Side 1 av 1

Pålitelighet bensinpumpe og tennkassett til GM-motor Z18XE

Lagt inn: 27 jan 2015, 11:16
av redturbo
Gjelder NG 9-3 SS 2004 modell med GM/Opel-motor Z18XE ikke-lader gått 130.000 Km.
Hva er typisk varighet på bensinpumpe og tennkassett, mon tro?
Andre fabrikanter enn det SAAB benyttet tidligere?
(Jeg har ellers aldri hatt erfaring på noen andre biler enn Saab'ene at bensinpumpen har røket)

Re: Pålitelighet bensinpumpe og tennkassett til GM-motor Z18

Lagt inn: 05 feb 2015, 19:52
av redturbo
Alle her har turbo? Men SAAB er heldigvis mer enn motor! :lol:

Bensinpumpen til 1.8i ser ut til å være en variant med mindre kapasitet enn turbo-motorene fordi de begge har samme tyske/Bosch nummer i følge Speedparts: 0 986 580 807.
Da er det kanskje samme pumpe med ulik kapasitet?

Finnes det pumper noen som passer og som varer bilens levetid ut?

Re: Pålitelighet bensinpumpe og tennkassett til GM-motor Z18

Lagt inn: 05 feb 2015, 20:17
av Paradigm N558
Tro om ikke ei Deatschwerk DW300 er like bolt-on som de er på 9-5?

Re: Pålitelighet bensinpumpe og tennkassett til GM-motor Z18

Lagt inn: 05 feb 2015, 20:48
av Ingvar N629
Walbro leverer da ikke pumper til bare Saab, så dette er nok et ganske universelt "problem", om man kan kalle det et problem å bytte én gang i bilens levetid. Ryker de oftere vil jeg påstå det er pga dårlig utført montering som gjør at det kan komme skit i pumpa, bruk av annet drivstoff enn pumpa er tiltenkt (E85) eller uflaks (kvaliteten på masseproduserte deler varierer og følger ofte en normalfordeling).

Re: Pålitelighet bensinpumpe og tennkassett til GM-motor Z18

Lagt inn: 05 feb 2015, 21:00
av redturbo
2 ganger på 300.000 km her, og det til en sugemotor.
Andre gangen røk den tvert uten noe forhåndsvarsel ved kjøring på landevei.
Den første viste tegn til startproblemer et par-tre ganger før den ikke klarte å starte motoren.

På 9-3 SS skal det visst mer til en bare en liten utvidelse av hullet med plastikkdeksel over tanken. Der må hele tanken ned eller så må man lage en diger utsparing i følge foto i en tråd på saabcentral.com.

Når anser dere det fornuftig å bytte på forhånd på 9-3 ss 1.8i?

Re: Pålitelighet bensinpumpe og tennkassett til GM-motor Z18

Lagt inn: 06 feb 2015, 08:06
av 2strksm
Jeg har hatt 2 biler hvor pumpen har tatt kvelden etter ca 170k. 2. gangen hadde jeg ny pumpe klar.

Re: Pålitelighet bensinpumpe og tennkassett til GM-motor Z18

Lagt inn: 06 feb 2015, 11:00
av Ingvar N629
2strksm skrev:Jeg har hatt 2 biler hvor pumpen har tatt kvelden etter ca 170k. 2. gangen hadde jeg ny pumpe klar.
Det blir vel omtrent én gang i bilens levetid det, hvor mange biler går over 340 000 km før de skrotes i dag? Greit nok at Saabene er blant de som går lengst før de kommer til høggern, men dimensjonering av komponenter som f eks bensinpumpe er nok gjort mtp en forventet levetid på linje med andre biler. Det samme gjelder det meste av slitedeler. Konstruktøren regner f eks ut hvor lenge et kulelager forventes å vare før det er montert. Slik er det med alt, ved konstruksjon velger man kvalitet som er "god nok" ellers blir det for dyrt. Jeg gjør akkurat det samme i min bransje, ting bør holde lenger enn garantitiden og være så godt at det ikke gir produktet et dårlig rykte, men dimensjoneres det for "aldri" å ryke så blir det for dyrt og kunden vil ikke ha det. Konkurransen fra østen merkes også på vestlige "kvalitetsmerker", prisdifferansen må ikke bli for stor selv om man kan hevde å ha et bedre produkt. Vi kan like det eller ikke, men slik er det da markedskreftene styrer og de aller færreste vil betale for den kvaliteten som alle vil ha. Dermed er det ingen som får den.

Re: Pålitelighet bensinpumpe og tennkassett til GM-motor Z18

Lagt inn: 06 feb 2015, 14:21
av 2strksm
Ingvar N629 skrev:
2strksm skrev:Jeg har hatt 2 biler hvor pumpen har tatt kvelden etter ca 170k. 2. gangen hadde jeg ny pumpe klar.
Det blir vel omtrent én gang i bilens levetid det, hvor mange biler går over 340 000 km før de skrotes i dag? Greit nok at Saabene er blant de som går lengst før de kommer til høggern, men dimensjonering av komponenter som f eks bensinpumpe er nok gjort mtp en forventet levetid på linje med andre biler. Det samme gjelder det meste av slitedeler. Konstruktøren regner f eks ut hvor lenge et kulelager forventes å vare før det er montert. Slik er det med alt, ved konstruksjon velger man kvalitet som er "god nok" ellers blir det for dyrt. Jeg gjør akkurat det samme i min bransje, ting bør holde lenger enn garantitiden og være så godt at det ikke gir produktet et dårlig rykte, men dimensjoneres det for "aldri" å ryke så blir det for dyrt og kunden vil ikke ha det. Konkurransen fra østen merkes også på vestlige "kvalitetsmerker", prisdifferansen må ikke bli for stor selv om man kan hevde å ha et bedre produkt. Vi kan like det eller ikke, men slik er det da markedskreftene styrer og de aller færreste vil betale for den kvaliteten som alle vil ha. Dermed er det ingen som får den.
Ja, det var ikke ment som syt. Noe uforutsigbarhet må vi leve med og jeg tviler sterkt på at det er så mye bedre med andre bilmerker. Jeg er bare glad for å faktisk vite at det er ok å ha tennkassett og bensinpumpe liggende. Det var forresten ikke riktig at den 2. pumpen røk, vi kom den i forkjøpet og skiftet.

Re: Pålitelighet bensinpumpe og tennkassett til GM-motor Z18

Lagt inn: 06 feb 2015, 19:47
av redturbo
Ser ut som om DW100 er svaret for de som bare skal ha pålitelighet og ikke så stor bensinflom inn i motoren.