Side 1 av 1
EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Lagt inn: 18 des 2014, 12:19
av Trope
Må bytte de blåe tilbakeslagsventilene også kalt EVAP ventiler da jeg ikke får fult turbotrykk.
Noen som hvet hvilken dimensjon jeg må ha på disse 6, 8 eller 10mm samt dimensjonen på silikonslangen jeg må benytte?
Vurderer enten å lage ny slange med T-stykke og ventiler eller bare bytte ventilene ved å kutte plastslangen og tre en silikonslange utenpå denne.
Har funnet noen ventiler på Ebay som jeg lurer på om vil fungere:
http://www.ebay.co.uk/itm/ONE-WAY-FUEL- ... 1345690676
Her er en veiledning til hvordan jeg vurderer å gjøre opperasjonen:
http://www.saab-tuners.com/upgrading-evap-valves
Re: EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Lagt inn: 19 des 2014, 00:35
av Tor N12
Det letteste må da være å stikke ut i din egen bil med et skyvelær
Husker ikke målene nå men vet at i allefall den ene ventilen har forskjellig dimensjon i hver ende.
Selv bruker jeg å handle disse hos Romnes, de er delbare og da kan man handle en av hver med de to forskjellige dimensjonene og sette de sammen til en som blir korrekt.
Skal jeg gjette så har den 6mm i ene enden og 8 i andre, men ta med deg skyvlæret du

Re: EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Lagt inn: 19 des 2014, 08:40
av Ingvar N629
Jeg bruker 8 mm, kjøper alu ventiler for fuel på e-bay. Koster lite og er solide. Disse skjøter jeg bare inn på enden av slangen hvor det er defekt ventil, med 8mm silikonslange. Defekt ventil lar jeg sitte. På den måten er reparasjonen gjort på to minutter.
Re: EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Lagt inn: 12 apr 2015, 00:48
av Kristian N2215
Hvis man skal skifte hele EVAP-slangen til silikon med nye alu-ventiler, er det viktig å få med alle dimmensjonsovergangene?
Var ute å målte litt istad, og fant ut at på spjeldhuset går det opp fra 8mm til 10mm, videre er det 12mm mellom enveisventilene på hver side av t-stykket (8mm inn mot purge-ventilen). Deretter er det 10mm etter enveisventilen bak lykta som går ned til 6mm på t-stykket mot magnetventil.
Tenkte å sette inn 8mm silikonslange hele veien fra spjeldhus til magnetventil, men en dimensjonsovergang til 6mm for å koble meg inn på det eksisterende t-stykket ved magnetventilen. I tillegg skifte ut t-stykket ved purge-ventilen til 3x8mm og følgelig bruke 8mm enveisventiler.
Ser ikke helt poenget med alle de forskjellige dimmensjonene som er brukt her. Ser nesten ut som at saab-ingeniørene har måttet gå å rote i en kasse på lageret

Re: EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Lagt inn: 13 apr 2015, 19:15
av Trope
Jeg kappet plastrøret før de gamle ventilene og benyttet 8mm silikonslange utenpå plastrøret som ble festet med strips. Kjøpte 8mm enveisventiler i aluminium på ebay fra England. Disse kostet ca.100kr ink. frakt.
Har mere 8mm silikonslange hvis du trenger.
Re: EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Lagt inn: 13 apr 2015, 21:31
av Kristian N2215
Trope skrev:Jeg kappet plastrøret før de gamle ventilene og benyttet 8mm silikonslange utenpå plastrøret som ble festet med strips. Kjøpte 8mm enveisventiler i aluminium på ebay fra England. Disse kostet ca.100kr ink. frakt.
Har mere 8mm silikonslange hvis du trenger.
Brukte du vanlig silikonslange eller brukte du armert slange?
Re: EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Lagt inn: 13 apr 2015, 21:48
av Ingvar N629
Trope skrev:Jeg kappet plastrøret før de gamle ventilene og benyttet 8mm silikonslange utenpå plastrøret som ble festet med strips. Kjøpte 8mm enveisventiler i aluminium på ebay fra England. Disse kostet ca.100kr ink. frakt.
Har mere 8mm silikonslange hvis du trenger.
Jeg gjør det samme. Bruker vanlig 8mm silikonslange.
Re: EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Lagt inn: 17 apr 2015, 21:31
av Trope