Side 1 av 2
MY99 9-5 med vibrasjoner ved igangsetting(ny clutch) LØST!
Lagt inn: 27 jan 2015, 22:28
av CapeFL
Hei og tusen takk for et meget bra forum.
Har nettopp byttet motor etter regkjede havari.
Byttet også clutch da denne begynte å bli sliten.
Nå etter bytte så sliter jeg med vibrasjoner i bilen ved igangsetting fra stille og noen få ganger ved aktivering av clutch ved nedbremsing. I nesten alle tilfeller så merkes ingen ting ved vanlig giring.
Slippes clutchen raskt så merkes mye mindre risting/vibrasjoner enn om jeg slurrer/firer litt.
Vibrasjonene er såpass kraftig at de godt kan sees på fremhjulene samt at motor beveger seg noe.
Ingen problem med at clutchen slipper eller lignende.
Er det noen som kan hjelpe en som begynner å gå litt tom for idéer?
Har lest om de som snakker om innkjøring/tilsliting av clutch. Har nå kjørt ca 40mil og forsøkt endel ekstra clutching og bakkestart uten at det har hjulpet nevneverdig.
På forhånd takk.

Re: MY99 9-5 med vibrasjoner ved igangsetting(ny clutch)
Lagt inn: 28 jan 2015, 07:50
av Ingvar N629
Tilstand på svinghjulet er det første jeg tenker på, dersom svinghjulet er ujevnt slitt vil en ny clutch ofte gi problemer. Neste på lista er å sjekke aksiallager på veivakslingen, med mindre motoren du byttet til er NY. Ved stor klaring på veiva vil svinghjul og veiv kunne flytte seg sideveis ved clutchinngrep.
Original clutch, eller sterkere saker?
Det kan også være noe med selve trykkplata, evt hjertet på lamellen, har vært borti begge deler men det er sjelden. Problemet vil i så fall eskalere med mer bruk.
Sjekk også foringene i momentstaget på kassa. Hvis de er dårlige vil alle slike problemer forsterkes og oppleves mye verre enn de er.
Re: MY99 9-5 med vibrasjoner ved igangsetting(ny clutch)
Lagt inn: 28 jan 2015, 08:26
av CapeFL
Tusen takk for rask tilbakemelding.
Om svinghjulet er ujevnt slitt, ville jeg da ikke merket noe før clutch byttet fordi gammel clutch var slitt i samme mønster? Ujevnt slitt svinghjul vil ikke gi kast/vibrasjoner i bilen?
Hadde ingen slike utfordringer før byttet.
Burde jeg forsøke å kjøre med dette litt lenger for evt å se om det sliter seg til, eller er det bare å plukke fra hverandre motor og kasse med engang?
Motoren som ble satt inn over en overhalt motor fra Sverige, kjøpt via Norsk "forhandler". (Vidreformidler)
Clutchen er orginal.
Re: MY99 9-5 med vibrasjoner ved igangsetting(ny clutch)
Lagt inn: 28 jan 2015, 09:57
av Ingvar N629
Hvis den gamle clutchen begynte å bli skikkelig slitt kan dette ha ført til mye sluring ved igangsetting, og kanskje ved kjøring med høy belastning også. Dette gir slitasje på svinghjul, slitasjen kan være ujevn ytterst og innerst og det kan være områder på svinghjulet som er varmepåvirket og dermed har stålet ulik hardhet. Ved ulik slitasje innerst og ytterst vil du ikke merke dette så lenge den gamle lamellen sitter der, den har jo slitt seg sammen med svinghjulet. Når du monterer ny så vil den kunne starte å ta der slitasjen på svinghjulet er minst, mens den vil kunne pulse mot det minst slitte området. Du kan selvsagt forsøke deg med å la dette gå seg til, særlig med tanke på den skitjobben det er å dra ut kassa på disse bilene så er det jo fristende, men jeg vil nok anbefale deg å ta ut svinghjulet og plane det, eller bytte. Muligheten for å rase hjertet på lamellen ved å la dette slite seg til er absolutt til stede, selv om det ikke er vanlig at det skjer.
Re: MY99 9-5 med vibrasjoner ved igangsetting(ny clutch)
Lagt inn: 02 feb 2015, 07:42
av CapeFL
Tusen takk for veldig godt svar Ingvar.
Frykter kanskje at kassen må ned jeg også.
Gjorde noen forsøk i helgen. Jeg får en skjelden gang i blandt litt vibrasjon ved nedbremsing på giret(i det clutchen trykkes inn), men det jeg ikke kan helt forstå er at det er, ved igangsetting kun når hjulene står helt stille at det kommer. Selv i oppover bakke så kan jeg ta igang uten vibrasjoner så lenge fremdriften så vidt er tilstede. Kan det være at den treffer "sweetspoten" akkurat i en vis hastighet
Så til det store spørsmålet.
Burde verkstedet som byttet clutchen vist at svinghjul kan være skadet ved slitt clutch eller er dette et "Saab fenomen" pga stålkvalitet eller lignende?
Grunnen til at jeg spør er selvfølgelig kostnadsrelatert i forhold til jobben siden svinghjulet jo kom fra den gamle motoren. Det ble sagt at det som måtte byttet relatert til motorbyttet skulle utføres for å slippe problemer som dette...
Tusen takk igjen!

Re: MY99 9-5 med vibrasjoner ved igangsetting(ny clutch)
Lagt inn: 02 feb 2015, 09:15
av Ingvar N629
CapeFL skrev:
Burde verkstedet som byttet clutchen vist at svinghjul kan være skadet ved slitt clutch eller er dette et "Saab fenomen" pga stålkvalitet eller lignende?
)
Dette gjelder uansett bil, men neste spørsmål er jo selvsagt hvordan svinghjulet faktisk ser ut...
Re: MY99 9-5 med vibrasjoner ved igangsetting(ny clutch)
Lagt inn: 03 feb 2015, 22:31
av CapeFL
Kan nevnes at jeg kjenner rykk i bilen når jeg gir/slipper gassen i lave gir. Antar at det er motorfester.
Er det noen mulighet for at drivaksel eller motorfester kan gi overnevnte vibrasjon ved igangsetting?
Leter egentlig med løpe for å slippe å ta ned girkassen! :/
Om ikke dere tror det så går kassen ned i slutten av uken...

Re: MY99 9-5 med vibrasjoner ved igangsetting(ny clutch)
Lagt inn: 03 feb 2015, 22:47
av Ingvar N629
Som skrevet lenger opp her, sjekk momentstaget på kassen. Sjekk også bakre motorfeste.
Re: MY99 9-5 med vibrasjoner ved igangsetting(ny clutch)
Lagt inn: 04 feb 2015, 21:41
av CapeFL
Hadde bilen oppe på bukken i dag. Både fremmre, -og bakre momentstag hadde MYE slakk i "firkantforingen".
Håper dette kan løse problemet!
By the way. Sjekket pris på Meko, Saab verksted, Skruvat og Speedparts.
Speedparts selger orginalvarer til ca 45% av prisen mot Saab verkstedet og Skruvat.
Meko skulle ha 4 400,- for en del som Speedparts tok 595,- for...
Verdt å sjekke prisene rundt om...
Håper å komme med en positiv ende på denne tråden i begynnelsen av neste uke!

Re: MY99 9-5 med vibrasjoner ved igangsetting(ny clutch)
Lagt inn: 07 feb 2015, 23:06
av redturbo
Det får vi virkelig håpe!
Er det slik at det ikke er særlig lurt å vente med å la clutchen slite seg helt i stumper og filler før bytte?
Trodde faktisk at svinghjulet var så hardt at det alltid var clutchen som "ofret" seg, men altså ikke nødvendigvis?
MY99 9-5 med vibrasjoner ved igangsetting(ny clutch) LØST!
Lagt inn: 23 apr 2015, 21:16
av CapeFL
Da var saken endelig løst. Byttet bort uoriginal clutch med en "orginal" Sachs.
Satt også svinghjulet i dreiebenken og det var ujevnheter på opptil 1,8 hundredeler.
Er dette nok til å skape vibrasjoner i bilen?
Jeg har for egen del mer tro på at den uoriginal clutchen.
Noen tanker?
Re: MY99 9-5 med vibrasjoner ved igangsetting(ny clutch) LØS
Lagt inn: 25 apr 2015, 10:24
av pag
Hvilken clutch satt i bilen?
Re: MY99 9-5 med vibrasjoner ved igangsetting(ny clutch) LØS
Lagt inn: 25 apr 2015, 16:57
av CapeFL
pag skrev:Hvilken clutch satt i bilen?
Det ble montert en Valeo clutch, og det ble prøvd to av samme merket. De oppførte seg nogenlunde likt, men jeg mener at nummer to var litt bedre. Men langt i fra bra.
Når bilen var kald så var problemet nesten fraværende, men forsterket seg ettersom tempen på motoren kom opp på arbeidstemp.
Dette var likt med begge clutchene.
Har du samme utfordring eller skal du bytte clutch?
Re: MY99 9-5 med vibrasjoner ved igangsetting(ny clutch) LØS
Lagt inn: 25 apr 2015, 21:19
av pag
Har en spec 2+ clutch som sitter i min 95. Sliter litt med rykking ved igangsetting. Trolig er det svinghjulet som har skylden. Men kan ikke være sikker.
Re: MY99 9-5 med vibrasjoner ved igangsetting(ny clutch) LØS
Lagt inn: 26 apr 2015, 07:47
av CapeFL
Noe som kom sammen med clutchbytte eller har det dukket opp over tid?
Jeg har forsøkt å høre med mange jeg kjenner ang dreining av svinghjul, og hvor mye som skal til for å kjenne/se vibrasjoner. Dog uten å få noe særlig godt svar.
Han som dreide svinghjulet mitt mente at han svært skjelden hadde svinghjul til dreining som hadde mindre enn 0,5mm så jeg vet ikke om det er grensen!?
Det er nok mange andre faktorer som også har vært nevnt her tidligere av Ingvar.
Mine momentstag, både fremre og bakre var utslitt!
Etter bytte av foringer på disse ble nesten all vibrasjon borte inne i bilen. Men med panseret åpent var det ikke vanskelig å se at motoren fortsatt ristet godt...
Når jeg kjøpte MY05 9-5 min hadde motor bevegelse på ca3 cm frem og tilbake ved forbryter på automaten. Jeg tror alle burde sjekke momentstag på denne måten fra tid til annen.
Løsningen var å bytte foring på momentstaget. Satt inn Poly foring og all bevegelse ble borte.