Side 1 av 1

9-5 2.0T 1999 Dør nesten ut etter gasspådrag

Lagt inn: 03 des 2014, 00:27
av TurboKnutsen
Som tittelen beskriver så dør den nesten ut etter gasspådrag (både i fri og i gir, og mens man holder inne clutch etter gasspådrag.) Dette problemet oppsto etter jeg fjernet den lange midterste lyddemperen og erstattet den med ett rør i samme dim (55mm). Kan dette være tilfeldig eller kan det ha en sammenheng? Skal også nevnes at turtallet går sakte ned etter gåsspådrag når man trår inn clutchen. Det stiger med ca 500 omdreinger når manb trykker inn clutchen før det går sakte ned.. Merk: For litt siden skjedde dette kun når den var varm, når den var kald gikk den perfekt. Den går helt greit på tomgang ellers, men dabber av litt iblandt.

Er også lite krutt fra bunn av, men er kanskje sånn Saab er? har 192hk versjonen.

Takker på forhånd for svar :)

Re: 9-5 2.0T 1999 Dør nesten ut etter gasspådrag

Lagt inn: 03 des 2014, 02:10
av Gunnar N326
Ingen andre symptomer? Varsellamper? Har du sett over de små vakuumslangene som går over alt i motorrommet? Sprekker og brudd i disse kan gi maange rare symptomer, de ligger høyt på min liste, uansett hvilken motor det er snakk om.. Hadde også brudd på røret til bremsekraftforsterkeren, så se over det også. Alltid lurt å sjekke det billigste først, så man ikke koster på dyrt, og senere finner ut det ikke var nødvendig..

Re: 9-5 2.0T 1999 Dør nesten ut etter gasspådrag

Lagt inn: 03 des 2014, 13:04
av TurboKnutsen
Ingen varsellamper. I dag tidlig gikk den 100% perfekt uten noen av symptomene. Men etterhvert som motoren ble lunken og varm så kom de med en gang.

Skal sies at det kommer en suselyd fra bremsekraftforsterkeren som blir borte når jeg trår inn bremsepedalen. Men dette er jo også der selv om den er kald. Virker som (og høres ut som) selve forsterkeren lekker, siden slanger rundt ser fine ut.

Finnes det en god guide til å kontrollere alle vacuumslanger? Er ikke helt sikker på hvor alle er :P

Re: 9-5 2.0T 1999 Dør nesten ut etter gasspådrag

Lagt inn: 03 des 2014, 14:07
av Ingvar N629
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx

...og hvis bremsekraftforsterkeren lekker, så bytt den. Motoren drar like mye falskluft gjennom en lekk bremsekraftforsterker som gjennom en avrevet vakuumslange.

Re: 9-5 2.0T 1999 Dør nesten ut etter gasspådrag

Lagt inn: 03 des 2014, 15:12
av TurboKnutsen
Takker! Da bestiller jeg en bremsekraftforsterker asap, er det mye klunder å bytte en slik en? Noe spesielt jeg må passe på? Greit å være på den sikre siden når det gjelder bremser. :)