Side 1 av 1

Mistet servo olje saab 1997 9000 A50

Lagt inn: 17 des 2014, 21:44
av nippon81
Bilen har stått stille i ca 4 uker, da jeg startet den opp med en litt rar lyd som ikke ble oppfattet som alvorlig. Etter en stund ble lyden verre og jeg stanset på en parkeringsplass for å underøke nærmere. Til min store forbauselse så jeg raske rykk i servo pumpen (mens motor gikk) og en raslende lyd. Jeg antok at lageret på pumpen var gåen så jeg lot bilen stå der.
Etter en time kom jeg for å hente bilen for å kjøre den på verksted (Saab verksted) og så forran bilen at all servo oljen lå som en liten dam på asfalten.

På verksted fikk jeg beskjed om at pumpen var fullstendig rasert, men ingen tegn på at det er pumpa som har sluppet fra seg oljen. Mekanikern (som har mekket på saab i 18år) mente det var slangen fra pumpa til styresnekka som var lekk/ødelagt. Vanlig feil sa han.
Vell jeg bestilte ny slange, byttet ny pumpe som jeg hadde liggende, fylte på ny olje og kjørte hjem.

Og HER kommer det rare. Jeg har nå kjørt i snart 1 uke uten at en eneste dråpe har lekket ut!!!

Jeg har fått slangen og skal bytte den, men hva var det egentlig som skjedde den dagen? Hvor lák oljen ut?

Håper noen kan gi meg et svar her så dette ikke skjer igjen

Re: Mistet servo olje saab 1997 9000 A50

Lagt inn: 19 des 2014, 00:46
av Tor N12
Hvis den har sluppet ut store mengder olje så skal det jo være mulig å se hvor den har kommet fra ;)
Hadde det vært slangen så hadde man sett det lett...

Re: Mistet servo olje saab 1997 9000 A50

Lagt inn: 19 des 2014, 01:36
av henrik
+1 Tor. Forøvrig ikke uvanlig som mekaniker sier at den slangen går lekk. Har byttet på samtlige av mine 9k tilbake i tid. Lar seg gjøre selv om du er litt snop med arm og verktøyføringen;) lekasjen må da som Tor sier være mulig å få øye på dersom den har dumpet all vesken

Re: Mistet servo olje saab 1997 9000 A50

Lagt inn: 19 des 2014, 14:17
av nippon81
Vell hvis jeg sier 2 dl olje så er det ikke og overdrive. Den gammle pumpen var helt tørr, mens slangen var litt fuktig så hittil er det god odds for at det er slangen. Men etter å ha byttet pumpe, men IKKE slangen og kjørt i en uke uten at det har minket noe som helst på tanken så skjønner jeg ingen ting av den teorien mekanikern ga meg. :roll: