2003 9-5 tips og råd

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

2003 9-5 tips og råd

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 04 jan 2015, 11:40

Hei.

Driver å ser etter en ny bil nummer to, og har noen 9-5 jeg ser nærmere på.
Har bl.a en 2003 modell reg UF17860

Kan hende eier er her inne også.
Fikk noen bilder av bilen, og den har 04 og nyere toppdeksel. Men dette er en bil reg i januar 2003, så den bør jo ikke ha det.
Det er byttet turbo på 118 000 km sånn ca, og nå har bilen gått 190k

Men har første bruker av bilen kjørt alt for lenge på oljeskiftet, etter som turbo ryker så tidlig på en 04 motor.
De skal vel holde noe lengre ved normalt bruk på en orginal bil?

På den gamle 9-5 jeg solgt så holdt den i 170 000 km, men kun 9 mil etter trimming :-)

Er det et sjansespill å kjøpe eller går det bra? Verkstedkvittering sier at oljesil er tatt ned og oljekanaler er renset. Så her har det vært oilsludge..
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 2003 9-5 tips og råd

Legg inn av Helge » 04 jan 2015, 13:29

Hvis bilen har 04-motor er den jo byttet på et eller annet tidspunkt.
Hvordan ser du at det er et 04 toppdeksel? Fargen eller innfesting av veivhusventilasjon?

Ikke unormalt å bytte turbo på 118.000 km.

Det er ikke nødvendigvis oil-sludge fordi bunnpannen er tatt ned. Kan være prevantivt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2003 9-5 tips og råd

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jan 2015, 13:40

Det er ulakkert ventilkåpe på 2003, men det er den gamle veivhusventilasjonen. Det kan være en 2004 registrert i 2003, men da har den chassisnummer som en 2004-modell.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

Re: 2003 9-5 tips og råd

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 04 jan 2015, 20:25

Mente bestemt at alle 2003 hadde sort ventilkåpe og alle 2004 og nyere har ulakkert..

Denne bilen har ulakkert kåpe. Men mest sannsynligvis en 03 da med gamle typen veihusvent...
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 2003 9-5 tips og råd

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 jan 2015, 21:22

Er eit skille seint M03, dvs seine M03 har ulakkert kåpe slik som alle M04-> har.
Edit: Eksakt er det motornummer -3017478 og nyare som har den ulakkerte kåpa, dvs motor 17478-> i modellår 2003.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 2003 9-5 tips og råd

Legg inn av Helge » 05 jan 2015, 00:21

Om motoren er 03 eller 04 er enkelt å se. Det er annen innfestning til veivhusventilasjon på toppdeksel.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar