01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
Moderator: Moderatorer
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
Ingen fuel cut uten luftmassemåler...gikk bra...men fannt en løs vacuumslange da jeg satte pitte litt trykk på systemet. Etter disse var satt på plass fungerte bilen slik den pleide å gjøre...og Ingen fuel cut. Så er det store spørsmålet. Hva gjør at LMM kan forårsake fuel cut??? lekkasjer??
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
Det er jo ikke LMM som forårsaker det, men dersom luft som er målt inn i systemet lekker ut, eller motoren drar inn luft som ikke er målt inn så vil jo ingen av de kalibrerte reguleringene i Trionic fungere som de skal, da alle tabeller slåes opp etter feil luftmasse.
Når du da kobler ut LMM og kjører på erstatningsfunksjon som er manifoldtrykk og temperatur, så vil ikke lekkasje ha så stor betydning. Alt blir mer unøyaktig, men det blir selvsagt mye mer korrekt enn å kjøre etter en LMM som måler noe annet enn den luften som faktisk går inn til motoren.
Når du da kobler ut LMM og kjører på erstatningsfunksjon som er manifoldtrykk og temperatur, så vil ikke lekkasje ha så stor betydning. Alt blir mer unøyaktig, men det blir selvsagt mye mer korrekt enn å kjøre etter en LMM som måler noe annet enn den luften som faktisk går inn til motoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
Tok meg en test tur etter at jeg hadde koblet på igjen den løse vakuum slangen og koblet inn LMM,. Bilen gikk som en kule den...til den fuel cuttet. Så da var det ikke vakuum slangen som var årsaken. Koblet fra igjen lmm og tok samme runden. Ingen fuel cut, men et par tenningsbank, og etter tenningsbanken ble mreq begrenset til 600m til jeg skrudde av og på tenningen igjen. Ingen limp home mode på gasspsjeldet.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
I dag har jeg trykksatt systemet etter turbo. Har funnet et par lekkasjer. Blant annet mellom trykkrør og resirk ventilen. Pluss uttaket med rød ring på trykkrør ved spjeldhus og samme type kobling . Tettet den ved dumpen med paknings silikon, men dem to andre koblingene er jeg usikker på hvordan jeg skal tette.
Sist redigert av Dopus den 27 jul 2015, 21:05, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
Da har jeg skiftet nippelen for vacuum/trykk uttak til bremsekraftforstereken, som står på innsuget til høyre for gassspjeldet. Denne lekket ganske mye luft da systemet ble trykksatt før skiftet.
Skiftet også o-ringen mellom gasspjeld og trykkrør og o-ringen som står i hullet på innsugsrøret der røret fra dumpen går inn på innsugsrøret (saksofonen).
Har hatt en liten testtur, og bilen går bra...så langt ingen fuelcut...litt tenningsbank fortsatt, men ikke kjempemye..skal prøve å redusere gnistgapet på pluggene ikke mye fra 1.1 til 1.0 og se om det har noen innvirkning.. men altså enn så lenge så har jeg ikke fått fuelcut
Skiftet også o-ringen mellom gasspjeld og trykkrør og o-ringen som står i hullet på innsugsrøret der røret fra dumpen går inn på innsugsrøret (saksofonen).
Har hatt en liten testtur, og bilen går bra...så langt ingen fuelcut...litt tenningsbank fortsatt, men ikke kjempemye..skal prøve å redusere gnistgapet på pluggene ikke mye fra 1.1 til 1.0 og se om det har noen innvirkning.. men altså enn så lenge så har jeg ikke fått fuelcut
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
-
- Innlegg: 13
- Registrert: 20 sep 2010, 17:15
Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
Åssen gikk dette?
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
Det gikk i dass... funket ok en stund, men da jeg fikk testet den i en litt lang bakke i 3 gir og full gass så var det på en igjen med fuel cut og tenningsbank. Fungerer helt greit i 1 og 2 gir..og kan trå gasspedalen i bånn opp små bakker i disse girene. Men i 3gir og med tiltagende turbotrykk kutter den. Synes også den pulserer under lett akkselerasjon i 3 giret..som om wastegaten driver og åpner og lukker seg .(kan selvfølgelig være noe helt annet). Kjøre minst 75 prosent av kjøringen i by, så har lært meg å leve med at full boost i 3-5 girene ikke virker.
Og på toppen av det hele så røk multireima i dag da jeg stod på tomgang utenfor en butikk. Måtte halte meg hjem uten verken vannpumpe...eller servo. SA#¤%#¤"%n hvor tung den var uten servo på 18" sommerfelg og dekk..
Får se om jeg undersøker litt mer ut på høsten når det ikke er så mye annet å finne på. om jeg kan klare å finne ut av dette merklige fuel cut problemet.
Og på toppen av det hele så røk multireima i dag da jeg stod på tomgang utenfor en butikk. Måtte halte meg hjem uten verken vannpumpe...eller servo. SA#¤%#¤"%n hvor tung den var uten servo på 18" sommerfelg og dekk..
Får se om jeg undersøker litt mer ut på høsten når det ikke er så mye annet å finne på. om jeg kan klare å finne ut av dette merklige fuel cut problemet.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
Sliter fortsatt med dette problemet. Har nå prøvd med en annen (brukt, fra bilopphogger) wastegate accurator, med samme problemet. Trykktestet enda en gang, uten å finne noen lekkasjer. Første og andre gir er helt problemfrie. Det er 3 gir og videre som er problemet, helst ved lavt turtall og høyt trykk.
Lurer på om at det har noe med at første og andre gir har momentbegrensninger (og derfor krever mindre ladetrykk). Siden jeg ikke finner ut av det og ikke gidder å hive ut tusenvis på verksted for å kanskje løse problemet, så får jeg gå inn i programmvaren og momentbegrense 3,4 og 5 gir også hvis det gjør bilen kjørbar. Det som forunderer meg er at når den fuelcutter så får jeg en elektronisk begrensing i luftmengde på 600 (i følge open sid). Men bilens gassspjeld går ikke fysisk over i limp home.
Lurer på om at det har noe med at første og andre gir har momentbegrensninger (og derfor krever mindre ladetrykk). Siden jeg ikke finner ut av det og ikke gidder å hive ut tusenvis på verksted for å kanskje løse problemet, så får jeg gå inn i programmvaren og momentbegrense 3,4 og 5 gir også hvis det gjør bilen kjørbar. Det som forunderer meg er at når den fuelcutter så får jeg en elektronisk begrensing i luftmengde på 600 (i følge open sid). Men bilens gassspjeld går ikke fysisk over i limp home.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
Når dette skjer så tenker jeg det er på grunn av feil på boostreguleringen. Du skal i så fall ha en feilkode inne, men denne kan forsvinne til neste oppstart så du må lese den av mens du har 600 mg/c limiteren aktiv.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
sjekket programmvaren. Fuelcut er satt til 1200 (luftmende). Så ikke så skremmende høyt egentlig.
boost controll ventilel er skiftet og sjekket tidligere, har en brukt en liggende her som backup.begge fungerer når jeg tester dem med strøm.
boost controll ventilel er skiftet og sjekket tidligere, har en brukt en liggende her som backup.begge fungerer når jeg tester dem med strøm.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
Jeg mener ikke fuelcut. Det ligger inne en funksjon som reduserer luftmengde ved detektert feil i boostreguleringen. Det trenger slett ikke å ha noe med magnetventilen å gjøre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
I dag har jeg renset luftmassemåleren, det endret ingenting. Tok meg en kort kjøretur etterpå. med relativ normal kjøring i lave hastigheter, og denne gang uten noe særlig ladetrykk, eller fuelcut (brukte bare første og andre gir) så gikk den alikevel i den "nødmodusen" (600 max luftmengde), sjekket med min obd2 feilkode leser, men denne fant ingen feilmeldinger selv når bilen stod og gikk i med denne "nødmodusen" aktiv.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
Det er ikke en obd kode så det er ikke sikkert du finner den med slikt utstyr. Får du ikke opp feilkode i open sid?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
Dessverre ingen feilkoder i opensid heller. Men ja etter en kikk i programmvaren. Så er det en limiter som heter boosdiagcal.errmreq og den limiteren er satt til 600 enheter luft. Og slår inn når feil i boostcontroll oppdages. Har sett at bilen kan overbooste en del.mhelt opp i 1.5 bar i følge open sid. Programmvaren er vanlig steg1 og burde max ligge på 1.1-1.2 bar,wastegaten fungerer, samme gjør boostcontroll ventilen. Så skjønner ikke helt hva som gjør at den overlader.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 24 mai 2008, 19:54
- Medlemsnummer: N2904
- Navn: Leif
- Bil: 9-3 2.0t 2002 B205E
Re: 01 9-5 2.0t med steg 1. PRoblemer med tenningsbank og missfi
hei.
minner litt på problemet jeg hadde.
kunne gi på i første og andre gir. så kutttet den i tredje ved ca 3500 rpm. hadde da redusert motorkraft helt til jeg skrudde av og på tenning. Problemet viste seg å være for høy glt for mitt vedkommende.
viewtopic.php?f=12&t=45382#p303594
vet ikke om dette gjelder for deg men symtomene virker like.
minner litt på problemet jeg hadde.
kunne gi på i første og andre gir. så kutttet den i tredje ved ca 3500 rpm. hadde da redusert motorkraft helt til jeg skrudde av og på tenning. Problemet viste seg å være for høy glt for mitt vedkommende.
viewtopic.php?f=12&t=45382#p303594
vet ikke om dette gjelder for deg men symtomene virker like.
9-3 1,8t 2009 B207E
9-5 2,3t 2006 B235E
Førsteplass kjeglekjøring landstreff 2017
9-5 2,3t 2006 B235E
Førsteplass kjeglekjøring landstreff 2017