9-5 99mod: problem etter bytte av vindusviskermotor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
larvar
Innlegg: 4
Registrert: 30 jul 2014, 14:14
Navn: Lars Varheim
Bil: Saab 9-5 2.0T 99 mod
Sted: Fredrikstad

9-5 99mod: problem etter bytte av vindusviskermotor

Legg inn av larvar » 30 nov 2014, 22:37

Hei.

Kunne sikkert startet en egen tråd som heter "Lars gjør ting han ikke kan..."

Har en 9-5 99mod 2 liter stv.
Nå har jeg skiftet vindusviskermotor. Den gamle måtte ut pga at intervallen ikke virket og viskerne stoppet helt tilfeldig rundt på vinduet. Siden jeg ikke er en bilkyndig kar, så prøver jeg å finne mest mulig informasjon om det jeg har tenkt å gjøre. Haynes bok, youtube og diverse forum har blitt trålet. Mente at dette var et prosjekt jeg hadde gode sjanser å klare. Selve jobben gikk smuuud. Problemet er at viskerne går nedover! Altså ikke oppover vinduet, men ned mot motoren!! Nå har jeg justert armene slik at utgangsstillingen er rett opp. Da fungerer dem helt fint. Intervall og alt :-) Ser ganske teit ut og fruen er ikke helt fornøyd :-)
Jeg skjønner ikke hva galt jeg har gjort. Har ikke satt i motoren feil vei. Noen som har en ide?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 9-5 99mod: problem etter bytte av vindusviskermotor

Legg inn av Helge » 30 nov 2014, 23:23

Koblet kontakten feil vei?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 9-5 99mod: problem etter bytte av vindusviskermotor

Legg inn av Kato » 01 des 2014, 00:01

Jeg vet ikke om det har noen betydning, eller om viskerene parkerer nede til høyre på "høyrevridde" (RHD) biler, men i Electronic Parts Catalogue (EPC) er det i alle fall forskjellige delenummer (P/N) for viskermotorene til disse og de "venstrevridde". For LHD biler er det P/N 4832333 som gjelder, eller 12779155 dersom det første ikke kan skaffes. For RHD biler er P/N 4832325.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

larvar
Innlegg: 4
Registrert: 30 jul 2014, 14:14
Navn: Lars Varheim
Bil: Saab 9-5 2.0T 99 mod
Sted: Fredrikstad

Re: 9-5 99mod: problem etter bytte av vindusviskermotor

Legg inn av larvar » 01 des 2014, 00:29

Hei!
Takk for kjapt svar. Kontakten tror jeg ikke det er, var nøye og sjekket, men det var kun en mulighet pga pinnene inne i kontakten.

Ang. venstre- og høyrevridd er det forskjell på hvilken side man sitter på? Motoren jeg kjøpte var brukt. Men fra norsk bil (tror jeg i hvert fall). Motoren var testet ok, men kan det være at den nye motoren også er defekt?

Noen andre som har ideer?

Lars

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: 9-5 99mod: problem etter bytte av vindusviskermotor

Legg inn av saab9000aero » 01 des 2014, 07:32

Sjekket at mekanismen (stagene) er rett montert?
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

larvar
Innlegg: 4
Registrert: 30 jul 2014, 14:14
Navn: Lars Varheim
Bil: Saab 9-5 2.0T 99 mod
Sted: Fredrikstad

Re: 9-5 99mod: problem etter bytte av vindusviskermotor

Legg inn av larvar » 01 des 2014, 09:55

Hei igjen.

Stagene rett montert? Du må tegne og forklare for meg. Jeg har tatt ut hele innsatsen, skrudd av gammel motor, skrudd på ny motor, satt alt inn igjen. Men jeg har ikke tatt hensyn til hvilken posisjon stagene (rørene) har vært i. Er det der feilen ligger?

mvh
Lars

larvar
Innlegg: 4
Registrert: 30 jul 2014, 14:14
Navn: Lars Varheim
Bil: Saab 9-5 2.0T 99 mod
Sted: Fredrikstad

Re: 9-5 99mod: problem etter bytte av vindusviskermotor

Legg inn av larvar » 02 des 2014, 09:47

Hei igjen.

I går dro jeg ut hele viskerstasen en gang til. Sjekket at motoren satt riktig vei, at kontakten satt riktig i. Alt ser bra ut. Så prøvde jeg å sette stagene (tror det er det det heter. Rørene som er forbundet til motoren) i motsatt stilling. Monterte alt tilbake igjen. Når jeg prøvde viskerne på nytt, så ble nytt utgangspunkt ca. kl. 10 sett rett forfra. Tidligere utgangspunktet var rett opp (kl.12). Man kan vel si det har blitt en forbedring. Viskerne går i hovedsak riktig vei, men de går samtidig også litt under utgangspunktet, ellers hadde det vært en smal sak å sette de i riktig posisjon. Jeg tror jeg er inne på noe her. Det er stagene som er nøkkelen til suksess :-) Men samtidig så synes jeg dette er vanskelig, fordi jeg må ha ut hele dritten for å koble til/fra motor. Er det noen som har en noen tips om hvordan dette kan gjøres? Erfaringer?

mvh
Lars

Svar