9-3 MY2001 sylinder er som følger:
1. Demontera antennen genom att vrida den något medurs och sedan dra rakt upp.
2. Ställ tändnyckeln i läge OFF.
3. Böj till en svetstråd. (eller en tynn unbrakonøkkel - e.l.)
4.Tryck in spärren i låscylindern med hjälp av svetstråden och dra låscylindern rakt upp. Nyckeln måste sitta i låscylindern.

En link til hvordan det (kan) gjøres på en 9-5: http://saabworld.net/f29/ignition-switc ... 5-a-26395/
Lykke til
1. Demontera antennen genom att vrida den något medurs och sedan dra rakt upp.
2. Ställ tändnyckeln i läge OFF.
3. Böj till en svetstråd. (eller en tynn unbrakonøkkel - e.l.)
4.Tryck in spärren i låscylindern med hjälp av svetstråden och dra låscylindern rakt upp. Nyckeln måste sitta i låscylindern.
En link til hvordan det (kan) gjøres på en 9-5: http://saabworld.net/f29/ignition-switc ... 5-a-26395/
Lykke til
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- TorGE
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1812
- Navn: TGE
- Sted: Larvik
Re: Tenningslås og9-3 -01, manuell
Takk!!
Da gikk det fint å få den ut. Gjorde rent, og smurte opp med rikelig med tynn olje, men det hjalp ikke! Måtte investere i ny låsesylinder.
Sjekket prisen både på Vestfold Auto og Gjestrum Larsen. Ca kr. 400,- i favør av Gjestrum Larsen.
Fikk den nye i går, og det var bare "plug and play"
Da gikk det fint å få den ut. Gjorde rent, og smurte opp med rikelig med tynn olje, men det hjalp ikke! Måtte investere i ny låsesylinder.
Sjekket prisen både på Vestfold Auto og Gjestrum Larsen. Ca kr. 400,- i favør av Gjestrum Larsen.
Fikk den nye i går, og det var bare "plug and play"

-12 Passat