Forvaltningskontroll

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
SaTriX
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 17 feb 2010, 08:53

Forvaltningskontroll

Legg inn av SaTriX » 07 jan 2015, 18:16

Hei
Kom hjem i posten idag og fant ett lite hyggelig brev. Jeg har blitt innkalt til det som heter forvaltningskontroll.
Noen andre som har vært borti dette? eventuelt hva som sjekkes?
Bilen ble eu godkjent januar 2014, og skal godkjennes igjen i 2016.

Bilen er noe uorginal med større intercooler, eksos, sota vinduer osv.

På forhånd takk =)

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Forvaltningskontroll

Legg inn av little_e » 07 jan 2015, 18:31

Tjah. Etterkontroll av kjøretøyet? :)

Edit:

Etter å ha googlet litt fant jeg ut:

Hva er forvaltningskontroll?
-Alle vedtak som vi gjør.
–Registrering og godkjenning av kjøretøy.
–Ombygninger.
–Oppbygginger

Samt:
"Bilen er observert av en av våre inspektører. Bilen ser ombygd ut. Den er godkjent etter kjøretøyforskriftens §1.5 som sier at bilen skal være i fabrikkorginal stand. Derfor ønsker vi å kontrollere om slik er tilfelle."
(sakset fra et forum)

Lykke til :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Forvaltningskontroll

Legg inn av Helge » 07 jan 2015, 19:17

De har sannsynligvis reagert på soting av vinduer. Hvis du også har sotet foran b-stolpen.
Det er ikke forbudt å bytte eksosanlegg så lenge utslippene og lyden er innenfor grenseverdiene.
Det er ikke forbudt å bytte ic.
Hva mere er gjort?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Forvaltningskontroll

Legg inn av little_e » 07 jan 2015, 19:31

Ja, dersom eksosanlegget støyer unormalt mye og du har sotet vinduene foran B-stolpen er nok det ting du kan bli innkalt for.
I en så ny bil vil det stå (det skal i alle fall stå) maks støy i vognkortet, og støyer eksosanlegget mer enn dette er det fy.
Soting foran B-stolpen er uansett ulovlig, såfremt bilen ikke er levert i Russland eller ymse andre land :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

SaTriX
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 17 feb 2010, 08:53

Re: Forvaltningskontroll

Legg inn av SaTriX » 16 jan 2015, 22:56

Har da vært på kontroll, fikk mangellapp på at lyddemperne på eksosen ikke var e-merket. Katalysator er e-merket, og bilen var innenfor støynivået. Må jeg nå kjøpe ny eksos pga manglende e-merking?

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Re: Forvaltningskontroll

Legg inn av frkristiansen » 17 jan 2015, 04:26

Det jeg har av erfaring med mangellapper, er at bilen må forevises med mangellapper utbedret. Så det høres slik ut. Når det er sagt så synes jeg det er rart at dette skulle generere en mangellapp
så lenge man er inenfor på støy og avgass kravene.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Forvaltningskontroll

Legg inn av TiaZzz » 17 jan 2015, 10:04

Hvordan ser denne mangellappen ut? Er det kategoriske feil som på PKK med 1-, 2-, 3- og andre feil? Min eneste erfaring med trafikkstasjonen er en 9-erfeil fra PKK (EU-kontroll). 9-erfeilen var mistanke om endret motoreffekt. For å gjøre en lang historie kort så viste jeg bilen på trafikkstasjonen med oppgitt effekt og 9-erfeilen ble strøket. Etter det måtte jeg vise bilen hos NAF (som jeg benyttet for PKK) for å få godkjent den siste 2-erfeilen jeg hadde.

Støy og utslipp er vel bevist at ikke er nok for å få godkjent. Mener det var Ingvar som fikk strekk for eksosanlegget sitt og måtte inn på visning.

Reglene på Lovdata virker noe vage:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... L_24#§24-1
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_24
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_25

Eneste jeg finner om e-merking er om katalysatorer.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Forvaltningskontroll

Legg inn av little_e » 17 jan 2015, 10:29

E-merking av lyddempere? Den var ny gitt. Den må jeg si jeg aldri har hørt :p
Dersom du vil være skikkelig vrang (noe jeg hadde vært), ville jeg gått opp dit og bedt de vise meg lovhjemmelen hvor det står at lyddempere skal være e-merket.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forvaltningskontroll

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jan 2015, 17:11

De skal være e-merket, eller de kan eventuelt godkjennes ved støymåling.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar