Har ikke hatt dette problemet, og har vel heller ikke (hatt) peiling
Etter å ha lest ltt om rattlåset ser jeg at det er en god del kontroller / "sikkerhetsrutiner" i et samspill mellom tenningslåset (ISM) og modulen på rattet (CIM), som skal hindre at rattlåset (SCL) ukontrollert låses eller låses opp. Med god grunn, ettersom låsing foregår med bruk av fjær. Så er det en god del feilkoder som kan settes ved problemer her, hvorav de fleste vil sette en melding i SID.
Så jeg TROR ikke du kan risikere uønsket (ratt-)låsing, men et poeng kan være at ved feil på selve rattlåsen, i ulåst tilstand, så kan denne skiftes uten rattstangen i tillegg, dette i motsetning til dersom den er låst
Sikringen, #1 i instrumentpanelet har du jo sjekket, men har du automatgir så er ett av kriteriene for låsing at girvelger står i P - altså må CIM få beskjed om dette.
God påske

2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.